Cinque Terre, Italia 16.06 til 18.06.15 - Del I

Jeg har i flere år hatt lyst til å reise til Italia, og i år ble det en realitet. Vi bestilte fly mange måneder før vi skulle dra, mens hotell tok vi nærmere avreise. Formen min har vært dårlig og jeg sa flere ganger at vi kanskje burde droppet hele turen, og spare den til en annen gang. Min Kjære syntes vi skulle dra, og at vi kunne gjøre det vi hadde lyst og ork til, uten å ha for mange planer. Dette var vår 50 års gave til hverandre.

Vi hadde først tenkt å være hele uken i Cinque Terre, men så fikk jeg høre at Lucca var veldig flott, vi gjorde derfor om på planen og ble to netter i Cinque Terre og fem netter i Lucca. 


Vi kom til flyplassen i Pisa på morgenen, og hadde planer om å være i Monterosso til lunsj. Men den gang ei. Vi kom fort fra flyplassen til tog stasjonen, fikk kjøpt billetter og løp til toget som vi så vidt rakk. Vi kom oss til La Sepzia, men etter det......da kom vi ikke lenger med tog...Vi og mange med oss gikk fra den ene plattformen til den andre, satt oss på et tog, fikk beskjed om at det toget ikke skulle gå, og alle måtte ut igjen. Sånn fortsatte det en times tid, til slutt var det ei dame som fikk forklart oss at det var streik og det var uvisst hvem tog som gikk eller ble stående. Vi gikk for å finne buss, uten å lykkes. Vi hadde i mellomtiden hørt at det gikk an å ta båt fra La Spezia til Cinque Terre, men den hadde akkurat gått, og da var det flere timer til neste avgang. Da var det bare å stille seg i drosjekøen som en haug andre også hadde gjort. Da det endelig var vår tur, ble det ikke noe det heller. To sjåfører etter hverandre sa nei og pekte på klokka...Da hadde jeg fått nok, sa til min Kjære at dette gidder ikke jeg, nå finner vi ut hvor båten går fra. Som sagt så gjort, vi gikk ned til havnen, og fant et hyggelig sted hvor vi fikk spist lunsj. Starten på turen hadde ikke vært den beste, men så fikk vi  sett mer av La Spezia, her var det fint og området ved havnen var veldig flott. Vi ble værende ved havnen et par timer.



Det ble en flott båttur fra La Spezia til Monterosso og det veide opp alt tog rotete vi hadde somla med. Vi syntes vi var heldige for vi hadde ikke tenkt å ta denne turen, men en kort båttur mellom en eller to av byene. Det å ta hele strekningen med båt gjorde at vi fikk sett mange flotte plasser langs vannet, og vi fikk sett landsbyene i Cinque Terre fra sjøsiden :) Så kanskje det var en mening at vi ikke skulle få drosje...Her en er en del bilder fra båtturen med blant annet Porto Venere;

  

  

     

 

Etter å ha passert flere steder kom vi endelig frem Cinque Terre og Riomaggiore som første stopp. Cinque Terre eller 5 Terre, har jeg lest blitt oversatt med De fem byers land. Byene er Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza og Monterosso. De står på UNESCO sin verdensarvliste, og det jobbes iherdig med å bevare kyststrekningen i Cinque Terre.




Etter Riomaggiore kommer de andre fire landsbyene først Manorola; 


Så Corniglia, som ikke ligger ved sjøen, her må en gå en haug med trapper opp fra toget;  



Etter der var det Varnazza, den eneste av byene i Cinque Terre som har ordentlig havn; 





Til sist Monterosso den største av de fem landsbyene i Cinque Terre; 




Da vi gikk av båten i Monterosso måtte vi gå et stykke for å komme til hotellet som skulle ligge i nærheten av tog stasjonen. Vi dro hjemmefra 02.30, flyet gikk fra Gardermoen klokka 06 og vi landet i Pisa ca 09. Som jeg skrev tidligere regnet vi med å være fremme på hotellet i 11 - 12 tiden, men vi var ikke fremme før klokka 17. Vi fikk sjekket inn og etterhvert gikk vi en tur i området for å orientere oss. Når det ble tid for å spise fant vi en resturan i nærheten av hotellet, begge valgte Pizza og det smakte aldeles nydelig. Det ble tidlig kveld etter en lang dag med mange opplevelser, både positive og negative. De negative opplevelsene med toget ble fort til positive opplevelser med ekstra tid i flotte La Spezia, og en fantastisk båttur i nasjonalparken som jeg ikke ville vært foruten. Vi gledet oss til å besøke landsbyene i Cinque Terre, og ekstra spennende ble det siden vi hadde vært så heldige å se alle fem fra sjøsiden :) 

Dette ble vårt første møte med Italia, og vi hadde allerede fått mange opplevelser. Vi gledet oss til en ukes ferie, og til å oppleve og utforske Cinque Terre og etterhvert Lucca. 

Jeg har valgt å dele opp denne turen i flere innlegg, siden jag har så mange bilder jeg ønsker å ha med. Den uken vi var i Italia tok jeg ca tusen bilder, og veger å legge ut noen av de jeg liker best. 


Kommentarer