Hvordan få en bedre dag ?

Jeg har gode og dårlige dager, det er ihvertfall sikkert. Her om dagen hadde jeg en drittdag....og det er da det er mest utfordrende å snu de negative tankene over til noe positivt. Men det er de dagene det er viktig for meg å ha fokus på det som er positivt, og om jeg klarer å tenke sånn finner jeg alltid noe bra som har skjedd i løpet av dagen. For meg kan det være hva som helst; at jeg har vært ute å kjent på været for det gjør noe med meg, at sønnen min var innom en tur og jeg fikk en god klem, eller at jeg klare å holde fokus på hvor mye bra jeg har i livet mitt. Vi mennesker måler livskvalitet ulikt, og det er jo bra. Jeg har de siste årene tenkt mer over hva som gir meg livskvalitet og hva som er viktigst for meg. Det er mye forskjellig, og jeg har skrevet flere innlegg om dette tidligere. 

Jeg trenger ikke å måles i hva andre tenker om meg, jeg måler meg selv i om jeg er fornøyd. Livskvalitet for meg er litt forskjellig. 

Først kommer det å ha familie, venner og bekjente, eller menneskelig kontakt som det aller viktigste. 

Eldste barnebarn har vært på overnattingsbesøk i natt. 

Neste på lista kommer hjemmet vårt. Her kan jeg selv ha det som jeg ønsker, og for meg har det vært helt fantastisk å flytte i leilighet. Jeg har overskudd til å holde orden, pynte og ha det hyggelig hjemme, noe som helt klart er med på å få opp humøret. Legger ved noen bilder fra leiligheten som jeg har tatt nå på morgenen, foreløpig har vi ikke gjort det vi har planer om, men vi har fått bodd oss til og vi syntes vi har fått det koselig. 

 

 

 

Så kommer hytta på fjellet, det hadde vært en drøm i mange år og vi syntes vi er så heldige som fikk denne muligheten. Her er mitt paradis :) Det er fred og ro, vi gjør akkurat det vi vil, vi lever ikke etter klokka, har ikke tv, så her er vi sammen på en annen måte enn vi er hjemme. Vi er veldig heldige for det er ofte vi får besøk på hytta, og da har vi alltid mye kvalitets tid sammen med de som er på besøk. 

 
 Bildene er fra søndag 04.10
 

Så kommer det med trening eller å holde kroppen i aktivitet. Det har alltid gjort meg godt, men nå må jeg finne ut hva jeg kan gjøre. For tiden er jeg en time i uka på yoga og jeg går noe turer. Jeg trenger noe mer, samtidig som jeg må kunne gjøre det uten å binde meg opp til flere dager og klokke sletter. 

Videre kommer reiser og opplevelser noe jeg også syntes gir meg livskvalitet. Det å være rundt i Norge å se vårt vakre land, eller å reise til andre land, for å oppleve annen kultur og alt det innebærer.

  

 
 Bilene er fra Alcúdia, Mallorca hvor vi var 22.09 - 29.09 
 
Det var Ironman i Alcúdia lørdag 26.09 
Det var moro å følge med og heie på de norske 

Det å ha hobbyer gir også livskvalitet, og her kan de fleste velge og vrake. Jeg tar veldig mye bilder av alt mulig. Bildene mine er med på å få meg til å tenke meg tilbake der hvor jeg tok bildene, og det gjøre meg godt. Jeg prøver hele tiden å ta det perfekte bildet, hva nå det måtte være, men å ta bilder er en viktig hobby som gir meg masse.

 

 
Bildene er fra hytta søndag 04.10. 
Jeg er veldig glad i høsten og høstens farger.

Til slutt tar jeg med at jeg liker godt å lage å lage mat, og det er alt fra enkel retter til noe jeg aldri har lagd tidligere. Det er spennende å prøve nye retter, og jeg syntes det er hyggelig å lage mat til andre.

 
 På hytta  her jeg krydder skap som jeg er veldig fornøyd med, 
håpe å få noe tilsvarende i leiligheten. 


Dette er hva jeg tenker som gir meg livskvalitet, og jeg har rikelig av det i livet mitt. Det er bare opp til meg å se og ha fokus på hvor heldig jeg er. 

Vi har alle muligheter i livet og det er opp til hver og en å få det gode liv eller økt livskvalitet. Mange har ikke mulighet til å gjøre det de ønsker på grunn av helse eller økonomi. Jeg tenker det er viktig å ha fokus på alt en får til, og har mulighet til å gjøre. Det er gratis å være ute i naturen, og de fleste i Norge er så heldige å ha naturen ganske så nær. Jeg tenker mange ganger at vi streber etter å oppnå en lykke som vi ikke klarer å definere. Det er mange som tror......Får jeg bare kjøpt det så blir jeg glad....eller....Får jeg bare vært på den turen så blir jeg glad, med mer. Har du det sånn......Anbefaler jeg deg å begynne med det nære, og det du har i din nærhet. Kanskje du har mer enn nok i livet ditt til å være glad for det du allerede har, du har bare ikke langt merke til det.  

Jeg vet jeg kan opprettholde en god følelse og snu en dårlig dag til en bedre dag. Det hvis jeg klarer å få fokus over på alt jeg har i livet mitt, og noe som har vært positivt for meg i løpet av dagen.

 Gjør jeg det.....

Får jeg helt klart en bedre dag !  


Avslutter med et sitat av Eddie Cantor fra ordtakt.no.; 

Alt du kan gjøre, 

er å få det beste ut av hver dag.




Kommentarer