Ensomhet.....venner eller bekjente ?

Til morgenen i dag så jeg på FB noe om temaet ensomhet, bekjente og venner. Nå har ikke jeg lest hva hun skriver i bloggen sin, men kun lest det som er linket til TV2; Martine (18) Jeg er ofte ensom, det ønsker jeg å være ærlig om. Jeg syntes det er bra hun er ærlig og får fokus på temaet. Jeg har skrevet flere innlegg om ensomhet, og tror det dreier seg mye om samfunnet vi lever i, og hvordan vi eksponerer oss i sosiale medier. Noe som også kommer frem i artikkelen. 

Hver dag kan vi lese om hvor flinke folk er til alt mulig, hvor flott alle har det, hvor neste ferie går, alle sosiale settinger folk er med på, og mer til. Det er klart det påvirker hvis en er ensom, og begynner å fokusere på hva alle andre legger ut i sosiale medier. Så tenker jeg........En ting er fasade en annen ting er hvor bra hver og en egentlig har det......Det med fasade har blitt så viktig for mange at de glemmer å leve livet, for det har de ikke tid til. Da mener jeg å være tilstede i livet og gjøre det som er bra for seg selv, og få til kunsten å leve mer akkurat her og nå. Få til å ha fokus på det som er viktig og ikke måle seg i andre enn seg selv. 

Jeg tror mange syntes de har det bra og koser seg i sosiale lag og liker å være mye på farten. Det er også veldig akseptert. Derimot så tror jeg at det å ikke være sosial, kan bli sett på som du er kjedelig og kanskje mangler venner, du er ikke invitert eller med der det gjelder. Jeg er i siste kategori, og for meg passer det godt. Tidligere var vi veldig sosiale, og mange ganger var jeg sliten av å tenke på alt jeg skulle, og spesielt når mange helger etter hverandre var booket.

Hvis jeg tenker litt på....hva er venner ? De fleste har kanskje ikke så mange venner, men kanskje mange bekjente, det kommer jo an på hva en legger i de to begrepene. For meg er venner de som er der på godt og vondt, og hvor jeg kan være 100 % meg selv. Venner er de jeg kan stole på, som jeg opplever som hele, og som jeg kan både le og gråte sammen med. Venner kan jeg snakke med om alt, og jeg vet de ikke går videre med det vi har pratet om. Venner kan jeg diskutere med, og vi kan være enige om at vi er uenige, uten at det går ut over vennskapet. Venner er de som kan akseptere at de ikke hører fra meg på lang tid, men som det alltid er hyggelig å være sammen med når vi møtes. 

Bekjente er for meg de jeg møter innimellom eller via andre. Jeg har mange bekjente som kanskje kunne ha blitt venner om jeg hadde gjort en innsats for det. Det er mennesker jeg har det hyggelig sammen med, vi kan le, skravle om masse forskjellig, sladre litt og ha det moro sammen. Jeg koser meg masse i de settingen, og opplevde senest om tirsdagen hvor hyggelig det er å møtes på denne måten. En av mine venninner hadde bursdag, da møttes hun, en venninne av henne og jeg, og vi hadde en kjempekoselig lunsj. Jeg setter stor pris på mange mennesker som jeg tenker på som bekjente, og de liker jeg godt å være sammen med. 

Ensomhet er for mange å sitte alene, for andre å sitte sammen med andre og føle seg ensom. Ensomhet for meg er når jeg ikke har noen å snakke eller noen å være sammen med, hvis jeg ønsker det. Jeg er ofte alene, og for tiden mye mer enn det som er vanlig. Jeg har vært en del alene på hytta, og har vært mye hjemme etter at jeg tok en pause fra jobb. Min Kjære har jobbe mer enn vanlig så for tiden har jeg ikke sett så mye til han heller, men .......jeg føler meg ikke ensom. Jeg trives i mitt eget selskap og gjør de tingene som jeg syntes er bra for meg, om jeg gjør det får jeg en bra dag enten i mitt eget selskap eller sammen med andre. 

Jeg tror at for å ender ensomhetsfølelsen må en jobbe med seg selv, og finne ut hva som er viktig i livet. Det som er sikkert er at folk kommer til å fortsette å skrive om turer, sosiale settinger med mer, og værer opptatt av fasade. Om du kan se bort fra det og tørre å være ærlig, tror jeg det finnes noen der ute som ønsker en venn, og trenger noen å snakke med. Ærlighet er nok nøkkelen her om vi opplever å være ensomme, for det er alltid noen som vil kjenne seg igjen. I tillegg er det andre muligheter for å unngå ensomhet. Det finnes mange lag og foreninger, ulike treningsgrupper og tur grupper, strikkekafeer, og mye mer. Begynner du med noe du liker, finner du garantert noen med samme interesse, og det kan være den spede begynnelsen på et vennskap. 

Jeg tenker om du er ensom eller ei, har venne eller ei er mye opp til deg selv. Gi litt mer faen som Per Fugelli sier, og tenkt at du er god nok ! Ikke mål deg i andre enn deg selv og ta hensyn til hva som er bra for deg. Hva alle andre gjør, er jo ikke relevant når det kommer til et stykke, men at du trives og har det bra i ditt liv .....akkurat sånn som du har det.  

Uansett hvor langt vi vandrer, 
finnes lykken alltid i nærheten
og blant ting som ligger innenfor 
vår umiddelbare rekkevidde. 
 Bulwer

Med disse ordene ønsker jeg deg en fin torsdagskveld om du koser deg i eget selskap eller er ute med venner. Det spiller jo ikke noe rolle hva du gjør så lenge du er fornøyd og har det bra.  

Kommentarer