Å gå tur er menneskets beste medisin ( Hippokrates)

Jeg begynte å skrive dette innlegget tidlig i januar, for da hadde jeg klart å motivere meg til å komme meg ut på tur. Nå har jeg klart å holde motivasjonen oppe og vært ute nesten hver eneste dag siden slutten av desember. Det er alt fra korte rusleturer, til turer hvor jeg utfordrer meg mer. Jeg har gått i skauen og vasset i snø de dagene formen har vært bra, om formen eller føret i skauen har vært dårlig, har jeg gått langs veien.

Alle bildene er fra turer i nærområdet

Jeg har så godt som alltid drevet med fysisk aktivitet, men har i perioder vært lat og da har det vært så som så. Fotball var den store lidenskapen, og jeg holdt på med det i ca 20 år. For snart to år siden avsluttet jeg med all organisert trening. Etter at jeg ga meg med fotball og frem til jeg begynte med inne trening, gikk jeg mye turer. Det ble ekstra mye etter at vi flyttet i 1997, for da fikk vi turløyper rett utenfor døren. De siste årene har gåturer i hverdagen blitt nedprioritert.



Nå som jeg endelig har kommet i gang med å gå tur, ser jeg hvor bra det er for meg. Jeg går mest alene, og da går jeg å tenker på utfordringer jeg har i livet, eller jeg tenker på alt og ingenting. Når jeg klare å ha fokus på her og nå, hører jeg lyder av fugler eller annet og jeg må stadig stoppe for å ta bilder. Inntrykkene gjør noe med meg og jeg får igang sansene. Om det er tanker som kverner i hode, kan jeg gå de av meg. For meg er dette god terapi, og og det er godt for kropp og sjel. Jeg tror dette er den aller beste måten for meg å drive fysisk aktivitet på for tiden. Noen ganger går jeg tur sammen med min Kjære eller andre, det er også hyggelig og da kan vi dele felles opplevelser. Vi kan snakke om alt og løser alle mulig problemer, eller vi kan gå og ikke si noe særlig i det hele tatt, bare nyte naturen og selskapet.


Det som er fantastisk med å gå tur er at det ligger tilrette for de fleste, og det koster ikke noe. Du kan gå når det passer deg, så du slipper å måtte forholde deg til et klokkeslett, ihvertfall om du går alene. Du kan gå korte eller lange turer, alt avhengig av hva du selv ønsker, og har tid til. Du kan finne ut hva som passer for deg, og hva som gir deg energi. Hvis du som meg, tenker å gå tur som trening, er det lurt å gå i ulent terreng på grunn av balansen og muskelbruk. Det er også gunstig for pusten og bedring av kondisjon å gå raskt i oppoverbaker. Jeg kjenner at jeg har jobbet mye med muskler fra sete og ned etter at jeg begynte å gå turer. Overkroppen må trenes på annen måte, og da bruker jeg yoga og chiflow til å ivareta det.


Da ønsker jeg deg en fin dag :) Om du ikke er i fysisk aktivitet, husk at kroppen er ment til å være i bevegelse. Det å legge inn naturlige aktiviteter i hverdagen kan være lurt. Da mener jeg å parkere bilen lenger vekk fra dit du skal, gå til butikken eller andre steder, gå trapper, gå flere ganger når du skal hente noe osv. Jeg tenker for de fleste lar det seg gjøre å få til en tur på minimum tredve minutter tre til fem dager per uke, det om du ønsker enten for mosjonen sin del eller for terapi.



Mist for all del ikke lysten til å gå. 
Jeg går meg til det daglige velbefinnende hver dag 
og går fra enhver sykdom;
 jeg har gått meg til mine beste tanker 
og jeg kjenner ingen tanke så tung at man ikke kan gå fra den.


Kommentarer