Søndagstur til Steinveggsetran, Holmevassnatten og Drotninggutunatten

Torsdag 28.07 var vi på Høgevarde, og søndag bestemte vi oss for å gå et annet sted og ikke det samme utgangspunktet som torsdag. Vi gikk fra hytta opp til Jellestra, og fulgte så Risleliveien til vi kom til stien som fører til snaufjellet. 

Nå for tiden er det turen som er målet, men vi har noen delmål underveis som vi skal gå til og så ta evaluering der. Vi har gjort avtale om at jeg sier ifra, så vi får snudd i tide om kroppen ikke virker som den skal. Jeg har ikke tenkt å oppleve det jeg gjorde for et år siden, hvor jeg var usikker på om kom meg tilbake til hytta for egen maskin og da var vi et godt stykke innover fjellheimen. 

Vi hadde bestet oss for å gå til Steinveggstran, og finne ut der hva videre, vi fulgte stien helt fra vi tok av veien og frem til Steinveggsetran.  

Det gikk veldig greit og vi ble enige om å gå videre til Holmevassetra. Vi fant oss en flott plass ved Svarttjenn, hvor vi spise lunsj. 

Jeg skifter alltid når vi setter oss for å spise, og henger mest mulig til lufttørking, så klart avhengig av været. Når det er pent vær, sitter vi gjerne 1/2 time eller mer før vi går videre. Jeg går med kortermet eller langermet ulltrøye, ullsokker, ullbuff og pulsvarmer i ull, og i sekken har jeg skift. Jeg har med pannebånd/ lue i ull, tynne ull hansker, ekstra par sokker, lett vindjakke, fleecejakke og regntøy. Jeg går aldri på lengre turer uten å ha med minst dette. 
Etter å ha spist bar det vider mot Holmevassetra, vi hadde da blitt enige om å gå til Holmevassnatten, 1258 moh , og Drotninggutunatten,1235 moh, men i motsetning til forrige gang hadde vi tenkt å følge stien fra Holmevassetra.


Det var veldig greit å følge stien fra Holmevassetran til Holmevassnatten, her har vi kommet et lite stykke oppover.
Det er tre vann langs denne stien og alle tre ligger flott plassert, og her er det fint å stoppe for å få litt påfyll, nyte utsikten eller bare for å sitte å nyte roen.




Mellom Holmevassnatten og Drotninggutunatten var vi så heldige å se denne flokken med Reinsdyr. De de ble litt skremt av hunden vi hadde med og forsvant, før de kom tilbake omtrent samme vei. Vi stoppet så jeg fikk tatt noen bilder, og ble sittende å se på disse fantastiske dyrene.



Etter denne flotte naturopplevelsen bar det videre til Drotninggutunatten
Regnværet begynte å komme nærmere, og det var skyer overalt
Vi var etterhvert fremme på Drotninggutunatten
Det er god utsikt innover fjellet, mot Ranten og Høgevarde og nedover dalen
 



Etter å ha fått på regntøy, skrevet i boka og tatt bilder bar det nedover

Vi gikk forbi Værtjenn, her med Ranten der fremme på første bilde og Drotninggutunatten og Holmvassnatten i bakgrunn på det andre bilde.

 Så var vi nesten ned ved Risleliveien igjen, og da er det ikke så langt tilbake til hytta

Vi fant ut at det ikke er noen tvil om at det var lurt å følge stien til fra Holmevssetra til Holmevassnatten, isteden for der vi gikk sist gang. Denne runden er en fin rundtur og vi kunne gå på stier hele veien, og de var enkelt å følge. Vi var på farten i 7, 5 time, og tilbakela ca 19 kilometer. Vi syntes det ble en fin søndagstur i fjellheimen i flotte Eggedal. 


Kommentarer