Hva slag fokus har du i ditt liv ?

Når jeg skriver innlegg er det om alt og ingenting, men jeg håper noe av det jeg skriver kan kan være nyttig for andre å lese. Jeg tenker alle har utfordringer i livet, små eller store, og det er opp til hver og en hvordan en ønsker å jobbe med utfordringer en har. Jeg er veldig opptatt av folk tenker gjennom hva som gir og tapper for energi, og hvordan tenke annerledes om det er behov for endring. Jeg tenker mye på det å leve livet på godt og vondt, eller i medgang og motgang. Mange ønsker ikke å endre på noe i livet, og det er jo opp til hver og en, mens andre ikke vet at de bør endre på noe, og da er det ikke fult så greit. For da tenker jeg;  

Det som er meg bevist 
kan jeg gjøre noe med.

Det som er meg ubevisst 
kan gjøre noe med meg.
Whitemor


Oppigjennom årene har det skjedd mye i mitt liv, både positivt og negativt, noe er greit å dele med andre, mens annet er forbeholdt mine nære. Derimot ser jeg at det å være åpen om en del utfordringer ikke er farlig, men gjør at andre kan tenke at de ikke alene, eller de kan tenke....jøss er det sånn det er. Mitt mål er at en eller flere kan tenke noe annerledes etter å ha lest innlegget, og kanskje få den motivasjon som skal til for å begynne å gjøre en endring i sitt liv. I tillegg blir det mer virkelig for meg når jeg skriver om utfordring jeg har, og det gjør at jeg tenker mer gjennom hvordan jeg har det.

Jeg tenker ofte på hva slags fokus jeg velger å ha, og hvordan det påvirker på godt og vondt. Et eksempel......De siste to ukene har kroppen verket mer enn på lenge, og denne uken har det toppet seg helt. Jeg har vært helt tom, og har måttet legge meg for å slappe av etter jobb og andre gjøremål. Selv om jeg ikke er i form, velger jeg å ikke ha fokus på det, for da er jeg redd det vil legge ennå større begrensinger på meg. Jeg har valgt å gjøre alt på nesten samme måte, men om det gjør at jeg får mer eller mindre vondt....mer eller mindre energi......det vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg er fornøyd med meg selv når jeg har vært på jobb, har vært og gått en tur eller annet jeg syntes har vært bra for meg i løpet av dagen.

Det jeg tenker som kan være det viktigste for meg er hvordan jeg har det, og hvilket fokus jeg har i livet. Tar jeg ansvar i livet mitt, eller legger jeg all skyld ut på andre? Er jeg misunnelig, eller kan jeg unne andre å lykkes ?  Jeg så noen ord på FB som jeg syntes var helt fantastisk og som gjør at en kan tenke hvordan en vil ha det i livet ;


En indianer sitter og snakker med barnebarnet sitt. Han sier; 

I alle mennesker bor det to ulver som sloss. 

Den ene er ond. 
I den onde finnes bitterhet, skrekk, misunnelse, sjalusi, grådighet, 
arroganse, selvmedlidenhet, løgn og egoisme. 

Den andre er god. Den har glede, fred, kjærlighet, 
håp, ydmykhet, velvilje, empati, sannhet og tillit. 

Hvem vinner? spør barnebarnet 

Den du mater, svarer bestefaren. 


Da tenker jeg....for å gå videre i livet uansett hva som har rammet deg, så forstår de fleste hvem av ulvene det lønner seg å mate. Det blir så tydelig når det blir skrevet på denne måten, og jeg kjenner meg godt igjen i den prosessen jeg har vært i de siste årene. Jeg har lenge vært opptatt av positiv psykologi både for meg selv, og for andre jeg har pratet med. For meg går det på å finne egne og andres styrker og ressurser, og at hver og en kan funger på sitt beste, også med utfordringer i livet. Men for å komme dit må det onde som her beskrives legges vekk, det er vanskelig å komme videre om du har mye bitterhet i deg, er misunnelig eller annet som begrenser deg.

Da ønsker jeg deg en fin lørdag :) Om du skal nyte dagen og livet, eller om du skal sitte å ha fokus på hvor ille du har det......ja men det er jo helt opp til deg. Når det kommer til hvordan du velger å leve ditt liv og hva slag fokus du har ....så er det du som tar valg, og det er kun du som kan gjøre en endring om du ikke er tilfreds.

Et sitat til avslutning i dag;

Livet har ingen fjernkontroll. 
Du må reise deg og endre det selv! 
Ukjent



Kommentarer