Stress.....hvor farlig er det ?

I alle år har jeg stresset, men jeg har ikke tenkt noe på det for det er bare meg og min personlighet. Tankene raser fort og jeg har alltid vært i forkant av det som skal gjøres, eller det som blir sagt. Multitasking er blitt et populært ord de senere årene, og jeg har vært en proff når det gjelder det. Nå derimot tåler jeg ikke det høye stressnivået,  og må gjøre noen endringer.

Jeg går for tiden til psykolog for å sortere og finne ut av hvordan jeg skal få det bedre i mitt liv. Sist time kom jeg tre minutter for sent. Da hadde jeg regnet veldig god tid, men i det jeg skulle dra begynte jeg med alt mulig på en gang, og det endte med at jeg løp rundt meg selv. Det kan se ut som at når jeg ikke bør stresse, så lager jeg meg stress. Da er jeg tilbake i mine gamle mønstre, det er mulig jeg gjør det fordi det er trygt å være akkurat der... ? Det som var positivt med å komme for sent, var at vi kunne jobbe med hva som skjer med meg når jeg lager meg unødvendig stress.

Hos psykologen har vi pratet om at jeg skal øve på å kjenne etter hva stress gjør med meg. I forrige time fikk jeg beskjed at jeg skulle kjenne på følelsen jeg får i kroppen når jeg setter igang å løper rundt meg selv. Jeg skulle stoppe, så skulle jeg sette meg ned, og så skulle jeg kjenne etter hvordan jeg har det akkurat når jeg holder på som verst. 

Prøv å tenk deg en situasjon som du vet at du var stresset....bare hold litt på den tanken.


Prøv så å tenk på en situasjon hvor du har kjent frykt.......hold litt på denne tanken også.


Hva tenker du om frykt kontra stress ?

Jeg tenker......pusten stopper opp et øyeblikk, pusten holder seg høyt oppe i brystet eller er veldig hurtig. Kroppen låser seg på grunn av frykt, skuldrene heiser seg og kroppen er i alarmberedskap. Jeg tenkte med en gang at ukontrollert stress, og hvordan kroppens måte å reagere på frykt er veldig lik. For min del betyr det at jeg veldig ofte setter opp kroppen min som jeg er i en fryktsituasjon. De aller fleste reagere på denne måten når noe farlig er i gjære, og det er bra :) Men når kroppen gjøre det fordi jeg stresser er det ikke bra. Det er dette stresset som har gjort meg syk, og gjort at jeg har fått utredet myalig (verking i muskler ) og er årsaken til at hodet mitt ikke har fungert. Jeg tenker at stress er farlig, men så klart ikke alt stress. Jeg liker fortsatt å kjenne på det jeg kaller for positivt stress.

Jeg må ennå en gang si at jeg har vært heldig og at det har satt seg som myalgier i kroppen og en slitenhet, det kunne vært så mye verre. Jeg jobbe med å finne ut av når jeg stresser, hva jeg føler når jeg stresser og hvordan jeg kan gjøre ting annerledes ? Jeg trener på å gjøre en ting av gangen, når det gjelder praktiske ting er det noe enklere, enn når det gjelder tankene.

Nok en gang er det bare jeg som kan gjøre endringer i mitt liv for å få det bedre. Jeg merker helt klart at de dagene jeg ikke stresser er en bedre dag, enn de dagene jeg faller tilbake i mitt gamle mønster. Om du kjenner deg igjen i det jeg har skrevet.......husk......det er bare du som kan gjøre endringer i ditt liv.

Ønsker deg en flott helg og håper du skal gjøre noe som er bra for deg :) Om du skal på jobb, om du skal gjøre noe spennene, eller om du skal bruker helgen til å slappe av. Uansett så er det bare du som kan sørge for at ........du får en så bra helg du bare kan. 


Avslutter med et sitat om stress av  Mahatma Gandh;

Det finnes viktigere ting i livet enn å øke farten. 



Kommentarer