Urettferdighet, misunnelse, bitterhet eller ?

Til morgenen i dag reflekterte jeg over mye forskjellig mens jeg satt her med kaffekoppen. Fy filleren så mye misunnelse, bitterhet, eller hva det er i samfunnet vårt. Jeg tenker på mange av de artiklene jeg har lest i det siste, og hvordan folk kommenterer. Det går mye på personangrep, men også på systemnivå. I går leste jeg et sted at det var forbud med nisseluer på en juleavslutning. Da kom kommentarene igjen, folk tar seg ikke tid til å lese, eller tenke......mange hiver seg på med negativ kommentar. Da blir det ofte misforståelser, noe det også ble i går. Mange trodde det dreide seg om å ta hensyn til flyktningene, men saken i går dreide seg om etnisk norske barn som har en annen tro, og det kræsjer med våre vanlige juletradisjoner. 

Jeg merker jeg blir oppgitt............av folk som kaster seg på kommentarer, spyr ut edder og galle og truer, uten at de har satt seg inn i sakene. Jeg blir også oppgitt hvis vi ikke kan holde på våre tradisjoner, men må ta hensyn til de som ikke har samme tradisjoner som de fleste i Norge. Det er greit at barn og unge ikke skal holdes på utsiden....men .......sånn er det nå en gang ...... Foreldre tar valg på barna sine vegne, og velger hvordan deres barn skal leve enten som kristne, innen andre trossamfunn eller ei. For mange har det omkostninger å ikke være en del av gjengen. Noen blir alltid på utsiden, andre tilpasser seg godt. Uansett er det vi som foreldre, uavhengig av hva vi tror på, som må styrke og bistå barna våre til å bli trygge. Jeg vet at mange blir mobbet, dette kan jeg alt om, men jeg ser hvor viktig det er å være tilstede i barnas liv, og bistå de når det dukker opp utfordringer. 

Jeg husker en gang for noen år tilbake, da sa en jeg jobbet med ......Det var urettferdig ! Hva det dreide seg om husker jeg ikke, men jeg husker jeg sa omtrent sånn.....er det noe alle bør lære seg......så er det at livet er urettferdig, og det må vi bare forholde oss til. Jeg kunne brukt mye energi på dette med urettferdighet og misunnelse, men har jobbet med hvordan jeg reagerer. Det hender fortsatt at jeg får snev av misunnelse eller opplever urettferdighet, og da kan jeg reagere urasjonelt. Jeg tenker at noen få mennesker er født med sølvskje i munnen, og de har et annet utgangspunkt i livet enn de fleste. Samtidig som alle, uavhengig av fattig eller rik, er vi prisgitt våre foreldre og hva de har av ressurser, hvilken tro de har og hva de velger for oss når vi er små. Hvordan vi formes har også med gener å gjøre, oppvekstvilkår, og om en har trygge voksenpersoner rundt seg. 

Tenk om vi alle kunne innsett at livet er ikke likt for meg og deg, men at hver og en gjøre det beste ut av sitt liv. Det er først som voksne vi kan bestemme hvordan vi ønsker og vil leve våre liv.  Om en har med seg negative minner fra barndommen kan en jobbe seg gjennom det som har vært, og få et godt og rikt liv. Jeg har vært mye bitter, det har jeg takk og lov sluttet med, for jeg tror at bitterhet forsurer og gjøre livet kjipt. I tillegg er det vanskelig å komme videre i livet hvis en går rundt og er bitter. 

Det er du som bestemmer hvor mye fokus urettferdighet, misunnelse eller bitterhet skal få lov til å ta plass i ditt liv. Det er bare du som vet hva som er årsaken til at du reagere som du gjør, og hva som er grunnen til om du velger å være negativ mot andre mennesker. Jeg tror de fleste får det bedre med seg selv om de kan bli tilfreds i det livet de lever, og lære seg til at livet består av.......urettferdigheter.

Livet er for kort til å leves smålig. 

Jeg ønsker deg en fin helg og en flott første søndag i advent. Håper du skal gjøre noe i helgen som er positivt for deg og gir deg påfyll av energi.

Avslutter i dag med ;

Det vi er, 
er et resultat av hva vi har tenkt. 
Sinnet er nøkkelen til alt. 
Det vi tenker, blir vi 
(Ukent opphav)

Kommentarer