Jeg er den viktigste person i mitt liv !

Jeg er verdifull, jeg er betydningsfull og jeg er den viktigste personen i mitt liv !

Tenk gjennom det jeg har skrevet over før du går videre........( her er noen bilder så du må bla/ ta en pause i lesingen)







Da kan du lese videre.

Hvorfor skrive jeg dette akkurat nå ? Jo, jeg har vært så heldig å deltatt på et fem dagers mestringskurs, og jobber med å forstå hvem jeg er, hva jeg vil, hva jeg bør endre på, mine verdier, hva jeg har av ressurser, valg jeg tar i livet mitt, samt mye mer. På kurset har vi jobbet med forskjellige verktøy til å sette de ulike temaene inn i system. Jeg har fått mange nye verktøy jeg kan bruker når jeg har behov for å endre fokus, eller opprettholde det som er viktig for meg. 

Du kan begynne med deg selv, og skrive en liste;  jeg er.... jeg kan...jeg har... Da kan det hende du får synliggjort de ressursene du har, som er viktig for deg. Du kan også skrive en liste over det du må og bør, så kan du bytte ut de orden med velger og ønsker, det blir veldig annerledes. Det du velger og ønsker....Det gjør du for deg selv ! Bør og må gjøre du gjerne for andre, eller kanskje for å vise andre at du duger. Du kan tenke på verdiene dine, og så kan du tenke om du er like lojal med verdiene dine opp i mot deg selv. Hvis du er det, så kan det hende du allerede har gått på mestrinskurs, eller du har forstått noe ikke jeg har. 

Jeg har fått mange aha opplevelser disse dagene, og jeg har vært heldig som har fått lov til å lære mye om meg selv. Det betyr at jeg kan få det gode liv hvis jeg tar kloke valg for meg selv. Hva er det gode liv ? Det er det som er så flott :) Det er er individuelt og kun jeg som vet hva som er det gode liv for meg, og du for deg. Det hjelper å tenkt......Gir dette meg noe? ....eller....Tapper det meg bare ?  

Vi lever i ett samfunn hvor vi måles i suksess, som ikke går på hvem jeg er men....om jeg har eller kan.......Det er om å gjøre å ha flott hjem, følger mote både klær og interiør, har en trent kropp, reiser på ferieture og helgturer, ha mange venner, barn som skal delta på alt, ha et overskudd av tid til å gjøre alt som alle andre gjør. Eller kanskje det går an å samle alt og kall det....å vise det perfekt ytre. 

Hva tenker du er grunnen til at så mange blir sykemeldt på grunn av muskelplager, lettere psykiske lidelser eller slitenhet ? Kan det ha noe med at mye av det vi gjør.....gjør vi ikke for oss selv, men for alle andre. Kanskje også fordi vi etterstreber å være en del av det vellykkede ytre, og streber etter å oppnå en lykke som vi ikke nødvendigvis vet hva er. 

Jeg kan bare svarer for meg selv, og da blir det et helt klart.....JA. Jeg tenker å bli bevist på hva jeg driver med, tenke annerledes og endre mye i mitt liv. Det er mulig jeg må bli litt mer egoist........

Tenk deg følgende; 

Den dagen du har stresset på deg en slitenhet eller en depresjon. Hvem skal da følge dine barn i barnehage, på fritidsaktiviteter eller annet ? Hvem skal da ta ansvar for å handle eller annet du gjør i dag, når du ikke klarer å møte andre eller å gå ut av døren ?  Hvem skal lage mat, eller gjøre annet praktisk når du ikke orker hverken å planlegge eller gjennomføre ? Hvem vil du være sammen med, og hva skal du prioritere når du kun må velge å gjøre en ting hver dag, for du orker ikke mer ? Kanskje du ikke orker å stå opp en gang.......

Tenk litt på dette.






Håper du har reflektert litt.

De fleste av oss inklusiv meg selv tenker ofte.....dette gjelder ikke meg, men alle andre....FEIL !!! Hvem som helst suksessfulle, streber eller ei, kan havne i denne situasjonen, og da sitter du der. Hva skal du gjøre da ? Gjemme deg ? Da ser ingen at du ikke lenger klarer å gjøre det du alltid har fått til.....eller ? 

Jeg har valgt å ikke gjemme meg, men være ærlig på at jeg har lagt listen alt for høyt for meg selv gjennom alt for mange år. Jeg er ikke opptatt av hva alle andre har eller gjør. Jeg har bare rett å slett hatt et mønster som går på at jeg er "superkvinnen" som skal klarer alt. Jeg skal bistå alle og jeg havnet i.....kall det gjerne en " offerrolle " eller et gammelt mønster. Dette er sånn jeg har levd livet mitt inntil det stoppet opp for 6.5 måned siden. 

Jeg klare å si takk for at jeg fikk oppleve at det sa stopp, hadde det ikke gjort det er det ikke sikkert jeg hadde sittet å skrevet dette innlegget nå. Mine somatiske plager ble hodepine, muskelspenninger, og diffuse smerter i hele kroppen. For tre uker siden fikk jeg bekreftet at jeg har fibromyalgi, jeg har også en slitenhets diagnose. Det kunne like gjerne vært hjertesvikt som mange på min alder opplever , og dessverre ikke overlever. Derfor syntes jeg at jeg har vært heldig, jeg har tross alt fått en ny mulighet !

Dagene på kurset har gjort meg bevist på følgende;

Livet er fult av muligheter og det er aldri for sent å gjøre en ending ! 

....men det er viktig å kartlegge 

.....for ; 

"Det som er meg bevisst 
kan jeg gjøre noe med

Det som er meg ubevisst
kan gjøre noe med meg" 
                       Whitemor 

Gjennom måten vi jobbet på kurset kom det det tydelig frem at jeg må ta hensyn til meg selv, og setter meg selv høyere. Gjør jeg ikke det.....har jeg ikke noe å gi andre. Dette ble virkelig en tankevekker for meg. Så på bakgrunn av hva jeg har skrevet kanskje jeg må tenke;


Jeg er den viktigste personen i mitt liv ! 


Kommentarer

  1. Så sant så sant. Jeg hadde en slik runde da jeg ble forlatt og satt igjen med to små barn for mange år siden. En på 3,5år og ei på 4,5 måneder. Av motgang blir man sterk sier man,og det er mye sant i det. Stå på videre, synes du er flink jeg som deler...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen :) Ja, som du skriver av motgang blir en sterkere, det har jeg opplevd mange ganger i mitt liv. Jeg har jobbet meg gjennom og tatt det med som erfaringer videre i livet.

      Ønsker deg en fin høst uke :)

      Slett
    2. I lige måde! Klem Lillian. PS rart det der å se navnet sitt og samtidig at det ikke er mitt, men ditt...

      Slett
    3. Ja, jeg ble overrasket første gang jeg skjønte at du het det samme som meg ;) Klem tilbake :)

      Slett
  2. Flott at du deler, Lillian! Klem tante Åse

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du syntes det, tante Åse :) Klem

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.