Skitur til Tempelseter - Høgevardehytta - Tempelseter 11.03.17

Etter gårsdagens skitur fristet det med en ny tur i dag, vi ble enige om å satse på Høgevarde/ Høgevarde turisthytte da det var nydelig vær og ikke vind. Vi har som regel mål vi ønsker å gå til, men ser an forhold, føre og form. Vi parkerte på dagparkeringen på Tempelseter og gikk ned mot skiheisen.

I dag fulgte vi ikke skiltingen til Høgevarde fra begynnelsen, men gikk noe lenger bortover før vi holdt til venstre og gikk oppover.
Her hadde det ikke gått noen før oss.
Skilt nr 3, her står det mot Høgevarde
Den andre veien går mot Fiskeløysnig (sør), dette er et alternativ til Høgevarde om en ikke ønsker å gå den bratte stigningen som er langs Tempelbekken. Vi pleier som regel å komme ned her når vi har vært på Høgevarde.
Ranten der fremme, flott vinterdag og helt nykjørte løyper
Det er magisk i fjellet, og deilig bare å gå å nyte utsikt og kjenne på følelsen av å leve. I dag hadde vi kun to foran oss i løypa som vi så vidt skimtet langt foran oss
På vei oppover, bak min Kjære ses Gaustadtoppen. Det var klart å fint og god utsikt i dag.
Helt fantastisk og det gjør noe med form og humør, selv om det fortsatt er et stykke oppover
På turen oppover hadde vi flere stopp. Vi måtte ha påfyll så vi opprettholdt energien, og det var godt med noen pustepauser, da det er ganske så bratt her. Vi gikk fiskebein store deler av veien.
Da var vi ikke langt fra toppen, og det var godt for da begynte vi å bli slitne.
Her er målet i sikte Høgevarde turisthytte
Her er både ny og gammel hytte
Når vi først har som mål å gå til Høgevarde er det opp til toppen for vår del,men i dag droppet vi det da det var lite snø.
Flotte løyper, fint vær, helt fantastisk og nesten ingen ande å se se
Vi var fremme ved Høgevarde turisthytte kvart over elleve, og da var det bare oss og tre andre der. Det er et populært mål og mens vi var der kom det flere. Vi kjøpte vafler og brus og satt litt før vi gikk videre.
Så bar det nedover vi gikk den andre veien som går mot Norefjell/ Gamleseter, etterhvert tar vi mot høyre.
Når vi har tatt av ser vi Ranten der fremme
Her er et bilde fra der vi har kommet fra, skimter så vidt løypene langt der oppe
Tilbake på parkeringen på Tempelseter
Det ble nok en flott tur i Eggedalsfjellet, og jeg blir aldri lei dette området. Vi må nok en gang berømme Eggedal Turlag for fantastiske løyper. Det er så mange muligheter enten korte eller lange løyper, rundturer eller turer frem og tilbake, lette og vanskeligere turer, så her er det er noe for alle. I dette området er flere topper å gå til,  Høgevarde og Gråfjell på vinterstid, og det er det fint å ha mål å gå til Høgevarde Turisthytte som vi gjorde i dag.