Søke NAV om å beholde AAP på utenlandsreiser

Sitter å leser blant annet folketrygdloven kapittel 11 som dreier seg om arbeidsavklaringspenger (AAP), NAV sine sider, og reflekterer over hva er greit og hva er ikke ? når en har ytelser fra NAV.

Jeg bestilte tre turer i januar, uten at jeg tenkte gjennom om det var greit å dra siden jeg var sykemeldt. Fra midten av april fikk jeg innvilget AAP, denne ytelsen er 66 prosent av inntekten jeg har hatt de siste årene. Det er greit, for sånn er nå en gang reglene. Jeg valgte å redusere stillingen min, for jeg klarte ikke å jobbe fult, og har de siste fire årene hatt fri hver fredag. Nå er det meldekort som gjelder og det skal fylles ut korrekt, og det er viktig for meg. Det jeg stusser på er hvorfor jeg ikke kan gjøre det jeg selv har lyst til fredag, lørdag og søndag, som for eksempel å dra til Sverige eller Danmark, uten at jeg må søke NAV om å beholde ytelsen.

Vi har mange ganger tatt utvidede helger fra torsdag til søndag, da har jeg gjerne avspasert noen timer torsdag, og de andre dagene har vært fridager. Nå som jeg skal forholde meg til NAV, kan vi ikke lenger ta disse turene, eller hopp på turer hvis jeg skal gjøre det helt etter boka. Jeg kan forstår at jeg må søke når vi skal til Italia og Mallorca som er ukes ferier, og litt lenger vekk. Det som er rart er at uansett så er det samme regler om jeg skal langt bort i flere dager, eller om jeg skal på Harry tur til Sverige......Forstå det den som kan......jeg forstår det ikke. 

Jeg har akkurat vært i Århus, da jobbet jeg det jeg skulle før vi dro. For meg er det en selvfølge å gjøre det jeg har avtale om i forhold til jobb eller aktiviteter, og jeg har både fleksitimer fra før jeg ble syk og ferie som jeg skal ta ut. Denne turen søkte jeg NAV om i dag. Det skal søkes i forkant av turen, men det ble ikke gjort denne gangen siden jeg var usikker og fant rett skjema først i dag. Jeg tenker det må bli veldig mye unødvendig jobb å sitte og behandle turer til våre naboland, dagsturer eller helgturer. Jeg kan dra rundt i hele Norge og til Svalbard uten å søke NAV om ferie / fri så lenge jeg har gjort det jeg har avtalt av jobb/ aktivitet.

Jeg forstår at NAV må ha regelverk, for alt kan utnyttes, og det er mange som drar på ferier og blir borte lenge. Det har jeg oppleve selv, har snakket med folk som sitter i syden å fyller ut meldekort. Det skal en ikke når en har AAP, og i ihvertfall ikke om en ikke har avklart med NAV. Har en AAP, ligger det en aktivitetsplan til grunn som skal følges, det kan bli vanskelig om en drar fra landet og blir borte over uker. Jeg ønsker å gjøre alt riktig, og jeg ønsker å dra med god samvittighet til Sverige og Danmark. Jeg ønsker å få lov til å bestemme over fredag, lørdag og søndag, og gjøre akkurat det jeg har lyst til disse dagene. Det er mulig at jeg etter mange års jobbing uten å være syk eller vært i kontakt med NAV, faktisk må søke om å dra på turer vi skal på fremover. Det hvis jeg ønsker å få utbetalt AAP mens jeg er i utlandet. Jeg syntes det er et firkantet system og lite rom for skjønn.

For meg er det viktig å ha reiser å se frem til, jeg lever lenge på disse turene. Jeg er fortsatt ikke i form til å jobbe min stillingsstørrelse, men jeg er i form til å reise så lenge vi tar forehåndsregler. Vi velger å dra kun min Kjære og jeg, for da er det ingen ting vi skal eller må gjøre på turen. Da blir det ut ifra form og hva vi har lyst til. Når vi legger opp turene på denne måte, kan jeg dra uavhengig av form, for da har jeg hele tiden mange retrettmuligheter.

Dette var en liten refleksjon over noe som jeg aldri tidligere har behøvd å forholde meg til. Jeg har i alle år jobbet, og har avspasert og tatt ferier etter ønske, i samarbeid med arbeidsgiver. Da har jeg kunnet gjøre akkurat det jeg har hatt lyst til uten å forholde meg til andre enn min Kjære og mine barn.

Ønsker deg en fin tirsdag, denne siste tirsdagen i april :) 

Kommentarer