Dårlig søvn påvirker helsa !

Jeg hører ofte om folk som sliter med søvn. Siden de sover dårlig på natten er det mange som velger å legger seg til å sove i løpet av dagen, for de er så trøtte. De har kommet inn i en ond sirkel, og den er vanskelig å komme ut av. For mange er det ikke noe fysisk som tilsier at de sover dårlig, men de kan ha andre utfordringer som påvirker søvn. For andre kan det være fysiske årsaker, eller andre grunner som gjør at søvnproblemene må behandles.

Jeg har selv slitt med søvn så lenge jeg kan huske, noe jeg fortsatt gjør, men jeg syntes det har blitt bedre. Nå sliter jeg mest i perioder med mye hetetokter. Da er jeg så varm at jeg kaster dyna for så å bli iskald, og dette variere gjennom hele natta. Tidligere kunne jeg sove dårlig to til tre netter, før jeg sloknet helt en natt eller to, og så var det på`n igjen. Jeg har prøvd å unngå å legge meg nedpå på dagen uavhengig av hvordan jeg har sovet, men noen unntak hvor jeg rett og slett har slokna og sovet som en stein. Om jeg må slappe av på dagen har jeg begynt å sette på vekkeklokke 10 - 20 minutter, da kan jeg få en liten lur uten at det går utover nattesøvnen, men jeg prøve å unngå det og tar heller 10 min. med meditasjon.

Jeg tenker alt som ikke fungerer må kartlegges for å finne ut av. For å kunne gjøre endringer må jeg bli bevist på hva som kan være grunnen til at jeg sover dårlig. Etter at jeg har gjort flere endringer syntes jeg det har blitt bedre. Det jeg ble bevist på har jeg endret.....jeg drikker ikke kaffe på kvelden, jeg drikker mindre vann, eller annet den siste tiden før jeg legger meg, jeg er forsiktig med alkohol, jeg spiser ikke sent, men om jeg gjør blir det noe lett. Jeg legger meg og står opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgene. Jeg har funnet ut at hvis det er noe som kverner i hodet, må jeg prøve å rydde i det før jeg legger meg, hvis ikke blir jeg liggende å tenke på det. I tillegg har jeg nesten kuttet ut å ta med telefon på rommet, men om jeg gjør, skrur jeg av nett og har telefon innstilt på nattmodus, da unngår jeg påvirkninger fra telefon. Jeg prøver å unngå å se på telefon rett før jeg skal sove. For om jeg sjekker FB, nyheter eller annet jeg pleier å lese, kan tankene begynne å kverne og jeg blir liggende å tenke på det jeg akkurat har lest. Jeg sørger for å lufte godt på rommet før jeg legger meg, og vi liker å ha vinduet oppe om natten for vi syntes vi sover bedre med frisk luft på rommet.

Jeg trenger søvn for å få opp energi til å gjøre det jeg skal i løpet av dagen. Når jeg sover bedre synes jeg at jeg er mindre utsatt for fysiske plager. For meg påvirker søvn helsa på flere måter, og jeg merker at flere netter med lite søvn gjør at jeg fungerer mye dårligere både fysisk og psykisk.

Om du sover dårlig er det lurt å prøve å finne ut av hva som kan være årsaken, for det kan være mye. Da tenker jeg på dere som sover dårlig flere netter etter hverandre eller lite hver eneste natt. Helsedirektoratet har kommet med en brosjyre og jeg deler lenken her; Sov godt. Gode råd for bedre søvn 

Da ønsker jeg deg en fin lørdagskveld, om du sover godt eller ei. Om du sliter håper jeg du finner ut av det, for jeg er 100 % sikker på at dårlig søvnkvalitet påvirker hvordan du fungerer i hverdagen. Jeg mener også at dårlig søvn vil påvirker i forhold til fysisk og psykisk helse om du ikke gjør noe med det.


Avslutter med et sitat om søvn av Theodor Gottlieb von Hippel; 

Den som kommer på kant med søvnen, 
trekker alltid det korteste strå. 


Kommentarer