Litt provosert.......jenteløp eller ei

Kanskje det var meningen, mulig det er ironi eller hun mener det seriøst, jeg vet ikke. Her er innlegget jeg sikter til; Er vi så svake, vi kvinner, at vi ikke tåler å mosjonere med menn.

Jeg deltar ikke i noen løp eller annet, men har tidligere løpt og gått organiserte turer, både de som har vært for alle og de som har vært kun for damer. Jeg tenker umiddelbart at det spiller vel ingen rolle om det er åpen for alle, eller ei. Det viktigste må jo være å få folk opp av sofaen og ut på tur. Jeg tror mange velger disse arrangementene, for det går på litt annet enn bare å løpe. For  mange har det blitt tradisjoner å delta, og det sosiale er viktig. De som melder seg på vet at de skal løpe eller gå, og da vet alle at det lurt å ha noe grunntrening i forkant. Ved å melde seg på ulike arrangement kan det gjøre at motivasjon til å komme seg ut på tur kan bli bedre. Da har en plutselig et mål å jobbe mot. Jeg tenker det finnes så mange løp, de fleste er for alle...........hvorfor ikke la damene ha sitt eget uten å snakke om feminisme og at damen ødelegger for seg selv. 

Jeg tror det er fint for mange damer å få en liten pause i hverdagen, gjennom å gjøre avtaler med venninner å stille opp i jentebølgen, Kjerringsveiven, KK mila eller annet.....Fortsatt er de mange damer som velger barn og familie, og av den grunn nedprioritere seg selv. Det mener jeg må være den enkeltes valg, men da er det jaggu flott å ha de arrangementene å se frem til. Blir de borte kan det hende at mange som deltar på overevnet arrangement dropper ut. Det er ikke sikkert at de damene som deltar der, automatisk begynner å løpe de løpene som er for alle. Jeg tror mange har behov for noe annet, enn nok en gang å skulle måles og være best. Det samhold mange opplever på disse turene er unikt, og jeg tror ikke nødvendigvis det er løpet eller gå turen som er det viktigste. 

For meg har ikke dette noe med feminisme å gjøre, om du deltar i løp med bare damer. Dette er fritid og på fritiden skal en ha det gøy. Det er nok som er seriøst i samfunnet vår, så det å ha noe å se frem til er viktig. Jeg kjenner mange som har satt av helgen til venninner og er på disse løpene eller turene. De koser seg masse og har det helt topp. 

Jeg vet mange har behov for å måle resultater og seg selv opp imot andre, mens andre igjen kun ønsker å måle mot seg selv. Jeg tenker vi kan ha begge deler, så kan de som er mest opptatt av det seriøse og målbare stille i de løpene som er for begge kjønn, hvis disse løpene er mer seriøse ?? Irriterer det folk så kan de jo bare droppe arrangementene beregnet for damer, eller la være å lese om dem. Jeg kjenner flere som skal være med på dameløpene og dameturene, det skal ikke jeg. Men jeg ønsker alle en god tur, om du går for å vinne, få en godt tid eller for å delta og ha det gøy. Ja.......men det er opp til hver og en. Uansett hvordan en snur og vender på det har det helsegevinst om du løper eller går, om du er seriøs eller har det moro. Du kommer ut og du gjøre noe du liker, og det igjen gir en god en energi som kan påvirker helsen og gi økt livskvalitet. 

Ha en fin fredag, om du skal rusle en tur i skauen eller du skal løpe langt på kort tid, eller noe helt annet. Valget er ditt, men det viktigste er å gjøre det som er bra for deg og som gir deg energi. 

Grip dagen som best du kan !


Kommentarer