God helsegevinst med en tur til Gran Canaria, 23.11 - 07.12.16

Etter at kroppen hadde verket i flere uker og det gikk fra vondt til verre, brå bestemte jeg meg og bestilte tur til Gran Canaria en uke før jeg dro. Da var det rett før det "klikket" for meg av alle vondtene og i tillegg "virket ikke hodet". Jeg har fått anbefalt å dra til Kanariøyene for å få et avbrekk om vinteren, siden klimaet der skal ha gunstig effekt for fibromyaligi. Tidligere i høst hadde jeg tenkt å dra i begynnelsen av november og være tre uker, men var bestemt på å vente å ta turen i januar/februar.  Da formen ble mye dårligere, fant jeg ut at jeg har ingen ting å tape på å gi dette et forsøk. 

Jeg måtte ha noen dager på meg for å få til turen, tidligere kunne jeg tatt dette på sparket uten å tenke, nå må alt planlegges. Nå pakker jeg og gjør alt klar flere dager i forveien, jeg må søke NAV om å få beholde AAP når jeg er i utlandet, og jeg må sørge for at alt er i orden før jeg drar. Jeg må ha god tid når jeg skal møte opp til flyet og jeg må unngå stress, for da skjærer alt seg. Å da mener jeg alt......det har jeg erfart, og sist gang det skjedde bruket jeg flere dager på å bli meg selv igjen. Ved at jeg hadde lagt til rette og hadde tatt forehåndsregler gikk alt bra. Jeg var fremme på hotellet i 13.30 tiden, da var jeg ikke stresset bare litt sliten, men ikke så rart jeg hadde dratt hjemmefra klokka ca 03.30. Jeg hadde bestemt meg for å unngå stress og la alt bare skje av det som kom til å skje, og da gikk det greit. Det var viktig med denne starten for meg, for da hadde jeg et veldig god utgangspunkt for å få noen fine dager.


 Utsikt fra terrassen 
Fin terrasse og god plass

Først dagen la jeg meg tidlig, eller det vil si jeg sovnet kl 18 og våknet 21, og la meg igjen i 23 tiden . Da jeg sto opp kl 08 dagen etter følte jeg meg uthvilt og i fin form. Jeg bestemte meg for å gå tur i fjellet, da valgte jeg å gå fra hotellet som ligger øverst i nye Puerto Rico (husker ikke hva det heter) og opp til Norskeplassen.


Jeg brukte rett over en halv time fra hotellet til Norskeplassen, og derifra er det bare å velge hvor langt en ønsker å gå. Første dagen gikk jeg til flere av toppene i nærheten av Norskeplassen, jeg gikk til korset i Patalavaca før jeg gikk tilbake via Amfi og Marina Elite. Jeg var på farten i 3.5 time i nydelig vær, og jeg kjente allerede at kroppen virket mye bedre........og det var LYKKE.



Det ble flere turer i samme området, og det ble godt planlagte turer og turer som ikke ble helt som jeg hadde tenkt. Etter noen dager fikk jeg skikkelig gnagsår så jeg måtte ta det med ro og jeg kunne ikke bruke joggeskoene. De dagene gnagsåret var på det verste lå jeg litt på solsenga ved bassengområdet, og så gikk jeg tur til Amadores og rundt i Puerto Rico, for jeg kunne gå med sandaler. Da gnagsåret ble bedre kunne jeg igjen gå turer og det ble mange flotte turer i løpet av 14 dager. Den turen jeg likte aller best var fra Mogán til Venuguera tur retur. Det var en ny tur for meg, men en flott tur som ikke er for tøff eller for lang. Jeg bruker rett under en time en vei, jeg skal skrive et eget innlegg om denne turen.


Her er noen bilder fra Mogán 

Her noen bilder fra Venuguera 

En dag regnet det, men det var deilig temperatur så jeg satt på terrassen mesteparten av dagen. Det var helt greit, jeg hadde tak over terrassen og hadde med både bøker og strikketøy.


To dager blåste det ganske kraftig, den ene dagen holdt jeg meg stort sett inne, for jeg hadde sovet dårlig og hadde veldig vondt i nakke og skuldre. Takk og lov gikk det fort over, og da var det bare å komme seg i farten igjen.





Jeg hadde bestemt meg for å gjøre det jeg hadde lyst til og det som falt meg inn disse 14 dagene. For meg var det viktig å ikke stresse eller ha mye jeg måtte gjøre, men rett og slett slappe av å roe ned. Jeg spiste flere måltider i leiligheten, noen middager på restauranten på hotellet ellers på det senteret som er nærmest hotellet, har hørt noen kaller det Ola senteret. Det var det mange spisesteder og jeg fant et par steder det var greit å være alene. Hvis jeg gikk ut for å spise var jeg tilbake på hotellet i 21 tiden, bortsett fra to ganger hvor jeg var ute til rundt midnatt.

Jeg var lite sosial, og for meg passet det veldig bra denne gangen, jeg pratet med folk de to gangen jeg var ute, og med flere jeg møtte på turer jeg gikk. Det var også hyggelig folk på hotellet som jeg hilste på og slo av en prat med. Jeg satt mye på terrassen med boka eller strikketøy, og sto opp og la meg tidlig hver dag. På hotellet så jeg ikke soloppgang, da måtte jeg gå avgårde tidlig. Men det ble mange flotte solnedganger i løpet av to uker både fra terrassen og fra fjellet.

Soloppgang på vei til Norskeplasssen



Solnedgang bildene er fra terrassen

Hovedmålet mitt med turen var å få kroppen i gang, komme meg ut på tur og gjøre det jeg liker. Det fikk jeg gjort mye av, og jeg syntes jeg ble i bedre form på de 14 dagne jeg var på Gran Canaria. Bortsett fra to dager med litt ekstra verking, og noe smerter i nakke skuldre, var det meste av verking andre steder i kroppen så godt som fraværende, i tillegg sov jeg godt og hadde ikke en eneste dag med vondt i hodet.......alt dette er bare helt fantastisk :) De siste dagene jeg gikk tur syntes jeg at jeg nesten var i god gammel form, men alle turene var fantastisk og jeg gikk bare å smilte......og jeg følte en enorm GLEDE av at kroppen og hodet virket :)

At det kan gi så god helsegevinst å reise til Kanariøyene har jeg hørt, men ikke helt trodd. Jeg forstår nå at været spiller en stor rolle for hvordan jeg har det, og dessverre ser det ut til at kroppen ikke har godt av tåke, regn, vind og det skiftene være vi har hatt i høst og vinter. Det tok ikke mange dagene, etter jeg kom hjem, før kroppen igjen begynte å verke, jeg sover dårlig og har en del vondt i hodet. Det er 15 dager siden jeg kom hjem, og jeg tenker på turen med glede og hvor bra jeg hadde det.

Jeg kommer sikkert til å brekke av deler av vinteren med tur eller turer til Gran Canaria fremover. Når det er så stor forskjell og jeg kan gjøre det jeg liker, da må jeg gjøre det for å få opp gløden og energien. Dette ga virkelig mersmak.........14 dager hvor jeg opplevde at jeg var mer meg selv enn jeg har vært på lenge. Jeg opplevde en høy grad av LIVSKVALITET :)

Jeg avslutter dette innlegget med noen ord (husker ikke ordrett) jeg så her om dagen;

Tenk på hvor lykkelig du ville ha vært om du mistet alt du nå har,
 og så fikk alt tilbake igjen. 

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.