Tur til Høgevarde 1459 moh 28.07.16

Vi har gått mange turer til Høgevarde til alle årstider, men prøver hvert år å få til en tur sommer/ høst og vinter. Som regel går vi fra hytta som ligger på ca 800 moh, men denne gangen kjørte vi til Tempelseter,920 moh, og parkerte der.

Først fulgte vi grusveien oppover. Sola skinte og det var blå himmel når vi gikk fra parkeringen klokken 10.

I enden av grusveien, tok vi av og gikk over brua

Etter det fulgte vi merket sti hele veien

Det er merket med røde T`er langs Tempelbekken og det er bare  å følge merket løype helt til krysset til Raudmyra, 1220 moh. Vi bruker ca 1 time fra Tempelseter til Raudmyra. Her deler stiene seg, og det er skiltet mot Høgevarde den ene veien. Den andre veien går mot Gråfjell, det er blå merka mot Ranten, og røde T merker mot Tovseter.

Her er vi kommet til Høgevardetjenn, vi bruker ca 1. 5 time hit. Høgevardehytta ligger på 1393 moh, og fra parkeringen på Tempelseter er det 7 km til hytta.

Vi gikk til toppen, totalt brukte vi 1 t 45 minutter fra parkeringen på Tempelseter opp til Høgevarde. Da tok vi to små stopp, litt påfyll og vi måtte ha på oss mer klær. Vi går ikke fort, men vi går jevnt.

Det blåste veldig på toppen, men vi hadde med skift og godt med klær så det gikk fint. Vi fant en plass i le hvor vi kunne sitte å spise lunsj, og i ble på toppen ca 1/2 time.

Min Kjære her kjøpt ny turkopp til meg noe jeg er veldig fornøyd med.

Vi måtte ned til Tempelseter hytta for å se hvordan det lå an med den nye hytta

Vel nede ved hytta ble jeg spurt om jeg kunne ta bilder av noen andre, og så tilbød hun seg å ta bilde av oss etterpå. Det var fint det, for det er veldig sjelden vi har bilder av oss begge på tur.

Den nye hytta, som bygges av Drammen og omegn turistforening, her kan du lese mer;
Følg byggearbeidene på Høgevarde

Vi valgte å gå forbi den nye hytta mot Gamleseter

Vi har gått denne veien flere ganger, men da har vi skrådd over tidligere enn denne gangen. Det har kommet merket blå løyper som går an å følge mot Ranten og mot Tempelbekken.

Denne gangen gikk vi mye lenger ned før vi gikk mot Tempelseter.

Vi havna i ei myr, og det ble litt kronglete, men det gjorde ikke noe. Det som var positivt var at vi gikk på flere steder med multer, så da fikk jeg plukka litt. Vi har holdning til er er vi på tur så er vi på tur, og om ikke alt går som planlagt gjør det ikke noe. Vi syntes det er spennende å gå steder vi ikke har gått før, og vi liker å gå utenom merka løyper. Da er det ikke alltid vi havner der vi tror.

Vi var tilbake på parkeringen etter å ha vært på farten i 4, 5 time. Det ble nok en flott tur til Høgevarde, som er favoritt toppen vår i Eggedal. Skal du til Høgevarde anbefaler jeg deg å ta med vindjakke og litt varme klær i sekken, det blåser ofte og er surt på toppen.