Verdier og ressurser vi har, og valg vi tar

Vi har alle mange verdier som er viktig for oss. Jeg har mine verdier, og de har jeg vært veldig tro mot, men kanskje mest opp imot andre og ikke mot meg selv. Jeg kan nevne omsorg, ivaretagelse, ærlighet, lojalitet, høy moral, etikk, respekt for mennesker og deres valg, og sikkert ennå flere jeg ikke tenker på nå. Jeg er på kurs om dagen, og jobber med meg selv, mine verdier, mine valg, hva som er viktig for meg, mine ressurser og mye mer. Jeg ble helt satt ut i dag når jeg skulle skrive opp ressursene mine, for det kræsjet i hodet mitt. Verdiene som jeg har satt så høyt, klarte jeg ikke lenger å se på i sammenheng med mine ressurser. Det ble veldig vanskelig å skrive ned resurser jeg har, og jeg ble usikker på om jeg fortsatt har de samme ressursene som tidligere. Det syntes jeg var merkelig, ubehagelig og rart......Jeg har måttet endre mye etter at jeg ble sykemeldt i mars, og fortsatt må jeg endre en del for jeg kan ikke holde på i samme tempoet jeg har gjort over år. Jeg må lære meg hvem jeg er og hva jeg vil med livet mitt. Det er snodig i en alder av 50 år, og plutselig skulle tenke annerledes og endre kursen. Men.....jeg ser helt klart......at jeg ikke har noe annet valg. 

Ressurser.......ja hva er nå det ? For meg kan mine ressurser være min verste fiende, og det er noe jeg har innsett den senere tiden. Jeg har alltid hatt masse energi og klart alt, og da mener jeg....alt. Jeg har vært på jobb, vært sammen med familien og venner, tatt utdannelse i voksen alder, vært trenings instruktør, holdt huset i orden, handla og lagd mat, betalt regninger, stilt opp for andre ved behov, osv osv osv. De fleste dagene hadde sjelden nok timer, og sånn går det ikke i lengden. Det jeg tenker som er viktig for meg er å jobbe, men hvor mye og hvor får jeg finne ut av.  Jeg vil fortsatt være sammen med familie og venner for det betyr mye for meg, men jeg må finne en balansegang. Jeg vil fortsette å trene, men jeg må finne noe som passer bedre for meg og kroppen min, og ikke lenger være instruktør. Jeg vil fortsette å holde orden, betale regninger, handle og lage mat, det er ikke noe stress for meg så lenge jeg setter av tid til å gjennomføre det. Jeg skal stille opp for andre, men det må bli mer på mine premisser, og hva jeg orker.

Jeg har begynt med yoga og meditasjon, og ønsker å gjøre mer av det. Jeg vil lære meg å ta det med ro og få kontroll over stresset og den høye energien jeg har hatt. Får å få til det, må jeg bli bevist på hva tapper meg for energi og hva gir meg energi.

Vi har alle ting vi må gjøre og burde gjøre, og det nok her mye av årsaken til energi tappingen ligger. På kurset lagde vi liste over det vi må gjøre, og så skulle vi lage liste om det vi bør gjøre. Så fikk vi beskjed om å bytte ut ordene med velge og bør med ønske.....Det ble veldig annerledes. Det ble sagt;  " Jeg må og burde er for andre "  men......" Jeg velger og ønsker er for meg selv". Her ble det tydelig og det ble en stor forskjell for meg. Sett dette opp imot mine verdier, ressurser og valg så kan jeg holde på med mye fortsatt, men jeg må få mer inn velge og ønske, isteden for bør og må. Enkelt, men.......vanskelig.

Mine grunnholdninger og verdier kan fortsatt være en viktig del av meg, det kan også mine ressurser og valgene jeg tar, men jeg må akseptere å gjøre mye på en annen måte enn tidligere. Jeg vet.....hvis jeg får det til, vil jeg få det bedre med meg selv. Det er jo poenget med å delta på denne typen kurs, selvutvikling og det å mestre livet som det er eller som det blir i tiden fremover.

Avslutter med sitat fra ordtak.no av Helen Keller

Vær ved godt mot. 
Bry deg ikke om det du mislykkes med i dag,
 men om det du kan lykkes med i morgen. 


Kommentarer