Jeg er den jeg er......på godt og vondt

Overskriften tar jeg inn i dag for jeg tenker på hvordan vi hele tiden skal prestere, og hvordan vi skal presentere oss selv for alle andre. Jeg har de siste årene jobbet mye med meg selv, og jeg tror jeg har endret meg på mange måter. Fortsatt er jeg sta og perfeksjonist, men ikke så mye som tidligere. Behov for å ha kontroll er mindre til stede, og jeg jobber hele tiden med å redusere stress. Ja mennesket er ikke borte, men jeg klarer mer å sette grenser for meg selv. Bitterhet og misunnelse har jeg jobbet mye med, men må fortsatt jobbe med det når jeg føler jeg faller tilbake. Jeg syntes ikke jeg har noen grunn til å være misunnelig på andre, for når det gjelder materielle goder har jeg det jeg trenger, og jeg klarer meg fint med det jeg har. Det som er viktig i mitt liv er familie, gode venner, bekjente og kolleger.

I disse dager tenker jeg mye på hva som skjer i samfunnet vårt. Det å gå på butikken om dagen er en prøvelse, og jeg har, i motsetning til tidligere, ikke den samme gleden av å handle. Jeg syntes julehandelen tar totalt av, og i vårt overflod samfunn blir julen bare verre og verre. Det jeg alltid har syntes har vært ille er at mange kjøper gaver over evne, og vil slite med det i flere måneder i ettertid. Jeg håper det kommer en holdningsendring, så det ikke får fortsette som nå. Her om dagen leste jeg en artikkel eller blogginlegg. Det gikk på at alle forstår at det som blir presentert er lagd for å bli perfekt, men at bloggeren ikke er eller har det perfekt hele tiden. For å få utseende, barna huset baksten eller hva det måtte være presentabelt  (perfekt) må det jobbes med, før det legges ut på sosiale medier. Da sier jeg bare.......nei alle forstå ikke det.......De sårbare unge menneskene klarer dessverre ikke å forstå at virkeligheten ikke er som den presenteres, de ser det som publiseres og tror det skal være sånn.  ( Dette har jeg skrevet om før;  Sosiale medier sin påvirkning......). Med tanke på at alt skal være perfekt, og det kjøpepresset som blir ut av det, er jeg veldig glad jeg slipper å være en del av det som skjer i dagens samfunn.  

Jeg liker å ha de ryddig og rent rundt meg, men er ikke hysterisk, jeg tåler både støv og hybelkaniner. Jeg er ikke opptatt av interiør men handler ting jeg liker, om det er mote eller ei bryr jeg meg ikke om. Akkurat det samme gjelder klær. Jeg synes det er deilig å ikke føle press på at jeg må ha alt for å få det perfekt. Når det gjelder utsende har jeg tenkt på hvordan jeg har sett ut på bilder den senere tiden. Jeg ser sliten ut og det kommer tydelig frem at jeg har lagt på meg. Da tenker jeg......helt korrekt, for det er akkurat sånn det er. Jeg prøver å velge bra bilder av meg selv, men jeg er ikke fotogen, og jeg får være som jeg er. Selv om det er sånn det er for tiden er det greit å være meg, med noe kilo for mye , flere rynker og sikkert ennå mer. Noe kan jeg gjøre noe med, annet ikke, men det er jeg som kan velge om jeg ønsker å gjøre en endring. Jeg tenker uansett hva jeg måtte velge så komme jeg ikke utenom at, jeg er den jeg er .....på godt og vondt.

Håper du ikke stresser for mye nå i førjulstiden, men tar deg tid til å kjenne på hva som er viktig i livet ditt. Vi måles i det perfekte, sånn er det bare, men hvor mye du velge å være med på det.....er opp til deg. De fleste som møter på motstand i livet sier at det er ikke materielle goder, eller det å være perfekt som er viktig.......Det som blir viktig er å ha gode mennesker rundt seg, som er der for å støtte og være tilstede i livet når en trenger det som mest. 


Ha en fin dag :) Om du er fornøyd med livet ditt eller ikke er det bare du som vet, og det kun du som kan gjøre endringer. Tenk på hva du har i livet, hva som gir deg energi og hva som er viktig for deg. Vet du det ikke så tenk følgende ; 

Følg det du elsker !.....
Ikke spør hva "de" 
der ute ser etter. 
Spør hva du selv har inni deg. 
Georgie Anne Geyer

Ta også med deg; 

Snekkeren former tre, 
pilmakeren former piler. 
De kloke former seg selv. 
(ukjent opphav) 


Kommentarer