Det meste ordner seg etterhvert

Vi flyttet til leiligheten 1. juli. Det var raskere enn vi hadde tenkt, men siden datter og svigersønn skulle overdra sitt hus 15. juli. ble vi enige at sånn får det bare bli. Vi brettet opp armer, og gjorde det beste ut situasjonen. Under er bilde av huset som vi bygde i 1997, og hvordan utsikt fra balkongen, kjøkken og stue var ut over jorder og skau. Vi har trivdes godt i huset de åren vi bodde her, og nå håper vi at datter, svigersønn og barnebarn får noen flotte år her :)



 

Da vi flyttet ut sto det igjen noe vasking som ble tatt i løpet av noen dager. Vi har fortsatt noe igjen på loftet, en del i garasjen og en utebod. Nå får vi gjøre en innsats og bli helt ferdige, for nå er ikke huset vårt lenger. Den 1. september tok datter og svigersønn over, og det var fint at det ordnet seg med lån til slutt. De har vært i kontakt med mange banker, det meste er som det anbefales sendt bankene på mail. Noen av bankene har ikke giddet å svare, mens et par banker sa de ikke kunne få lån for de hadde ingen mulighet til å betjene det. I en av bankene i vårt nabolag, opplevde datter seg regelrett hånet og latterliggjort, og fikk beskjed at de ikke hadde fått det lånet de hadde i dag hvis de hadde søkt nå. Til slutt var det Danske Bank i Tønsberg som ga de lån, og de hadde vært hyggelige og imøtekommende fra første kontakt. I Danske bank har det ikke vært fokus på at de har så mange barn. De har sett på egenkapital, oppsparte midler, inntekter, og ikke minst sikkerheten de har i huset, og på bakgrunn av kunne de si ja til lån. Merkelig at det skal være så stor forskjell....

Underveis når jeg har sagt at de sliter med å få lån har flere kommet med de utroligste historier og hvordan de har blitt møtt i enkelte banker. Det er spesielt en bank som går igjen og skiller seg ut på en negativ måte, DNB Nord. Det er mange som har sagt de har byttet bank, og flere har sagt de vurderer det etter dårlig kundebehandling. De jeg har snakket med har vært i ulike filialer, det er både større og mindre steder, så det kan se ut som det er noe som går igjen. Hva som er årsaken til det ? Tja si det...men ei som har greie på det sa til meg at hun tror det har å gjøre med at de har blitt for store. Da tenker jeg, ja vel....men det går vel an å behandle kundene med respekt uansett.  

For oss var det veldig deilig at det gikk i orden. Vi  får redusert lånet, og utgiftene kommer til å gå veldig mye ned. I mange år har vi valgt å betale mer i avdrag enn vi har behøvd, det har vært vår måte å spare penger på. Vi satset på at vi ville få et brukbart overskudd den dagen vi solgte huset ved å gjøre det på denne måten. Vi fikk pengene inn på konto fredag, og det er først nå vi kommer til å se hva utgiftene vil utgjøre pr måned i forhold til tidligere. Fra  slutten av juni har vi hatt en del dobbelt og noe trippelt, siden vi ha hatt lån og utgifter på hus, leilighet og hytter.

Vi har ikke gjort stort i leiligheten, vi har malt et rom, satt inn oppvaskmaskin, fått satt inn hyller i ute og inne boden, fått inn flere kurver i garderobeskap og noen andre småting. Vi har bodd i leiligheten i to måneder, i juli var vi nesten ikke hjemme, så det er først nå jeg syntes vi har fått bodd oss til. Jeg trives veldig godt, og har ikke angret en dag.....Bortsett fra den dagen jeg tok med meg klærne mine, og ikke vist hvor jeg skulle plassere de. Da ble jeg usikker, og lurte på hva vi hadde gjort......., men takk og lov.....det gikk fort over. Vi har noen planer om hva vi skal gjøre, og kommer til å gjøre litt etterhvert. På hyttene har vi gjort det på denne måten, og det har vært veldig bra for oss. Det gjøre at vi kan bo oss til, og finne ut hva vi ønsker å gjøre, og for det andre gleder jeg meg mer over det vi gjør når vi ikke tar alt på en gang. Under er noen bilder av leiligheten den helgen vi tok over, vi flyttet det meste av møbler og diverse før vi selv flyttet inn.




Vi har ikke flyttet langt, det tar rundt 5 minutter å gå, det er rundt en sving så vi kan ikke se huset fra leiligheten. Fortsatt har vi utsikt over jorder og skau fra kjøkkenet og utgangpartiet. Vi trives godt i området som vi har bodd i mange år, og syntes det er fint å ha nærhet til skauen og turløyper både sommer og vinter.


Vi regner med at nå som alt har gått i orden blir det enklere for oss på mange måter. Det er deilig å ha overdratt huset, og at det har ordnet seg for datter og familie. I tillegg ser det ut til å ordne seg for våre to sønner og svigerdøtre med leilighet. Så nå kan jeg roe meg ned, og la være å tenke på hvordan det går med alle i forhold til husvær.

Jeg har en holdning til at det meste ordner seg, noe tar bare litt lenger tid. Noen ganger må en ha is i magen og noe tålmodighet før det faller på plass. Nå har det med hussalg og leilighet gått i orden, og skuldrene kan for min del senkes.

Vi har denne helgen vært på hytta med ett av våre barnebarn, og her har det vært vær. Fredag var det flott, lørdag regn og vind, og i dag er det sol men det blåser fælt. Været får vi ikke gjort noe med, men vi er ute uansett vær og koser oss som alltid på hytta :)



Da ønsker jeg en fin søndag hvor enn du er, eller hva enn du gjøre :) 

Grip dagen ! Denne dagen er snar historie, og 
da er det for sent å gjøre om på det du ikke fikk gjort. 


Kommentarer

  1. For en flott tur dere har hatt i sommer. Da er det godt å senke skuldrene på hytta på fjellet, når alt løser seg rundt ørene på dere! Kun en ting å gjøre, nyte høsten som nærmer seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding, ja det var en flott tur :) Å det var godt å mimre for turen hadde nesten blitt borte i alt som har skjedd. Jeg gleder meg til å være på hytta fremover, høsten er min favoritt i Eggedal :) Det er på fjellet jeg senker skuldrene, og klarer å finne roen.

      Ha en fin dag :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.