Drittform, sliten, lei, urolig, rastløs .......

Jeg har hatt en drittperiode........det gjorde noe med meg å skrive forrige innlegg, og jeg merker jeg sliter med det som skjer med meg for tiden. Samtidig som det er viktig å begynne å bearbeide at jeg ikke lenger har en jobb å gå tilbake til, det blir en sorg i dette også. Det var ennå en ting jeg ikke klarere å komme tilbake til etter at jeg ble syk. Tårene har sittet løst, jeg er litt nedstemt og så har jeg vært megasliten den siste tiden. Jeg har sovet unormalt mye, ikke hatt energi til å gjøre annet enn matlaging og småting her hjemme. Jeg har vært bitte litt sosial og det har vært bra for meg, men jeg må passe på for plutselig blir energien helt borte, og da er jeg helt tom og vet nesten ikke hvordan jeg skal klare å komme meg hjem. 

Fredagen var et av målene jeg hadde for våren, workshop på YaYoga med Henriette Lien. Jeg veide for og imot helt til jeg måtte dra. Jeg er fornøyd med at jeg klarte å delta, og jeg tror det var viktig for mestringsfølelsen akkurat nå. Jeg sa til min Kjære, jeg drar og går det ikke kommer jeg hjem. Når jeg velger å dra selv om dagen ikke er den beste, prøve jeg å finne en krok hvor jeg kan skjerme meg. Jeg pratet litt med noen, det var koselig og jeg syntes det gikk ganske bra, både å være sosial og gjøre mange av øvelsene.  

Som jeg skrev til å begynne med, det har vært en drittperiode. Vanligvis når jeg får spørsmål om hvordan jeg har det sier jeg det går opp og ned, noe velger å spørre og da sier jeg litt mer. Da jeg var i Holmestrand var det to flotte damer som spurte om det var bra med meg, og jeg sa ........Nei. De er ikke venner, men jeg slår av en prat med de i naturlige settinger Stakkars..... jeg syntes synd på dem og angret veldig etterpå. Jeg tror det hadde med at jeg var så lei meg og for første gang plumpet det bare ut. Det er jo et svar de fleste ikke vil ha, men får en det svaret må en som regel spørre videre. Så beklager til dere begge, om dere leser det gjelder det ei på yoga fredag, og ei på Cubus lørdag.

Jeg er så urolig og rastløs for tiden og finner ikke noen god ro i noe. Jeg prøver å strikke, lese, skrive innlegg, støvsuge, gjøre annet praktisk, legger meg på sofa,....men uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å roe meg ned. Jeg går fra det ene til det andre, og sånn har det vært i flere dager. I går måtte jeg gjøre noe som var bra for meg så da fikk jeg vært hos frisøren, det var deilig, men etter det var lufta igjen ute av ballongen. Ut over dagene gikk med til å ikke gjøre noe, annet enn å være rastløs. Tilslutt måtte jeg gjøre noe som jeg opplever som fornuftig, så da begynte jeg å bake. Den senere tiden har jeg bakt litt og det har vært positivt. I går ble det for første gang gulrotkake. Jeg pyntet ikke som det sto i oppskrift, men gjorde min vri. Smaken var god og det er viktigst, og øvelse gjør mester.
  
Jeg liker å gjøre det hyggelig rundt meg og blomster og lys er viktig. Det er ennå viktigere i de periodene jeg opplever å ikke ha det så bra og er mye hjemme. Da pynte jeg på kjøkken, bad og der jeg har mulighet. 

I går kjøpte jeg meg en ny grønn plante og potte. Jeg holdt på å kjøpe den på lørdag, og jeg angret etterpå at jeg ikke hadde gjort det. Den passet veldig fint der jeg hadde tenkt.  

Jeg var i blomsterbutikken for å kjøpe oasis og litt grønt, for jeg tenkte å lage en liten oppsats. Jeg er usikker på om jeg noen gang har lagd oppsats, om så er det ihvertfall veldig lenge siden sist. Siden jeg liker god blomster, tenkte jeg det kunne være spennende å prøve, og kanskje kunne det gi meg litt positiv energi. Jeg kommer helt sikkert til å prøve mer, for det var moro. Jeg får si det samme her som med baking, øvelse gjør mester. 

I dag jobber jeg ekstra med å fullføre det jeg begynner på. Det betyr at jeg leste et kapittel i boka , isteden for en halv eller en side. Jeg ryddet ut av oppvaskmaskinen og ryddet kjøkkenet ferdig, før jeg jeg begynte med noe annet. Jeg skal skrive innlegget ferdig, før jeg gjør noe mer. Det skal være mitt fokus i dag. For hvis jeg klarer å gjøre en ting av gangen og ha hodet her og nå, kan det hende jeg blir kvitt uroligheten og rastløsheten jeg opplever så intens om dagen. Slitenheten og drittformen vil gå over, jeg må bare bruke tid til å akseptere at jeg ikke kommer tilbake i jobben min, og jobbe med hodet for å godta at det har blitt sånn. Uansett ska jeg prioritere å snu fokus til det som er viktig og riktig for meg, det pleier også å gjøre underverket for humøret, 

Jeg tar med noen ord til slutt; 

Vi må være villig til å gi slipp på det livet vi har planlagt, 
slik at vi kan få det livet som venter på oss. 
(Joseph Campbell) 

 Da ønsker jeg deg en fin tirsdag 😊 Håper du har fin dag, og at du ska gjøre noe som er bra for deg.

Kommentarer