Hvor henter du energien fra ?

De siste årene har jeg ofte hørt nevnt begrepene introvert eller ekstrovert, og det har vært skrevet en del om det i media. Jeg tenker at de flest har litt av begge deler og at det er gildene overganger fra det ene til det andre. Begrepene blandes ofte med utadvendt og innadvendt, men ut ifra hva jeg har lest finnes det utadvente introverte, så det er ikke en fasit. En ekstrovert person ses ofte på som den som tar ordet i sosiale settinger, det gjør også en introvert, men gjerne først når temaet interesserer. En ekstorvert liker godt å omgås mange, være sammen med større grupper, nye mennesker, fest og annet, mens en introvert foretrekker å omgås få mennesker, liker bedre å være sammen med kjente og i stille og rolige omgivelser. En introvert finner energi i naturen, i eget selskap, og ser innover i seg selv, men en ekstrovert trenger andre rundt seg for å finne den samme energien. Det var et lite utdrag av eksempler som blir brukt om intoverte og ekstroverte, men jeg har både lest og tenkt at de fleste befinner seg et sted midt i mellom. I tillegg til disse begrepene brukes også  høysensitiv og  annet som påvirker i forhold til hvem vi er som personer. For meg betyr det ikke noe om jeg er det ene eller det andre. Det som betyr noe for meg i denne sammenhengen er at jeg selv forstår hva som er årsaken til at  jeg reagerer som jeg gjør i en del settinger, og jeg liker å vite hva som tapper eller gir meg energi. 

De to siste årene har mye endret seg, og jeg har jobbet mye med meg selv for å funger så godt jeg kan i mitt liv. Jeg er veldig glad i mennesker, men jeg foretrekker heller å være være sammen med noen få enn mange. Jeg velger heller å be noen hjem til oss eller på hytta, på god mat, drikke, masse prat og latter, det isteden å dra på konserter, revy eller annet hvor det er mange mennesker samlet på et sted. Jeg elsker å gå i fjellet, men aller best der hvor jeg nesten er alene, enn de populære steder som mange går til........Jeg hater nemlig å gå i kø i fjellet ! Jeg liker dype samtaler og refleksjoner rundt mange temaer, og jeg elsker å sitte å filosofere og reflekter over livet og alt som berører meg og de rundt meg. 

Når jeg ser tilbake og tenker gjennom livet har jeg prioritert mye annet enn hva jeg gjør nå. Jeg er for tiden veldig lite sosiale, det jobber jeg med, men jeg tenker det kan være lurt å finne en mellomting. Jeg trenger mennesker og jeg trenger å utfordre meg til å være sosial. Jeg har funnet ut at energien i samhandling med andre, får jeg gjennom positive mennesker som jeg opplever vil meg vel, og som jeg ser på som hele mennesker. I tillegg får jeg masse energi av å være ute i naturen, da bruker jeg sansene. I helgen var vi på hytta, og vi gikk mange turer med truger, vi gikk på snaufjellet og på kryss og tvers, og vi var nesten helt alene. Jeg elsker disse turene og da får jeg masse energi. 


Jeg tror det er viktig for alle å ta seg en time out og kjenne etter om det du holder på med gir eller tapper deg for energi. Opplever du at mye av det du gjør tapper deg, kan det være lurt å sette seg ned å reflektere over hva som gir deg energi, skriv det gjerne ned. Les det du har skrevet og tenk gjennom hva du bør gjøre for å få opp energien. Alle er vi individer og det er ikke feil om du får energi av andre mennesker eller i eget selskap. Det som er viktig er at du anerkjenner det du selv opplever du får energi av, og at du jobber med å få mer av det i ditt liv. Jeg mener hvis jeg vet hvor jeg henter energi fra, og sørger for å få mer av det..........vil jeg få det bedre med selv og funger bedre i mitt liv ! 


Jeg avslutter med et sitat jeg så for en stund siden; 

Livet er som en kameralinse. 
Fokuser på det som er viktig for deg,
og du kommer til å klare å fange det. 



Kommentarer