Kroppen verker og energien er ikke den beste om dagen

Da er jeg tilbake der jeg var for under et halvt år siden, kroppen verker som bare pokker og jeg hater det. Hver morgen har jeg stive og hovne fingre, vondt i nakke og skuldre, og jeg merker det godt i andre deler av kroppen også. Hver dag må jeg få kroppen i gang før jeg orker å gjøre noe. Jeg har mine rutiner og det er viktig for meg. Jeg står opp senest i åttetiden, og begynner pent og rolig. Nå som det er høst og mørkt når jeg står opp, tenner jeg alltid noen stearinlys for det syntes jeg er koselig. 


Før jeg gjør noe annet koker jeg meg en kopp te, og setter meg ved pc for å lese nyheter og oppdatere meg. Etter at jeg har tatt den første koppen med te, spiser jeg frokost, som består av havregryn i forskjellige varianter og smoothie ved siden av. Prøver også her å gjøre det hyggelig for meg selv. 


Resten av dagen går til pusling av det som skal gjøres. Jeg deler opp og tar et rom en dag og et annet rom en annen dag, så klart avhenger av form. Jeg har lært meg til å sette små mål for hva jeg skal gjøre i løpet av dagen, og for meg fungerer det bra. Det er sånn jeg må gjøre det i periodene med mye verking og liten energi.  

Når jeg er så mye hjemme som jeg er nå, er det viktig for meg at det er i orden rundt meg, jeg trives best da. Vi har bodd i leiligheten i litt over et år, og jeg syntes det er så deilig å ha mindre plass. Jeg koser meg hjemme og prøver å gjøre det så hyggelig jeg kan. 



Noe annet som er viktig for meg er hvordan jeg selv ser ut, kanskje viktigere nå enn på mange år. Jeg har siden juni gått ned ca syv kilo, det er en kombinasjon av trening/ bevegelse og endret kosthold. Jeg er så fornøyd med å ha fått til det. Rett etter at jeg ble sykemeldt la jeg på meg flere kilo, men da orket jeg ikke å gjøre noe med det. Nå har jeg kommet til min trivsels vekt og jeg ønsker å holde meg der, men det krever en del for tiden. Tidlige når jeg har slitt med liten energi eller annet, har gjerne sjokolade eller tilsvarende vært noe jeg har tydd til, som en trøst. Dette jobber jeg med, og jeg merker at for tiden kreves det mye for å la vær å spise usunt. Jeg har de sist dagene tatt litt sjokolade, men i motsetning til tidligere har jeg smakt på sjokoladen og kost meg med den. Jeg dropper ikke alt, for det er ikke hensiktsmessig for min del. 

Siden jeg har så liten energi, er så stiv i nakke og skuldre og armene virker dårlig, har jeg ikke vært på yoga de siste ukene og jeg har ikke trent. Det er jeg skuffet over, og jeg er ikke fornøyd med meg selv siden jeg vet hvor viktig det er for meg å holde meg i gang. Her om dagen fant jeg ut at jeg skulle prøve noen øvelser, jeg fikk til en del, men det var mye jeg måtte droppe på grunn av vondter. Det er nå det er viktig å hente frem erfaringene jeg har gjort, og det jeg jobbet med da jeg var på Rauland. Hvis jeg kan ha fokus på hva jeg får til, begrense ned det som ikke er bra for meg, så kan jeg fortsatt gjøre noe og da vet jeg at jeg blir fornøyd.   

Når dagen går over i hverandre og jeg ikke har så mye jeg skal eller må, er det viktig for meg å gjøre noe. Det er fort gjort å isolere seg og bli værende inne og hjemme. Jeg går for tiden til behandling hos psykomotorisk fysioterapeut i Tønsberg en dag i uken, og to dager i uken kommer eldste barnebarnet til meg på morgenen og jeg følger henne på skolen. I perioder den siste tiden har jeg ikke hatt bil, den har vært lånt bort til yngste sønn. Det betyr å be andre om å kjøre meg hit eller dit, og her hvor vi bor blir det litt annerledes enn å bo i byen. Turen til Tønsberg en dag i uka går det greit å ta buss. Jeg vet ikke pr i dag hvor lenge jeg kommer til å være uten uten bil, men jeg er den i familiene som er minst avhengig av bil, så da blir det sånn. 

Det jeg kjenner mest på for tiden er hvor lite jeg orker og hvor lite sosial jeg er. Denne uken har jeg nesten ikke snakket med folk, og jeg har vært mest inne og hjemme. Det blir gjerne sånn når hode ikke fungerer, kroppen verker og energien er i bunn. 

For meg er det viktig å holde fokus på alt som er bra, jeg har en fantastisk mann, flotte barn og nydelige barnebarn, familie og noen gode venner. Vi har leilighet som jeg trives i, og vi har hytte på fjellet. Vi har en grei økonomi, og vi har alt vi trenger. Nå er det bare å ha fokus på det som er bra for meg, så vet jeg jo av erfaring at det blir mindre verking og at energien kommer opp igjen. Jeg har så mye å være takknemlig for..........og det prøver jeg å ha fokus på. 



Avslutter med noen ord av Oprah Winfrey; 
Vær takknemlig for det du har, 
så vil du ende opp med å få mer. 
Hvis du konsentrerer deg om hva du ikke har, 
vil du aldri, aldri få nok. 

Med disse ordne ønsker jeg deg en fin søndag, nyt dagen og gjør noe som er bra for deg. 


Kommentarer

  1. Så bra skrevet,Lillian og takk for at du deler.klem Ann

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ann <3 Ble veldig glad for hyggelige ord :) Klem tilbake

      Slett
  2. Varme tanker til deg :)
    Bra skrevet!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.