Opplevelsen av å bli mer meg selv

Jeg har siden begynnelsen av januar kjent at hodet begynner å virke bedre, og i flere settinger føler jeg at formen er nærmere det den var tidligere. Kommunikasjon er ikke lenger så utfordrende, jeg klarer å småprate med folk, og jeg får mer med meg hva andre sier, også når det er flere tilstede. I tillegg opplever jeg at jeg husker mere og bedre enn på lenge. Det å kjenne at jeg igjen er mer lik meg selv er så deilig, for det å oppleve at hodet ikke virker har vært det verste for meg. Jeg syntes dette en god begynnelse og jeg er veldig fornøyd, samtidig som jeg ser hvor viktig det er å ta hensyn til formen og ikke overdrive. Det er nå jeg må ta med erfaringene jeg har gjort meg de siste to årene, og hvis jeg i tillegg tar med det jeg lærte på Rauland og kursene jeg har gått på, kan dette gå veien. Men det betyr å ta vare på meg selv og sette grenser, og ha fokus på det som er bra for meg......gjør jeg det.....da kan dette være begynnelsen på den positive utviklingen jeg har håpet på. 

Jeg har helt siden jeg ble sykemeldt i mars 2015 tenkte at jeg skal tilbake i jobb, det tenker jeg fortsatt, men hvor stor stilling....vet jeg ikke. For meg er det ikke lenger det som er det viktigste, men å komme tilbake til noe og være i aktivitet. Det har vært nyttig for meg å gjøre de få aktiviteten jeg har gjort den senere tiden. Det har vært å komme meg ut om morgenen flere dager i uka, og ha en avtale i uka som innebærer noe sosialt.  Det har gjort at jeg har sparket meg bak og jeg syntes jeg får til mer. Jeg har ikke tenkt å heise flagget til topps riktig ennå, for jeg har ikke prøvd meg i jobb eller å ha flere avtaler etter hverandre. Fortsatt har jeg dager innimellom hvor formen er elendig, og da liker jeg best å være hjemme og ta det helt med ro. Det er lite som skal til for å bikke over til at en dårlig dag kan bli til flere dager, og det ønsker jeg ikke. Stress er fortsatt en viktig faktor, og det må jeg unngå for det trigger kroppen veldig. Manko på søvn er noe som også er veldig avgjørende for hvordan formen er. Jeg trenger god tid om morgenen for å få kroppen igang, og jeg må legge inn hyppige måltider og spise det som er bra for meg.

Jeg har håpet at jeg over en periode på mer enn noen dager kan kjenne at formen er bedre og mer stabil, den følelsen jeg har hatt den sener tiden gjør meg glad. Jeg må sortere og prioritere beinhardt, men gjør jeg det ser det ut til å fungerer. Det å få inn det som gir positiv energi og få bort så mye som mulig som gir negativ energi, er for meg vesentlig. Jeg har sett hvor viktig det er å prioritere og velge bort, også det jeg ønsker å gjøre, det må jeg for å opprettholde energien. God tid, time out og retrettmuligheter har blitt det viktigste for meg, og det gjelder i alle settinger. Sørger jeg for at det er på plass, kan jeg gjøre mye mer enn for bare et par måneder siden.

Nå har jeg mer trua enn på lenge, og jeg opplever at jeg er mer meg selv.....om ikke helt, men en flott start. Prioritet nå blir å ha fokus på alt som er bra og jobbe med å få mer av det. Jeg har hatt to år på å prøve å feile. Det har jeg hatt behov for, nå ønsker jeg å komme meg videre, men jeg skal være forsiktig, for jeg har forstått at dette kommer til å ta tid.

Selv en reise på tusen mil
begynner med et første skritt 
 (LAO - TZU (6. århundre f.kr.))

Da ønsker jeg deg en fin torsdag, med eller uten utfordringer. Legg inn noe i løpet av dagen som er bra for deg. Hva det er ? .......det er jo så mangt.....Det er det du kjenner gir deg energi og som gjør at du opplever en indre ro eller hva du måtte ønske deg.

Avslutter med et sitat jeg fant på http://www.ordtak.no/;

Ekte ro er ikke fravær av storm. 
Ekte ro er å finne fred midt i stormen.  


Kommentarer