Den stille uke

Vi er nå inne i den stille uke, som er mellom palmesøndag og påskedag, denne uken kalles også Den hellige uke og Den store uke. Grunnen til at den ble kaldt den stille uke er fra tidligere hvor det ikke ble ringt med kirkeklokker eller brukte orgel i gudstjenester denne uken. 

Jeg som er født på midten av 60 tallet, husker godt når vi var i 20 årene og vi var på byen. Det var spesielt skjærtorsdag og langfredag, da var dansegulvene sperret av, om det var musikken var den ikke så høy som den pleide og det var merkbart at det var noe spesielt med disse dagene. Hvor lenge det varte er jeg ikke sikker på, men nå er det ihvertfall endret. 

Jeg har ikke hatt noe forhold til kirken etter at jeg som ung voksen meldte meg ut av statkirken og inn i humanetisk forbund. For meg var det for mye dobbelmoral og annet jeg ikke kunne stå inne for som gjorde at jeg meldte meg ut. For meg handler det ikke så mye om tro, jeg kunne like gjerne vært kristen, men om menneskesyn. Jeg tenker mye på menneskerettigheter, etikk og moral, hvis jeg eller du har med deg de tingen spiller det ikke noe rolle hva en tror på. 

Den stille uke, jeg tenker alle hadde hatt gått av en stille uke, med mindre støy, mindre stress og mas.......eller alt som hører med til dagens strebersamfunn/ vellykkethet samfunn. Nå har alle telefoner, de fleste er tilgjengelige døgnet rundt, mange har musikk på ørene på turer ute i naturen osv osv. Hyttepåske er ikke lenger som den var for mange, nå er det afterski, møtes på utesteder og være sammen med andre. Mange velger hytter som er i hyttefelt, eller leilighet i nærheten av ski anlegg, og det gjør at en stille påske i hytteveggen med krimbok kanskje er blitt mer borte. Hva vet jeg ???

Jeg syntes jeg er heldig som får opplever stillheten ved blant annet å være på fjellet. For meg er det å være her energigivende og avslappende. Vi er ute på tur og bruker naturen aktivt. Vi kan sitte i hytteveggen, nyte stillheten og kun høre fuglekvitter, eller vi kan sitte ved bålpanna og se på flammene. For meg er det viktig å få en ro innimellom, og slippe alle lyder og støy som er i samfunnet hele tiden. Den stillheten som er her er deilig og  her får jeg fornyet energien.  

Håper du får til en stille uke, en stille helg eller en stille dag innimellom om du trenger det. Vi mennesker er individer og noen liker stillheten andre gjør det ikke, men det er det som er så flott.......for hver og en kan selv bestemme i sitt liv og gjøre det som er bra for seg.  

Da ønsker jeg deg en flott stille uke, om du skal være på jobb, være hjemme, på fjellet eller andre steder så husk....det er kun du som kan gjøre at denne uka blir en bra uke for deg. 


I stillheten spirer liv. 
I stillheten er du aldri alene.


Kommentarer