Kragerø på kryss og tvers, 16.08 - 19.08.15

Siden jeg jobber en dag i uka for tiden, og min Kjære ikke hadde noe jobbing på gang ble det en liten tur sånn rett etter sommerferien. Det var meldt nydelig vær så da var det bare å finne ut hvor vi ville dra. Vi satte oss med Norgeskartet og snakket litt frem og tilbake. Vi tenkte i utgangspunktet mot Vestlandet, men ombestemte oss. Så tenkte vi mot Sørlandet, det ble det heller ikke. Vi landet til slutt på Kragerø, det ble litt tilfeldig, men at det kun tok halvannen time å kjøre veide tungt.

Vi dro søndag kveld, og var fremme på hotellet før åtte, sjekket inn og gikk for å spise. Det var flere steder som var stengt og som holdt på å stenge. Vi gikk til Stopp en halv, for der var det oppe utover kvelden. Vi tok pizza og øl som smakte godt, pizzaen minnet meg om den vi hadde på Gjesten hvor jeg serverte for ca 25 år siden. Vi hadde bestilte på Victoria hotell, og da vi kom frem fikk vi oppgradert rommet. Vi fikk en leilighet med en fantastisk utsikten. Hotell Victoria ligger veldig sentralt til, og vi syntes det var god service. Siden vi hadde så flott utsikt valgte vi å spise flere av måltidene på terrassen. Vi hentet takeaway, og vi handla kjøttpålegg til lunsj hos Brødrene Brubakken, anbefaler alle å ta en tur innom denne butikken om du er i Kragerø.

Mandag, vi gikk først til turistinformasjonen for å hente kart og brosjyrer over Kragerø og omegn. Etter det gikk vi til Kittelsenhuset, men der var det steng. Vi fant fort ut at mye ble stengt i Kragerø så fort skolen starter opp. Flere butikker ble pakket sammen den mandagen.

Når vi har planlagt noe og det ikke blir noe av, finner vi på noe annet. Vi valgte først å gå til Øya og utsiktspunktet Veten. Tok noen bilder på vei opp og fremme på utsiktspunktet.

Lunsjen mandag ble på en av restaurantene i Blindtarmen, her var det flere restauranter som fortsatt holdt åpent.

Etter lunsj trasket vi rundt en stund, var innom Stopp en halv og tok en øl, før vi gikk tilbake på hotellet. Det var bare å sitte å nyte utsikten og planlegge hva mer vi ville gjøre, vi var enige om at vi måtte utnytte dagen siden det var så flott vær. Vi gikk til Gunnarsholmen, og etterhvert gikk vi i Edvard Munchs fotspor, punktene 1 - 6 som var i nærheten av Gunnarsholmen.

Vi hentet mat hos Tinaswok, og spiste på terrassen, hvor vi ble sittende ut over kvelden.

Dagen etter sto vi opp til overskyet og grått vær, vi hadde mål om å gå til utsiktspunktet Steinmann. Før vi kom dit havnet vi på kryss og tvers i byen. Det er smale gater i Kragerø og mange flotte plasser

Det var fin utsikt ut over Kragerø skjærgården fra Steinmann, vi så Øya og Gunnarsholmen som vi hadde vært på dagen før. Det var satt opp benker og plakater over Kragerøskjærgården.

Vi ble enige at vi skulle fortsette å gå i Edvard Munch sine fotspor. Det er lagd 10 reproduksjoner av Munchs Kragerømotiver, de er plassert omtrent der han sto å malte. Alle bildene har en tekst som forklarer bildet. Det var mange fine bilder og flotte plasser, så jeg anbefaler andre som er i Kragerø og gå i Munchs fotspor

Vi gikk ned fra utsiktspunktet og fortsatte med å gå på kryss og tvers, kom etterhvert til  Dybedalsgruva, vi gikk inn for å kikke.

Etter lunsj gikk vi rundt i Kragerø. Først hadde vi mål om å gå til den ene av statuene av Kittelsen , og Bjørnefontene som er laget av Gustav Vigeland.

Etter det ble det litt sånn.....Hva skal vi finne på nå ? Vi syntes vi hadde vært rundt hele Kragerø og noen steder flere ganger. Vi fant etter hvert ut at vi går til Øya, hvor to av badeplassene i Kragerø er. Vi gikk til begge og det var to flotte plasser :) Først gikk vi til Sjøbadet;

Vi gikk opp for å se på Jettegrytene, jeg syntes det var litt ekkelt, og det var litt vanskelig å komme seg ned igjen. Men....spennende å ha sett.

Det var deilig å bare sitte å nyte en fantastisk dag, og se ut over Kragerø skjærgård. Bildet er fra badeplassen som heter Galeiodden, og som vi hadde sett fra Veten dagen før.

Tilbake gikk vi nok en gang gjennom trange smug og så mange flotte plasser, og det var mye å ta bilder av.

Siste kvelden i Kragerø spiste vi på restauranten som lå rett under terrassen på hotellet, Haven restaurant og bar, her var det nydelig mat. Vi ble sittende på terrassen ut over kvelden for det var så flott :)

Onsdagen var vi tidlig i farta, vi hadde bestemt oss for å spise frokost og så dra videre. Vi hadde blitt enige at siden vi var i Telemark skulle vi dra til Telemarkskanalen og til slusene.

Det ble to flotte dager i Kragerø, vi hadde tenkte å dra til Jomfruland, men det blåste en del og det gikk sjelden ferjer etter at ferien var over. Skal du til Kragerø og ønsker å oppleve livet, må du ikke dra når vi gjorde, for det var ganske så dødt der. Det ser ut til at det meste følger skolens ferier. Vi kommer sikkert til å dra tilbake, for det er veldig koselig i Kragerø.

To sider som kan være greit å kikke innom;