Balanse i livet

Nok en gang blir det linket til noe Per Fugelli har skrevet eller sagt. Jeg gikk inn på flere linker, og hørte han snakket om livet på den måten han er veldig god til. Han snakket blant annet om Livets fem gode grunnstoffer; 

1. Mennesket er mennesket glede
2. Vær glad i godt nok 
3. Vær deg selv 
4. Kom deg ut av speilbildet inn i verdensbildet
5. Lek og lek

Jeg har lest en del av det han har skrevet, og var så heldig å høre han i februar da han og sønnen hadde foredrag på Nøtterøy. En flott mann med mange kloke og gode tanker, og fantastiske refleksjoner om det å leve livet i vår tid og vårt overflodssamfunn. Jeg syntes han treffer spikeren på hode, og jeg er enig i veldig mye av det han skriver eller sier. Jeg har de siste årene tenkt mye rundt meg selv og mitt liv, og har det siste året hatt rikelig tid til å tenke gjennom hvordan jeg ønsker å leve livet. 

Mennesket er mennesket glede. Det er jeg helt enig i, og jeg ser når det går for lang tid hvor jeg ikke har hatt kontakt med mennesker som er bra for meg, så savner jeg noe. Jeg savner samholdet, kommunikasjon, hygge og latter, det gir påfyll og masse glede i livet. Det å møte mennesker på butikken, på tur, på yoga og slå av en prat, gir alltid en god energi. Det å ha familie, venner og kolleger er så viktig for meg, og det har blitt ennå viktigere etter at jeg fikk endret helse. 

Vær glad i godt nok. Jeg har aldri hatt behov for å ha noe som andre har eller som er mote. Har jeg kjøpt det så er det fordi jeg selv har hatt lyst på det. Jeg er ikke opptatt av det materiale, men jeg har det jeg trenger og vel så det. Møblene vi har er over tjue år, sofaen er ikke så gammel, men vi liker det og da ser vi ikke noe poeng i å bytte det ut. Jeg kjøper gardiner og pynteting som alle andre, og blomster og levende lys. For meg er det viktig med trivsel og at jeg koser meg hjemme.  

Når det gjelder meg selv, så har jeg ikke vært glad i meg selv og ikke ansett meg selv som bra nok. Det har blitt bedre og jeg tenker det har noe med alder å gjøre, og at jeg har blitt tryggere på meg selv. Jeg har alltid hatt behov for å strebe etter å få til ting, og har vært god på å være " flinke pike". Nå har det stoppet seg selv på grunn av helse. Jeg merker jeg har blitt mer fornøyd med meg selv og det jeg klarer å får til, og jeg kjenner en takknemlighet for at jeg fikk en ny mulighet i livet. 

Vær deg selv. Kanskje det punktet som jeg kjenner meg aller best igjen i, men som også er utfordrende. Jeg har alltid gått i de klærne jeg har hatt lyst til og gjort det jeg har likt, uavhengig av hva andre måtte mene. Jeg har sagt hva jeg mener, og jeg tror de fleste vet hvor de har meg hen. Dette er også et punkt som har blitt sterkere for meg, jeg ønsker å fremstå som en hel person, slik jeg er på godt og vondt. Når andre ikke er hele, da sliter jeg. Da mener jeg, snakker de med meg så mener de noe, snakker de med andre så mener de noe annet. De liker noe på FB som de har sittet å pratet dritt om, eller de kommenterer noe motsatt av hva de har sagt. Etter at jeg ble syk har jeg blitt mer sensitiv og værer mye mer enn tidligere. Derfor sliter jeg med folk som forestiller seg og ikke kan stå opp for seg selv og det de mener. Jeg liker aller best når jeg kan være meg selv, og jeg trives aller best sammen med mennesker som også er det. 

Kom deg ut av speilbildet inn i verdensbildet. Da tenker jeg umiddelbart sosiale medier hvor vi presenterer en virkelighet som ikke eksisterer. Da er det om å gjøre å ha det flottest, se best ut og alt livet dreier seg om det perfekte. Det er kosmetiske inngrep, overdreven trening, overdreven sol, sminke og alt som gjøre at utsende blir "perfekt".  Det er fort gjort å glemme omverden, og alt ut over en selv og egoet sitt. Jeg leser ikke det som ikke interesserer meg, og jeg følger minimalt med på mote og blogger. Jeg ønsker å leve livet der ute, og inspireres av mennesker som ser helhet i livet og bryr seg om sine medmennesker. 

Lek og lek. Jeg har alltid likt å være barnlig, noe jeg fortsatt er i en alder av snart 51 år. Lek er for meg mye, det er å leke med barnebarna, men det er også å være leken og gjøre uventede ting. Jeg er så heldig å ha en mann som også liker å være barnlig så vi gjør veldig mye moro sammen. Det å gjøre noe uventet og være leken gir mye energi, og jeg kjenner en lykkefølelse. 

Dette var hvordan jeg tenker rundt de fem gode grunnstoffene, i tillegg har jeg lest noe annet han har skrevet; 

Livet 
Gleder og sorger 

Livet 
Seier og nederlag

Livet 
Frisk og syk 

Pluss og minus 
Balanse i livet


Livet er.........mye, og det er hele tiden mange utfordringer. Da tenker jeg at det er jo det som er å leve........gleder og sorg, seier og nederlag, frisk og syk. For meg er det viktig å finne en balansegang for ikke å bli tappet. Jeg jobber med å få mer av det som gir glede og energi, for det gir meg mening med livet.....Om jeg klare det, vet jeg at jeg vil få en god balanse i mitt liv.  

Vi må lære å bli glad i det som er godt nok, 
si til oss selv at vi er gode nok
isted for å strebe etter det perfekte. 
Per Fugelli


Da ønsker jeg deg en fin tirsdag. Husk du har mange valg i livet, og det er bare du som kan gjøre endringer om du syntes du ikke har en god balanse i ditt liv.



Kommentarer