Sjelefred å være på hytta

Jeg liker meg veldig godt på hytta, og vi prøve å være her så mye vi får til. Enkelte perioder blir det så klart mer enn andre, som påske, jul, sommerferie og noen langhelger. Vi er her mye, og etter at vi tok over påsken 2012, har vi vært på hytta over hundre døgn i året. I juli måned var jeg 23 døgn i tillegg var jeg her de først 14 dagene i august. Jeg fikk noen dager helt alene og det syntes jeg er deilig. Når det er bare meg, er det ikke noen jeg må ta hensyn til og jeg gjør akkurat det som faller meg inn. Samtidig liker vi godt å få besøk når vi er på hytta, for her får vi alltid til kvalitets tid med besøkende. 

Hytta sett fra veien 
 Hytta og gjestehytta 
 Gjestehytta, utedo/vedskjul og litt av annekset 

Hovedgrunnen for meg til at jeg liker meg så godt her er at det er ingen ting jeg må gjøre, det er en ro og en stillhet som jeg verdsetter veldig høyt. Hyttene er ikke så store, så de er lettvinne å holde i orden, samtidig som jeg har alt jeg trenger her. Når vi er på hytta går vi turer, holder på med små eller store prosjekter, eller som denne helgen som jeg har plukket blåbær og tyttebær. Vi er mye ute og jeg sitter ofte ute og bare nyter den gode friske lufta og stillheten som er her.
  
Jeg har plukka ca 1 kg blåbær og 600 gram tyttebær 
Maya plukka også blåbær og fikk med seg over 1/2 kilo hjem 
Maya syntes også det er fint å være på hytta

Jeg tar mye bilder når jeg er på hytta, det er av naturen, barnebarna, besøkende, ekornet, fuglene eller annet spennende jeg ser. Det er en hobby jeg har hatt i mange år, og som jeg er mye flinkere til å gjøre når jeg er her. En annen hobby jeg har er matlaging, og det her jeg rikelig tid til å drive med på hytta, mange nye retter har jeg prøvd ut her. 

I dag hadde jeg Bidos til middag, jeg syntes det er veldig godt. 

Jeg har fått meg en ny hobby, jeg har begynt å strikke, etter en pause på 26 år. Det å drive på med hobbyene mine gjør meg godt. Jeg har etter at jeg begynte å strikke i juli, holdt på med pulsvarmere frem til nå. Jeg begynte å stikke når jeg var på hytta, og fikk begynte med mønster og mer når jeg var alene for da fikk jeg konsentrert meg. Det er deilig å sitte her på hytta, både ute og inne, og strikke og bare slappe av. 

Et utvalg av pulsvarmere i ulike størrelser, mønstre og forskjellige garntyper. 

Nye strikkeprosjekter er kjøkkenkluter, og her er det prøv å feil som gjelder. Jeg har rukket opp mye, veldig mye, men ser fortsatt feil på alle jeg har strikket til nå. Det er sikkert bra for perfeksjonisten, om jeg klarer å se forbi feilene da. Etter at jeg var ferdig med de to første klutene, begynte jeg med flere samtidig. Det fordi jeg syntes det var så spennende å prøve ut forskjellige mønster.  Det er nok ikke det smarteste jeg gjør, jeg som er så fersk, for da blir det til at jeg må rekke opp mye. Plutselig stikker jeg et mønster som skulle vært på en annen klut, og så har jeg strikket noen omganger før jeg ser at jeg har stikket feil. Men øvelser gjøre mester. 


Om torsdagen var jeg ferdig med disse to

Nå holder jeg på med bare disse to, som jeg regner med å bli ferdig med i løpet av noen dager. Jeg har bestemt meg for å prøve å holde på med maks to av gangen. Så får jeg se om jeg får til det. 


Denne helgen kom vi på hytta fredag, jeg hadde med meg eldste barnebarnet og min Kjære kom senere enn oss. Han hadde vært å jobbet i Tuddal og kjørte derifra og hit. Vi har vært en del ute og vi har fått ordnet med en del vi hadde planer om å få i orden før vinteren. Det er min Kjære som gjør det mest, men jeg hjelper til med det jeg kan. 


Denne helgen hadde jeg med mat til fuglene, jeg pleier å fore de høst og vinter, Da er det mange slag som kommer, og jeg pleier å sitte ute å se på fuglene og ta bilder av dem, det gir meg også en ro i sjela. 


Det jeg gjør på hytta, gjør meg godt. Som jeg skrev innledningsvis er det ingen ting jeg må, men jeg velger det jeg har lyst til. Etter at min Kjære og barnebarnet dro hjem i 15 tiden, har jeg ryddet, lagd mat og vasket opp. Jeg har lest litt, vært ute og tatt bilder, plukka litt mer tyttebær og stikka. Jeg sitter inne og koser meg med stearinlys og hører på radioen. Ute er det sekk mørkt, og det blåser en del.


I morgen satser jeg på å få plukket mer tyttebær, strikke, lese og ta flere bilder, før jeg drar hjem etter lunsj en gang. Det er så flotte farger her nå og jeg tar masse bilder for jeg syntes det er så vakkert her på denne årstiden. Det gjør også noe med meg......på en positiv måte.



Da ønsker jeg deg en fin søndagskveld. Håper du har gjort noe som er bra for deg i helgen og du har fått ladet batteriene. Jeg håper du har et sted hvor du finner sjelefreden og du kan nyte livet. Hvor det er .....ja men det er jo det som er så flott. Det er der du kjenner du har det godt, og hvor du trives med deg selv.

Avslutter med noen ord fra Cecilie Thunem- Saanun,

Du kan ikke få mer tid, men du kan få bedre tid, 
altså mer kvalitet over den tiden du har. 


Kommentarer