Hver dag er en god dag

I dag sto jeg opp med lett hodepine. Planen var i utgangspunktet å dra på yoga, og det var jeg helt bestemt på da jeg la meg i går kveld. Jeg begynte å veie for og imot som jeg ofte gjør, når jeg kjenner at jeg ikke er helt i form fysisk eller psykisk. Jeg tok litt kaffe, mat, te og vann, og det hjalp noe på hodepinen. Fortsatt var jeg veldig i tvil, da jeg også kjente det godt i nakken, skulderen og noen muskler her og der. Det ble en stund med skal skal ikke. Plutselig fant jeg fram kalenderen med sitater for å se hva som sto for dagen. Dette pleier jeg ikke å gjøre hver dag, og når jeg ser på sitatet er det som regel litt godt ut på dagen. På dagens sitatet sto det..........Hver dag er en god dag. 

Da tok tankene en annen vending. Hva skal jeg gjøre for at dette blir en god dag ? Jo......jeg skal først og fremst dra på yoga. Her har jeg mange rettrettmuligheter, jeg kan være med på alt, litt, jeg kan legge meg flat på matta under teppe og bare ha fokus på pust, og hvis ikke noe av dette går....kan jeg dra hjem, men da har jeg ihvertfall gjort et forsøk. 

Før jeg kom ut av døra hadde hodepinen sluppet tak, og jeg var på YaYoga rundt 15 minutter før timen begynte. Det er veldig deilig å komme til yogatimer litt før timen starter, for da får jeg noen minutter på matta med fokus på her og nå og pust. Jeg vet jo at verking i musklene stort sett gå seg til , etterhvert som kroppen blir varm. Jeg vet om jeg lytter til kroppen, uten å overlytte, kan jeg gjøre mye. Det har jeg god erfaring med. Jeg bestemte meg for kjøre på med det orket, men ta det med ro i de stillingene jeg ikke kan gjøre. Det ble en fantastisk time, og jeg merker jeg får til flere av de stillingene jeg syntes var vanskelige.  

Øvelse gjøre mester. På høsten 2015 var jeg en dag i uken over 10 ukers på ChiFlow, det var veldig bra, men det ble ikke flere timer. Etter det ble jeg med på åtte ukers yoga kurs en dag i uka fra januar 2016, da syntes jeg ikke jeg fikk tak i dette, men legger det på omgivelsene. Jeg bestemte meg for å gi det et nytt forsøk, og meldte meg på til Ashtanga yogakurs hos YaYoga første helgen i april, og det ble en helt ny opplevelse. Plutselig ble yoga både hardt og veldig moro, det var god stemning og det ble en positiv opplevelse av å ha brukt kroppen og lattermusklene gjennom helgen.

Etter helgkurset tenkte jeg at nå har jeg funnet mitt, og det har jeg, men.......da kan jeg gå rett til innledningen.....Jeg har mange ganger tenkt at jeg skal, for så å ha droppet det. Så fra våren til desember var jeg med sporadisk, men fra nyttår i år har jeg blitt noe mer stabil. Det betyr at jeg har drevet med en eller annen form for yoga i ett og et halvt år. Jeg har ikke fulgt noen klasse fast og jeg har hatt opphold på flere uker innimellom, allikevel merker jeg at det har skjedd en stor endring. Jeg har blitt mykere og mange av stillingene jeg slet med i starten får jeg til nå. Denne formen for trening er fantastisk for meg, for her jobber jeg kun mot og for meg selv. I timen i går ble jeg stolt av meg selv, for da klarte jeg noe jeg har strevd veldig med. Fortsatt er det noen øvelser jeg ikke kan være med på, på grunn av nakken, men det gjør ikke noe. Jeg har kommet dit at yoga er veldig godt for kropp og sjel, og jeg føler en tilfredshet etter hver time jeg har vært på. Timen i går var ikke noe unntak, fra å komme inn litt sånn halvveis til å gå ut å kjenne at jeg var superfornøyd med meg selv, gjorde helt klart starten på dagen veldig bra. Da tenkte jeg tilbake på sitatet jeg leste; 

Hver dag er en god dag 
Yun Men (ca 863 - 949)

Da ønsker jeg deg en fin fredag og en god helg. Håper du jobber med at hver dag blir en god dag, og da mener jeg ikke at du skal gå rundt å være superlykkelig eller trene masse eller gjøre så himla mye. Det jeg mener er at du gjør noe som er bra for deg hver dag....hva det er ? ....Det er det bare du som vet. 

Kommentarer