NAV sitt firkantede system

Jeg har vært sykemeldt i snart ett år, og har måttet forholde meg til NAV gjennom mottatte brev. Nylig var jeg på møte med saksbehandler og jeg har pratet med ulike NAV ansatte på telefonen. Det jeg har reagert mest på er ordlyden i brevene jeg mottar, og at jeg må fortelle så mye før jeg kan settes over til rett person. De første brevene jeg mottok, når jeg var helt på bunn, opplevde jeg som veldig negative, og jeg ble faktisk dårligere og taklet det helt elendig. Etterhvert har brevene ikke påvirket meg på samme måte, men det hadde ikke gjort noe om ordlyden hadde vært noe annerledes. Jeg skjønner jo at det er mitt ansvar å gjøre det jeg blir bedt om å gjøre, og det er helt greit. Her er et eksempel......Det var en gang skulle jeg fylle ut et skjema, jeg skjønte ikke hva det dreide seg om, og valgte å ringe for å høre. Jeg ble satt over tre ganger, og forsøkte å forklarer at jeg skulle fylle ut noe som jeg ikke forsto. Det var først når jeg fikk pratet med fjerde person på telefon at jeg fikk forklart hva dette dreide seg om. Denne ene telefonsamtalen varte i 35 minutter, for jeg måtte vente, jeg ble satt over, og jeg måtte forklarer alt fire ganger. Dette var når jeg var i veldig dårlig form, det var uvant for meg, og jeg brukte mye unødvendig energi.  

Når jeg har vært syk ett år, må jeg over på annen ytelse enn sykepenger, og det jeg kan søke er AAP (Arbeidsavklaringspenger). Dette har jeg tidligere drøftet med andre, og nå med min kolleger. Det burde vært en annen type ytelse enn AAP når en person er syk, og ikke har mulighet til å komme tilbake i løpet av et år på grunn av sykdom. Slik jeg har forstått det gjelder dette så godt som alle, uavhengig av sykdom eller diagnose. Ut ifra hva jeg har hørt må det søkes AAP, og etter å ha gått på denne ytelsen over tid kan det søkes gradert eller helt ufør der hvor personer ikke kan komme tilbake i jobb. AAP er en ytelsen som er uavhengig av om du har jobb eller ei, om du har jobbet eller ikke har vært i jobb. Dette undrer jeg meg veldig over........Det er sikker mange som er i min situasjon som jobber noe, og har en jobb som venter og av den grunn fått innvilget ulønnet permisjon. Jeg kommer fortsatt til å få noe lønn fra arbeidsgiver, muligens jeg får noe fra KLP og så kan det hende jeg får AAP. 

Jeg har fått høre at det er ikke sikkert jeg får innvilget AAP, for jeg går ikke i noen behandling. Det har jeg gjort unna i løpet av året som har gått, og jeg har sagt jeg ikke ønsker å gå på flere tilsvarende kurs, men heller jobbe med de tingene jeg har lært. Det å være i jobb 9 timer i uken, anses ikke som......aktivitet med utsikt til bedring......som jeg tror det heter i kravet til NAV for å få AAP. 

I dag er det mange som blir syke på grunn av muskel og leddplager, og psykiske plager. Noen trenger mer tid, mens andre er tilbake i jobb innen ett år. Jeg var sikker på at jeg skulle vært tilbake lenge før det var gått ett år, men sånn har det dessverre ikke blitt. Jeg har skrevet ett innlegg som jeg kalte......NAV sine krav til arbeid og aktivitet. Jeg er ikke uenig i at NAV krever arbeid eller aktivitet, men jeg syntes det er lite eller ikke rom for skjønn. Det er det som gjør at jeg syntes NAV har et firkantet system. 


Da ønsker jeg deg en god dag :) Med eller uten utfordringer, gjør det beste ut av din dag, og nyt dagen. 

Avslutter med dagens sitat på Siterte sitater 

Å drømme om den du skulle ønsker du var, 
er å ødsle bort den du er. 
Ukjent 


Kommentarer

  1. Svar
    1. Ja, Ellen, og det er helt nytt for meg å skulle forholde meg til NAV. Har ikke hatt behov for bistand fra NAV før nå.

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.