En skitur gir meg alltid god energi

Jeg er veldig glad i å gå på ski, jeg tror det har med at jeg kommer ut i naturen på en annen måte enn når jeg går på beina. I tillegg er det helt uberørt natur rundt løypene, og det er ikke biler eller annen støy. Det er deilig å kjøre nedoverbakker eller jobbe seg oppover i løypene, for da kjenner jeg at kroppen virker. 

Årets første skitur ble 15 januar, vi hadde håpet å få det til helgen før, men da var det for lite snø i nærheten av hytta. De første skiturene for året tar vi alltid i en rundløype, den er fire kilometer og det er flere oppover og nedoverbakker. Vi syntes det er greit å få testa ut hvordan det er å gå på ski når det er mange måneder siden forrige tur. 



Da vi gikk denne turen var det ikke kjørt løyper, men det gjorde ikke noe det var kjørt med skuter så det var helt greit. Når vi er på skiturer tar jeg mye bilder, da kommer vi ennå mer ut i naturen og ser mye spor etter dyra. Det blir også andre motiver å ta bilde av enn ellers og det blir mye urørt natur. 




Det var fantastisk denne fredagen, det var vindstille og ikke noe støy fra noe sted, vi så heller ikke noen andre mennesker som var ute på tur.




Det var det ene motivet etter det andre, og jeg stoppet hele tiden for jeg måtte ta flere bilder. 




Min Kjære skulle ta noen bilder av meg i den ene nedoverbakken. Det var mindre snø enn vi trodde, og skikkelig grop i overgangen fra nedover til oppover. Det var rett før jeg holdt på å ramle, men jeg klarte meg så vidt det var. 





Etter denne bakken er det så godt som bare nedover igjen til hytta, fortsatt måtte vi stoppe flere ganger for å beundre naturen og kunstverkene som var kommet frem etter snø og kulde.




Det ble en fin skitur denne første turen for i år. Jeg var veldig spendt hvordan det skulle gå på grunn av formen, men det gikk bedre enn forventet. Nå tok vi det veldig med ro, men det gjør jeg gjerne hvis det må til for å gå på ski. Vi har etter denne første turen vært på flere turer i samme rundløype, og det har gått bra. Jeg er veldig glad i snøen og koser meg når jeg kommer meg ut på tur. Et av målene mine den senere tiden har nettopp vært å komme meg ut på ski. Om jeg ikke kan gå lange turer kan jeg gå denne rundløypa. Det å gå på ski gir meg mer energi enn det tapper meg, og vondt det har jeg uansett om jeg gjør det jeg liker eller om jeg lar vær.  

Nå mens jeg skriver dette ferdig og har lagt til bilder, gleder meg til neste skitur. Jeg håper også vi skal klare å få til noen turer på snaufjellet i år som vi fikk til i fjor. Stillheten og naturen innover i fjellet i tillegg til snø på alle kanter gir meg en flott naturopplevelse, og det igjen gir meg god energi.

Jeg håper du har planer for helgen om å gjør noe som gir deg energi og glede. Om det er å være ute i naturen eller hva....det er det bare du som vet. Da ønsker jeg deg en fin helg :)


Avslutter med noe ord fra Odd Børretzen;

Stillheten og langsomheten, 
er det ikke det som også er naturgleden?


Kommentarer