Jeg ble lei meg....når jeg hørte at langtidssykemeldte og uføre ikke går ut på grunn av snakke og fordommer

Her om dagen hørte jeg at mange langtidssykemeldte og uføre velger å ikke gå ut på dagtid. Noe av forklaringen er at de får spørsmål når de er på butikken eller andre steder, når de egentlig skulle vært på jobb. Flere sier de syntes det er ubehagelig og vet ikke hva de skal svare. Det er også mange som har holdning til at når du ikke kan være på jobb, kan du heller ikke være ute. Der har jeg også vært, men det er mange år siden, det var når jeg studerte og jobbet mye ved siden av. Det var rett før det sa stopp , så jeg sa til legen at jeg trang en pause. Jeg ba om to ukers sykemelding og ville bruke dagen på å være ute i naturen og hente meg inn. Da jeg leverte sykemeldingen informerte jeg sjefen min om det samme jeg hadde sagt til legen. Jeg gjorde akkurat som planlangt, og kom meg opp i løpet av sykemeldingsperioden. Det hadde vært mye vanskeligere å komme tilbake så fort, om jeg ikke hadde vært ute av døren og gjort det som ga meg energi. Dette lærte jeg mye av for egen del, og jeg har anbefalt andre å gjøre det samme. 

Det å ikke gå ut av døra fordi du er usikker på hva andre tenker eller sier om deg er trist. Det burde vært stikk motsatt. Det å komme seg ut blant andre, være i aktivitet, gå turer med mer gir bedre helse, enn å sette seg inne å ikke gjøre noe. Jeg har hørt folk sier " Jeg er drittlei de som er syke mandag til torsdag". Når jeg har spurt hva de mener, har det dreid seg om at de det gjelder kan gjøre avtaler, dra på turer, fester og annet som hører helgen til og det går det alltid bra, men å jobbe det går ikke.....Nå velger jeg å tro at det er unntak...... men......Jeg skal være ærlig å si at jeg har tenkt mitt noen ganger, og undret meg over hvordan noen kan gjøre alt mulig, men ikke være på jobb. Der her jeg fått en veldig dyrekjøpt erfaring, og jeg har lært mye de to siste årene. De fleste med utfordringer disponerer krefter, og prioriterer beinhardt, men det syntes ikke for andre. Når du har sykdommer som ikke syntes på utsiden, kan ikke andre se om jeg har en god eller dårlig dag. Må jeg ut på en dårlig dag, klarer jeg å ta meg sammen så lenge jeg trenger, hva som skjer når jeg kommer hjem er det ingen som vet. Det å stå opp (på denne årstiden) med verking og atter verking gjør noe med hele meg. Jeg vil så mye mer enn jeg får til, og det gjør meg frustrert. Hvis jeg i tillegg skal begynne å tenke at jeg er en snylter og utnytter systemet, som stadig er tema i landet vårt, blir jeg ennå mer frustrert. Hvis jeg også skal være hjemme og inne, for at andre ikke skal snakke om meg eller tenke sitt om meg..........da har jeg tapt. Da blir det utfordrende å komme tilbake i jobb, da blir det utfordrende å møte andre mennesker, og jeg kan fort ende opp med å bli deprimert og få andre psykiske og fysiske utfordringer.  Det vil på sikt gi ennå dårligere helse. 

Jeg har jobbet med mennesker i mange år, og det er mange skjebner og mye som holdes tett til brystet. Det har med at de fleste har behov for å skjerme seg, og det kan se ut som de tilsynelatende har det bra, men på innsiden kan det være totalt kaos. Det jeg har anbefalt i alle år er å finne en aktivitet de liker. Da kommer en seg ut i sosiale settinger hvor det er aktiviteten som er i sentrum og ikke utfordringene en har. Per Fugelli har sagt; .....mennesket er mennesket helsekilde.....det er mye i disse ordene, og jeg for min del har forstått hvor viktig det er å møte andre mennesker og få nye input. Det gjøre at min helse blir bedre og jeg har troen på om jeg får til noe.....kommer jeg til å få til mer. 

Så til alle dere som har en mening om meg eller andre.....Vær med på å oppmuntre så folk kommer seg ut, det er til det best for alle. Ikke kommentere hva andre orker eller ei, for det har du ikke forutsetninger for å si noe om. Spør hvis du bryr deg om.....la vær hvis du bare ønsker å tilfredsstille din nysgjerrighet. Helse er så mangt......det viktigste for meg er å gjøre det som gir meg energi....gjør jeg det blir dagen bedre...blir dagene bedre....kan uken bli bedre og det kan gi en positiv ringvirkning.


Avslutter i dag med to sitat av Dalai Lama;

Hvis du vil at andre skal være lykkelige, vis medfølelse.
Hvis du vil være lykkelig selv, vis medfølelse. 

Vårt viktigste mål i dette livet er å hjelpe andre. 
Og hvis du ikke kan hjelpe dem, så skad dem i det minste ikke. 

Ha en fin torsdag. Ta deg en time out og gjør et eller annet som er bra for deg, det gir en god følelse å gjøre noe bare for seg selv :) 


Kommentarer

  1. Så fint du skriver, og så gjenkjennelig :) Nesten ingen ser alle timer som jeg ikke greier noen ting. For å gi meg selv en opptur så kan jeg ta ett bilde av at jeg feks går på ski i nydelig natur, men få ser at turen er kort, og frustrasjonen over ikke å greie de fine lange turene, og smertene som er der, er d få som får ta del i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :) Jeg gjør akkurat det samme som deg for å få oppturer. For min del prøver jeg å ha fokus på at Turen er målet. Da er det enklere for meg å godta at en dag klarer jeg å gå i 15 min andre dager mer og lenger. Ha en fin dag og god helg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.