Hvem fortjener utbetalinger fra det offentlige ?

Det er mange grunner til at mennesker havner i situasjoner hvor de mottar ytelser fra det offentlige. Forrige innlegget jeg skrev handlet om meg selv, og at jeg nå har kommet i den situasjonen at jeg er sykemeldt over lengre tid. Om jeg har fortjent å gå sykemeldt, eller om jeg utnytter systemet, er det kun jeg som vet, og kanskje min nærmeste som ser hvordan jeg har det, og muligens også legen min. Men når det kommer til et stykke så kan ikke smerter, slitenhet med mer måles, og det blir derfor en subjektiv oppleves.  

I går leste jeg nok et innlegg som dreide seg om dette temaet. " Folk blir latere -og jeg må betale " det var mange kommentarer på innlegget og på FB, så klart både for og imot. Det dreier seg om trygdeutbetalinger, og fortjent ikke fortjent. Det var skrevet av en ung dame på 19 år. Ut  i fra hvordan jeg forsto det så mente hun, at noen fortjente å få utbetalinger, men det var alt for mange som utnyttet systemet vårt, kort fortalt. Jeg må si meg enig og uenig i det hun skrev. Nå legger jeg i at hun er en ung student som leste om trygdesystemet, og sikkert satt å reflekterte rundt temaet. Jeg tenker det kan være greit å ha noen flere år på baken, og/ eller mer kunnskap/ erfaring før en uttaler seg om enkelte ting slik hun gjorde. 

Jeg skriver at jeg er enig og uenig, med det mener jeg at noen utnytter et flott system vi har i Norge. Det er sikkert noen som kunne jobbet noe, kanskje noen timer i uken eller i perioder hvor en var i bedre form. Jeg vet at det ikke er enkelt å få jobb med de vilkår, og der mener jeg NAV har en stor jobb å gjøre. Jeg mener det er mye som kunne og burde vært gjort annerledes, for det viktig å være en del av samfunnet, spesielt med tanke på psykisk helse. 

Jeg skrive at jeg er uenig i det hun skriver. For meg går det på at jeg ikke vet hva som er årsaken til andre mottar ulike ytelser. Det jeg vet både gjennom meg selv, venner, kjente og i jobbsammenheng er at mange har hatt en trøblete oppvekst og har hatt mange utfordringer i livet som plutselig kan sette seg som kroppslige plager. De menneskene syntes det nødvendigvis ikke utenpå, og mange velger å være inne/ fraværende det sosiale de dagen som er ille. Kanskje det er denne gruppen som ikke fortjener ytelser ? Da gjelder det meg også, så sånn sett bør jeg bare se å komme meg på jobb så fort som f...

Noe av det letteste er å kritisere andre, og uvitenhet gjør at det er fort å sette mennesker i bås. Hvem fortjener ytelser og hvem fortjener ikke ? Mange mennesker som jeg lest om eller pratet med, sier følgende " Noen ganger skulle jeg nesten ønske det var sykdommer som kreft, MS eller annet som folk forstår, eller som syntes på utsiden. Jeg er lei av å bli mistenkeliggjort " 

Kanskje flere bør la tankene gå innom hodet en ekstra gang før en dømmer andre. I dette temaet mener jeg vi alle sitter i glasshus, jeg vet ikke hva som skjer videre med meg. Du vet ikke om du plutselig går på en smell, rammes av fysiske eller psykiske plager, og av den grunn blir langtidssykemeldt eller kanskje til slutt ufør. Jeg har ikke noe svar på overskriften, og jeg vet ikke hvem som fortjener støtte fra det offentlige. Det jeg derimot vet med sikkerhet er at.....Ingen vet hva morgendagen bringer. 

Ønsker deg en fin lørdag og en superflott 17 . mai :) 


CARPE DIEM ! 



Kommentarer