På tur fra Mogán til Veneguera 06.12.16

Det er mange flotte muligheter til å gå turer på Gran Canaria. Jeg har skrevet en som jeg linker til her; På tur fra Puerto Mogán til Veneuguera. I november 2016 skulle jeg ta samme turen, men hadde bestemt meg for å gå motsatt vei. Bussen gikk til Mogán, så da gikk jeg over fjellet til Veneguera. Fra Veneguera gikk jeg til Playa Veneguera, men der hvor veien går til Puerto Mogán var det stengt med bom og skiltet privat. Da turte ikke jeg å gå den veien, men gikk samme vei tilbake, og tok buss fra Mogán til Puerto Mogán. Jeg snakket med flere som hadde valgt å gå denne veien selv om det er skiltet privat. Jeg gjør ikke det, men det må vær opp til hver og en. 

Jeg likte veldig godt turen over fjellet fra Mogán til Veneguera, og tok denne turen også en gang til i løpet av ferien. For å komme til Mogán, ta buss til Puerto Mogán og derifra videre oppover i fjellet. 

Her er jeg akkurat gått av bussen i Mogán
Det høye fjellet med korset er et godt referansepunkt.

Når du skal fra Mogán til Veneguera over fjellet, gå ca 200 meter tilbake den veien du kom fra. Jeg valgte å gå via kirken, for det er veldig smalt å gå langs veien. 



Det er skiltet fra Mogàn til Veneguera, ellers er det bare å følge stien. Her er helt i starten på veien oppover. 



Her har jeg kommet litt oppover, bildet av Mogàn og veien som går videre oppover i fjellet. 



Begynner å nærme meg toppen 


Jeg gikk i jevnt tempo hele veien og brukte ca 1/2 time, nå hadde jeg gått en del i forkant av denne turen.

Her har jeg kommet til toppen

Utsikt mot Veneguera fra toppen



Etter å ha nytt utsikten, tatt bilder og litt å drikke, begynte jeg turen nedover mot Veneguera


Fortsatte å følge stien og skiltene



Her begynner jeg å nærme meg Veneguera



Så var jeg fremme i Veneguera, da har jeg brukt ca 1 time. Jeg går jevnt og er vant med å gå i fjellet, jeg hørte noen andre sa de hadde brukt ca 1 1/2 time. 




Plaza de Veneguera

Det er mange som tar lunsjen her, jeg kjøpte meg en brus og satt å pratet litt med noen på nabobordet. Det er stille i Venuguera og deilig bare å være der, det er et par spisesteder å velge mellom, men de er ikke alltid åpne. Jeg snakket med flere på turen, noen gjør som meg og går tur retur, mens andre tar buss eller drosje tilbake til Puerto Mogàn. 

Etter en trivelig prat med noen fra hjemtraktene begynte jeg tilbake turen til Mogàn.  


Da var jeg igjen på toppen, og her er utsikt mot Veneguera og Mogàn 


Så var det bare å gå tilbake til utgangspunktet, her er jeg nesten nede i Mogàn 

Denne turen komme jeg helt sikkert til å gå flere ganger, jeg brukte ca 2 timer tur retur i effektiv gange. Det er nok lurt å regne noe lenger tid om du ikke har gått mye, er vant med å gå i fjellet eller om flere går sammen. Jeg gikk med hiker sko med god såler og de er stødige å gå med, jeg hadde med meg rumpetaske hvor jeg hadde en tynn vindjakke. Jeg hadde med vann og en banan, det er alltid lurt å ha med litt påfyll på tur. 

Da jeg kom til Mogàn var det mange som sto å ventet på bussen tilbake til Puerto Mogàn, jeg viste at det var helligdag, og trodde ikke bussen kom på en stund. Det ble ganske kaotisk, noen bestilte drosje og andre virket til å bli stressa. For meg var det ikke noe stress, jeg var klar over at bussene ikke gikk så hyppig som vanlig, så jeg satte med på restauranten nærmest bussholdeplassen. Her spiste jeg lunsj og tok et par øl. Jeg betalte med en gang jeg hadde spist ferdig, for jeg viste at plutselig kunne bussen komme og da kunne jeg bare gå ifra.  

Om du drar oppover i fjellet lønner det seg å ha med kontanter. Jeg anbefaler å få tak i bussruter. Det lønner seg å sjekke om det er helligdager, for da kan det by på problemer både med transport og mat når du kommer oppover i fjellet. 

Dette er en tur jeg kommer til å anbefale andre å gå, men som jeg har skrevet ha gode sko og det er lurt å ha gått noe i forkant av denne turen. Har du ikke gått tidligere, beregn god tid og ta mange pauser på veien, så blir det en flott tur.


Kommentarer