Grip dagen/ Carpe diem !

Denne overskriften har blitt mer gjeldende for meg enn den noen gang har vært. Jeg har ofte brukt grip dagen og carpe diem som avslutning på innlegg. Tidligere har jeg tenkt at jeg har vært god på å gripe dagen, ikke hele tiden men.........

Hva er så dette å Gripe dagen ?

Carpe diem er en setning fra et latinsk dikt av Horatius. Det er en metafor for å oppfordre mennesker til å nyte hver enkelt dag. Hele verslinjen er..."Carpe diem quam minimum credula postero" som betyr " Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste". (tatt fra Wikipedia)

Som jeg skrev trodde jeg at jeg var ganske så god på å gripe dagen. Nå som livet har endret seg, forstår jeg at det veldig sjelden jeg gjorde nettopp det. Livet mitt har vært et amok løp, som psykologen sier, og det har vært vanskelig å gripe dagen og leve i nuet. Innimellom syntes jeg at jeg har klart å leve her og nå. Det var når barna min var små, og jeg kunne sitte med de på fange, helt i ro og nyte øyeblikket, nå gjelder det samme med barnebarna. Det er når jeg er sammen med mine kjære og virkelig er tilstede sammen med dem. Det er å være sammen med mennesker som betyr mye, og dele opplevelser. Det er når jeg tar bilder, for da er jeg veldig tilstede i det jeg gjør. Det er når jeg er på tur og plutselig ser en fin utsikt, et dyr en flott himmel eller annet som gjøre at jeg bruker sansene. Det er å være på hytta og bare nye stillheten og roen som er på fjellet. Det er sikkert mer jeg kunne skrevet, men det jeg har tatt med her er viktig. Får jeg til det.........da kjenner jeg at det er godt å være til, og det er godt å være meg.

Etter at tempoet og skuldrene har senket seg er jeg blitt bedre på å gripe dagen og kose meg med de små ting i livet. Når jeg står opp har jeg en holdning til at det skal bli en fin dag. Den kan bestå av flere gjøremål eller å ikke gjøre noe. Kunsten for meg har blitt å gjøre det beste ut av hver dag, og gjøre deg hyggelig for meg selv så jeg kan nyte dagen. Det er ikke så mye som skal til, jeg setter meg på kjøkkenet tenner et stearinlys og sitter å nyter utsikten ut over jordene. Ingen dag er lik, det kan være tåke og regn eller det kan være sol, men det spiller ingen rolle. Himmelen varierer og det er som regel noe flott å se. Under er bilder fra tre morgener nå i november.

.



Det å gripe dagen kan være å meditere og ta noen øvelser i QiFlow. Da er jeg veldig tilstede i meg selv, og jeg har fokus på meg og min pust. Jeg prøver å komme meg ut av døra hver dag, hvordan vær det er har ingen betydning, for det er godt å kjenne på været. Det å bruke sansene gjør at jeg kjenner at jeg lever. For meg så er det å kjenne at jeg lever, det samme som å gripe dagen, eller å nyte øyeblikkene. Når jeg karer å leve akkurat her og nå, behøver jeg ikke ha fokus på morgendagen, for den kommer når den kommer.

Er du flink til å gripe dagen ? Det er jo bare du som kan kjenne på om du er, og gjøre endringer i ditt liv om det er behov for det. Ta deg en time out i løpet av dagen og bare kjenn på at du lever.

Ha en fin dag.....

CARPE DIEM !




Kommentarer