Trening som gir meg mening

Trening......hva er det for meg ?

Jeg går tre år tilbake i tid, da var trening for meg stort sett på treningsenter to til flere timer i uka, og gjerne harde timer med utholdenhet og styrke. I tillegg hadde jeg nok sagt turer i fjellet. For halvannet år siden hadde jeg sagt at det viktigste er å være i fysisk aktivitet og en form for trening. Men jeg hadde sikkert sagt at det burde være noen timer i uka med utholdenhet og styrke. Nå tenker jeg trening på en annen måte, og det er litt rart, men det har med livssituasjon min å gjøre.

Da jeg var hos revmatolog og fikk bekreftet fibromyalgi, sa han at trening var viktig. Jeg sa jeg gikk turer innimellom, og var på yoga en dag i uka. Han sa det ikke var nok, og anbefalte meg svømming i varmtvannbasseng, Tai Chi og Qigong, for det har god effekt ved fibromyalgi. Jeg har vært på kurs, både jobbsammenheng og privat, og det kommer stadig opp hvor viktig det er å trene. Det har vært nevnt at kroppen er ferskvare, og trenger å være i bevegelse. De snakker ikke om hva slags trening, men det som passer for den enkelt, og som er bra for deg og din kropp.

For meg har det blitt viktig å finne noe jeg kan være med på, jeg er på QiFlow en dag i uka. Anca, som har kurset, sier at i den treningsformen er det Tai Chi og Qigong. Jeg bruker Anca sine forklaringer av ordene; Qi  betyr blant annet livskraft - energi og kraft. Flow har blant annet involvert fokus og konsentrasjon. Flow er en sammenhengende flyt fra ett øyeblikk til neste, der handling følger handling. Under Flow opplever vi en slags tidløshet, og vi er fullstendig i nuet.

Her om dagen tenkte jeg at nå får det være nok, jeg har sviktet meg selv veldig den sener tiden. Torsdag og fredag klarte jeg å skjerpe meg. Jeg gikk tur på en halv time, og etter turen ble det 30 - 40 minutter med QiFlow. Jeg kan øvelsene, og har ikke noe unnskyldning for ikke å gjøre det hjemme. Det er litt vondt når jeg holder på, og det knaker i kroppen under flere av øvelsene. Jeg er veldig forsiktig når jeg kjenner vondter, og gjør bevegelsene i rolig tempo. Jeg føler meg ikke verre etterpå, heller tvert imot. Det jeg kjenner er at jeg bruker musklene, og det er deilig å kjenne at de virker. I tillegg holder jeg øynene igjen hele tiden, noe som gjør at jeg trener balanse. Jeg starter og avslutter med å ha fokus på pust og her og når, dette er også veldig bra for min del.

Grunne til at jeg trener er fordi jeg vet at det er godt for meg både når det gjelder psykisk og fysisk helse. Jeg tenker alle bør gå en runde med seg selv å tenke.....Hva er grunne til at jeg trener/ ikke trener ? Kan jeg gjør noen endringer som gjøre at jeg beveger med mer i min hverdagen ? Bør jeg trene mer eller mindre ?

Jeg mener alle bør holde seg i bevegelse, men du må finne det som passer for deg og din kropp. Treningen skal gi energi og ikke tappe deg. Finner du ut av hva slags trening som gir deg energi, og som er bra for kroppen din, kan det hende du vil tenkt.....

Dette er trening som gir meg mening.  


Ønsker deg en fin lørdag, om du skal trene, på jobb, slappe av eller gjøre noe annet spennende. Nyt dagen og sørg for å få inn noe som gir deg positiv energi. 


Kommentarer