Vinterhelg i Eggedal med skitur fra Sleggeberget til Steinveggsetran

I Eggedal er det fortsatt vinter, kaldt om kveldene, nettene og morgenen, noe som gjøre at det fortsatt er snø selv om sola varmer godt i løpet av dagen. Vi har vært her siden fredag, og i går gikk vi på ski opp til Tempelseter, det var mye folk i løypene og rundt Tempelseterområdet. Jeg hørte kommentarer som påskevær, og det er jeg helt enig i nå får vi bare håpe det holder seg som nå frem  til påske. 

Fra terrassen i går formiddag

Jeg er glad i å gå på ski, og blir like fornøyd hver gang jeg får det til. Å komme ut i løypene der andre ikke har gått, eller se spor etter dyr gjør noe med meg. På hytta tar vi på skia på utsiden av døra, og går noen hundre meter til vi kommer til flotte løyper. 




Vi starter fra hytta og ut ifra hvor lenge vi har tenkt å gå og hvordan været er, går vi alt fra en liten rundtur på 4 km, til turen rundt Istjenn som er 7 km eller andre turer på 1 - 2 mil. For meg er det ikke lenger så viktig å få til de lengste turene, men å komme meg ut på ski. 




 I dag gikk vi fra hytta opp til Istjenn hvor vi tok av og gikk mot Steinveggsetran.




I dag valgte vi den lengste veien til Steinveggsetran, det var fordi vi ikke skulle gå lenger innover fjellet, og da ble det en fin runde.



Vi gikk en stund å så på Donkliåsen, Gråfjell og Ranten som lå fremfor oss. 



Fra Steinveggsetran bar det tilbake mot Istjenn




Siste kilometerne tilbake til hytta er det bare nedoverbakker.




Det ble en flott skitur i et i fantastisk vintervær, og som vanlig fikk jeg tatt masse bilder. I løpet av de fire årene vi har eid hytta har det blitt mange flotte turer i Eggedalsfjellet, og vi håper vi får til mange flere i ukene og årene fremover.  Det er disse turene jeg lever lenge på.

Da ønsker jeg deg en flott søndag. Håper du får til å være ute en tur, og nyte naturen hvor hen du befinner deg. 


Kommentarer