Djevelen og engelen

Opp igjennom årene har jeg ofte hatt en stemme som sier jeg ikke er bra nok, ikke får til det jeg bør osv, så har det vært en stemme som sier det motsatte. I dag var jeg på yoga, dagen var ikke den beste så det var mye jeg måtte justere ned, men det var også mye jeg fikk til. Da vi var ferdige, var det å roe ned og kjenne på pusten.....da kom djevelen.....Tankene gikk på alt jeg ikke klarte å få til det jeg burde ha klart, da var tårene ikke langt unna... og jeg viste nesten ikke om jeg kunne ligge lenger for jeg tenkte nå begynne snart å hikste. Plutselig dukket engelen opp....Tankene ble da, vær fornøyd med at du dro på yoga, vær fornøyd med at du kjenner at du har brukt kroppen, vær fornøyd med alt du fikk til. 

Dette beskriver hvordan dagene mine kan være for tiden. Jeg har en djevel som forteller meg hvor ubrukelig jeg er, før engelen kommer å modererer tankene. Fra å få til alt som jeg har fått til.....til plutselig ikke få til en liten brøkdel gjør at frustrasjon kommer, og med den kommer også djevelen. Tårene sitter løst, og jeg blir bare oppgitt, og får negative tanker. Jeg kan ha vært på jobb fem timer og er megasliten. Da jeg kjører hjemover kan tårene triller.........jeg skjønner ikke hvorfor, men tror det har med at jeg kjenner jeg er sliten og jeg blir oppgitt fordi jeg burde klare såpass. Det er vel djevelen som forteller meg at dette burde jeg få til. Som regel hjelper det når jeg kommer hjem og får tatt en time out. 

Jeg må øver på å bli mer fornøyd med alt jeg får til, for selv om det går i et annet tempo, om jeg ikke lenger kan jobbe min stilling, om jeg ikke kan trene som jeg gjorde, eller klarer å være sosial..............så er det mye jeg kan være fornøyd med. Jeg får til mye, bare jeg bruker tid. Jeg er på jobb, jeg går turer og klarer en time i uke med yoga. Jeg klarer å være sosial, jeg må bare kjenne etter hvilke dager som passer. 

Det å flytte fokus, og jobbe med å snu negative tanker over til det positive er utfordrende. For meg fungerer det aller best når jeg har fokus på det jeg klarere å få til, og ikke på det motsatte. Jeg har lyst til å ta et oppgjør med djevelen og få den bort fra skulderen min for alltid..... Engelen som forteller at jeg bra nok som jeg er og som sier jeg får til veldig mye.....er den jeg burde lytte til. 

Har du en engel og en djevel på din skulder, lytt til den som vil deg vel og forsøk å fjern den andre. De fleste stiller alt for store krav til seg selv, og er dermed sin egen verste fiende. Ved å være bra nok som en er og være fornøyd med det en får til, så tror jeg en blir lykkeligere og mer tilfreds i livet. 

Avslutter med dagens sitat ( Helen Exley - Visdom 365 - Et klok sitat for hver dag)

Husk dette - 

Det skal svært lite til 
for å skape et lykkelig liv. 
Marcus Aurelius  (121 - 180)   



Kommentarer