Ut på tur, og kjenne på følelsen av å være tilstede akkurat her og nå.

Det blåste en del på morgenen i dag, men jeg hadde bestemt meg for at uansett vær skulle jeg ut på tur. Her på hytta har jeg rikelig med klær til alt slags vær, så det finnes ikke noen unnskyldning for ikke å komme seg ut. Jeg hadde bestemte meg for å ta turen på formiddagen , og at jeg skulle kjøre opp til Tempelseter og ta det derifra. Da jeg kom til Tempelseter blåste det ennå mer, men det var så flott så jeg bestemte meg for å gå uansett vær og vind.  



Fortsatt tenker jeg at turen er målet, og jeg har blitt bedre på å justere ned. I dag var tanken å gå rundt Istjenn, men så klart med mulighet til å snu for å korte inn turen ved behov. Når jeg tar evalueringer på turene er det først og fremst hvordan dagsformen er. Været spiller en vesentlig del, og noen ganger må turen justeres ned på grunn av tåke og vind, og spesielt når vi er på fjellet. Det som også er viktig er at jeg har de rette klærne til det været som er, i dag hadde jeg tatt høyde for mye vind og at det bare var noen få plussgrader.

Det var glatt å gå fra Tempelseter og oppover, og jeg tok av veien der hvor det står skiltet til Tovester, her er merket rødt T løype.  



Jeg gikk i snø hele veien, det var ikke spor etter mennesker, men mye spor av hare.  



Det var veldig fint å gå langs vannet i dag. Det er noen steder det er litt kronglete å gå, men jeg har gått her så mange ganger, så jeg vet sånn omtrent hvor det lønner seg å gå. 



Jeg stoppet hele tiden for jeg måtte nyte hvor flott det var, og så klart måtte jeg ta bilder. Det ble mange bilder av Istjenn og Ranten i dag. 





Her stopper jeg som regle opp for å ta bilder, for akkurat her syntes jeg det er så flott



Rett etter å ha passert brua kommer et sted hvor jeg balanserte og gikk på steiner. Her er det greit å være forsiktig for det er fort å gli og dette mellom steinene. Jeg syntes alltid det er spennende med stede jeg må konsentrere meg når jeg skal gå, da er jeg veldig tilstede og kjenner at jeg lever.


Videre bar det langs vannet




Jeg liker å gå rundt Istjenn, i dag var det så stille og fredelig og da like jeg denne turen ekstra godt.



Begynte å nærme meg enden av Istjenn og Istjennsetra





Da jeg kom til enden av Istjenn var det å følge veien tilbake 





Da jeg hadde gått en god runde, var jeg på andre siden av vannet



Etter det bar det tilbake til bilen. Da jeg kom tilbake hadde jeg vært på farten i 1 time og 45 min, jeg ble overrasket hvor lenge jeg hadde vært på tur. Underveis valgte jeg ikke å se på klokka, for jeg tenkte at i dag skal jeg ikke tenke på noe annet enn turen. 

I dag gikk jeg i et rusletempo, jeg stoppet mange ganger og tok ca 150 bilder. Jeg elsker å være ute i naturen, da kjenner jeg på været og jeg er veldig tilstede. Når jeg har nok klær syntes jeg det er godt å kjenne kulden og vinden i ansiktet, det er så frisk og deilig. Jeg syntes det å gå der ingen andre har gått, er magisk og jeg syntes jeg er heldig som har denne muligheten. Fjellet på fredag formiddag er ofte stille og rolig. Jeg møtte ingen før rett før jeg var tilbake ved bilen. Frem til da hadde jeg en uberørt natur helt for meg selv, det var bare haren som hadde hoppet og jeg som hadde gått der jeg gikk i dag. 






Da ønsker jeg deg en fin helg denne siste helgen i oktober. Om du skal ut på tur, eller om du skal sitte hjemme fyre i ovnen og lese en god bok, eller hva du skal........det er jo helt opp til deg. Uansett så legg inn noe som er bra for deg, som gir det god energi og du kjenner at du lever her og nå. 

Avslutter med noen ord om øyeblikket, nå tid, grip dagen av Marie Ray

Gjør det du ønsker å gjøre NÅ. Vi lever ikke i alle evighet. 
Vi har bare dette øyeblikket. 
Det glitrer som en stjerne i hånden vår 
og smelter som et snøfnugg. 

Kommentarer