Livet er........

Jeg sitter her og reflekterer over mangt, og tenker på...Hva er livet? og Hvordan leve livet ? Det å få endret helsesituasjon og på grunn av det måtte ta mange grep for å funger i hverdagen, har vært en stor utfordring for meg. Jeg har merket det spesielt den senere tiden, og det har kostet mye........å gjøre lite. Selv om formen har vært på bunnen nå i tre til fire uker, har jeg vært ute å rusla tur flere dager i uka. Målet var minimum 30 minutter hver dag, det har jeg ikke klart. Flere dager etter jobb har jeg ikke maktet å komme meg ut igjen, da har kroppen vært helt tom, og sofa har vært løsningen. Jeg vet at det er bra for meg å komme meg ut, og det gir meg mye energi. Samtidig som jeg har lært at når jeg er helt på bunn, tappes jeg....isteden for å få energi, og de dagene kan jeg ikke presse meg mer.... enn jeg allerede har gjort. 

Hvis jeg går 1 1/2 år tilbake i tid, hadde jeg ikke sett for meg at at jeg skulle være i den situasjon jeg har havnet i. Fra å være superaktiv, ha mange baller i lufta, full av energi, det var ingen ting som var umulig....men derimot spennende med mange utfordringer........Til å måtte si meg fornøyd med;......å være på jobb i 4 timer en dag......å lage middag og gjøre praktiske gjøremål i løpet av en hel dag.....å klare å komme meg ut av døra......å gå rusleturer i skauen.......å klare å være sosial med familie, venner og kolleger......å klare å dra og handle uten å måtte planlegge for mye, eller la vær å utsette. Jeg kunne ramset opp mange flere eksempler........

Før jeg ble syk var det å stå opp, dra på jobb, handle, lage middag, være hos barnebarn eller sammen med familie og venner, trene, gjøre praktiske gjøremål, og mer til, normal hverdag for meg. Så overgangen med kun å få til en brøkdel av det jeg tidligere gjorde har vært stor.......mye større en jeg har ønsket å innrømme overfor meg selv. Når smertene tar overhånd, og energien daler, gjelder det å sortere hva er viktigst. Det er noe av det som gjør dette så utfordrende, for jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal håndtere min situasjon. Noen dager klarer jeg masse, ikke i nærheten av hva jeg klaret før, men målt i i dagens målestokk. Andre dager er det å stå opp nesten mer enn nok, men uansett form......noe klare jeg å få til i løpet av dagen. Jeg tenker at dette går opp og ned, og jeg velger å ha fokus på det som er positivt....for det er viktig for meg. Jeg tenker hele tiden at dette vil snu, og at dagene igjen vil blir bedre. 

Jeg har nylig vært på kurs i kognitiv terapi og lærte mye nyttig som jeg kan bruke både i jobb og privat. Jeg har i mange år snakket om tankenes kraft, og i det legger jeg......Det jeg tenker på og har fokus på, blir det mer av. Eks.....Jeg kan tenke jeg har vondt, og jeg kan velge å bli i denne tanken. Eller jeg kan velge å la tanken fare. Holder jeg på tanken kjenner jeg helt klart mer etter at jeg har vondt, lar jeg tanken fare kan jeg klarer å flyttet fokus over til noe annet. Det igjen kan gjøre at jeg får mindre vondt. Det er bare du som kan bestemme hvor mye fokus du bruker på hver enkel tanke som duker opp i løpet av en dag, og du som kan velge hvor mye energi du ønsker å bruke på tankene dine. Hvordan du håndterer tankene dine kan påvirke deg, slik at du ikke får til å gjøre det du har lyst til. Tar med følgende ord; 

Det er ikke hvordan jeg har det
men 
hvordan jeg tar det

Jeg tenker livet er; spennende, utfordrende, morsomt, uforutsigbart, glede, vanskelig, vidunderlig, vakkert, skjørt, fantastisk, kjærlighet, og mye mer.....Men det gjelder å fokusere på det du vil ha mer av for;

Livet er
 hva dine tanker gjør det til. 

De fleste har små eller store utfordringer i livet, men det er du som kan velge hvor mye energi du bruker på det som ikke trenger din oppmerksomhet. Da ønsker jeg deg en fin torsdag :) Jeg håper du har mye i livet ditt som er bra for deg og som gir deg glede og energi :)


Å leve livet
er å være tilstede i livet her og nå. 
Med eller uten utfordringer... 

Grip dagen ! 



Kommentarer