En liten tur i skauen hjemme

I går var det deilig vær fra morgenen av, sola varma og jeg hadde lyst gå en tur før jeg skulle på jobb klokka 12. Som tenkt så gjort, det ble en flott tur i skauen sammen med ei venninne og hunden til sønn. Vi er så heldige at vi har skauen rett i nærheten av der vi bor, og masse flotte turmuligheter bare en kommer seg ut døra. Det er flere rundløyper og ulike lengder på løypene, og for noe år siden ble det lagd grusvei i deler av den en løypa. Det ble gjort mye på dugnad og var samarbeidsprosjekt med idrettslagene og næring. Den ble lagd med tanke på barnevogner, rullestol og sykkel, så alle skal kunne komme seg ut på tur. Jeg liker aller best å gå rundene og på de smale stiene, men den er et fint alternativ når det er vått og sølete. Om jeg velger å gå hele grusveien frem til der stien begynner, er det ca fire kilometer en vei.


Det var deilig å komme seg ut på tur, for det har vært heller dårlig den siste tiden. Jeg har rett og slett ikke orket, noe som er veldig dum for det er bra for meg. Det å gå i skauen er så mye bedre enn å gå langs veien. Blomstene gror og det blir grønnere for hver dag, i skauen høres vann som renner og fugler som kvitrer, det isteden for sus fra biler og bråk av annet slag. Noen ganger er det deilig å gå helt alene og bare høre på lyden som er i naturen, andre ganger er det så godt å gå sammen med noen å skrævle om alt og ingenting. 


Løypa blir flittig brukt, og hver gang jeg går her møter jeg folk som sykler, jogger eller går. Jeg kjenner jeg må klare å komme meg ut på tur igjen for kroppen tåler dårlig at jeg ikke gjør noe. Jeg har selv skrevet at en halvtime har alle i løpet av en dag, eller en time noen ganger i uka. Jeg har det jeg også, det har bare vært begrensinger i forhold til kropp og energi. Nå håper jeg været kan stabilisere seg, og forhåpentligvis formen også. Slike at det kan bli mange turer ut i naturen i dagen, ukene og månedene fremover. For ut på tur er den beste medisin for meg i forhold til fysisk og psykisk helse. 

Da ønsker jeg deg en fin kveld. 
Håper du gjøre det som er bra for deg, 
og som gir deg god energi og glede i din hverdag. 


Kommentarer