Hvordan jobbe med at dagene blir gode dager

I løpet av en tre ukers periode har det vært mange flotte dager for min del. Så klart har det vært noen dager som har vært bedre og noen som har vært dårligere enn andre, men sånn er livet. Jeg tenker på hva som er årsaken til at det blir sånn, og har landet på at det er flere ting som spiller inn. 

Det å få litt varmere og mer stabilt vær har en gunstig effekt for meg, for da verker det mindre rundt omkring i kroppen. Da er det kun de stedene som alltid verker, og sånn er det bare. Været har vist seg å påvirker meg mye mer enn jeg har vært klar over.

De siste ukene har jeg vært mer sosial enn på lenge. Det har vært flere anledninger jeg har møtt en eller flere i sosiale settinger, jeg har vært mer på yoga og ut på tur flere dager i uka. Det betyr at jeg har vært mindre inne og hjemme i det siste, og det kjenner jeg er bra for meg. Jeg tenker på Per Fugelli sine ord; Mennesket er menneskets helsekilde. For meg ligger det mye i disse orden. Det å være sammen med mennesker som vil meg vel, gjør noe med meg. Jeg syntes det er godt å prate med andre, le og ha det fint. Det gir alltid positiv energi, og de opplevelsene kan jeg leve på i flere dager.

Det å se og snakke med mennesker er viktig, og ofte spiller det ikke noen rolle hvem jeg snakker med for å få en god følelse. Det kan være mine nære eller tilfeldige jeg møter på min vei, så lenge folk er positive og hyggelige gir det meg god energi. Jeg har pratet med folk på yoga, når jeg har vært ut på tur og i andre settinger. Fredag var jeg i Holmestrand og handlet klær hos Fru Sand, hun som driver butikken er veldig hyggelig og behjelpelig. I går var jeg på Carisma, hvor jeg farget bryn, vipper og fjernet noe uønsket hår i ansiktet, her er det alltid en god og hyggelig atmosfære. Det skal ikke så mye til før jeg føler meg sett og velkommen, og det gir positiv energi. Det kan igjen være med på at dagen blir en god dag, siden dette kan være det eneste møtet jeg har med andre, enn min Kjære, i løpet av en hel dag.

Jeg har for tiden helt pause fra jobb og det jeg drive med er .....Å finne meg selv. Det krever mer enn jeg trodde å komme meg opp igjen, og forhåpentligvis få flere gode, enn dårlige dager. Jeg jobber med å sparke meg bak så jeg ikke blir værende inne flere dager etter hverandre, for det er ikke godt for min psykiske helse. Jeg trenger impulser og møte andre for å opprettholde energien og humøret. Har jeg lav energi kan det gå begge veier om jeg drar på butikken, turer, yoga eller er sosial. Noen gange blir jeg mer tappet, andre ganger helt motsatt. Jeg opplever som regel at det gir mer enn det tapper, så lenge jeg passer på å ha retrettmuligheter i alt jeg gjøre.

Nok en gang har det vært vær omslag og kroppen verker veldig, men jeg prøve å ikke tenke for mye på det. Har jeg det i fokus blir det gjerne verre og da legger jeg begrensinger på meg selv. Jeg må ta mer vare på meg selv i alt jeg gjør, men om jeg klarer det går det stort sett greit. Det jeg ønsker er å ha den gode følelsen jeg opplevde flere dager etter hverandre , da kjente jeg en veldig god energi og jeg lo mer enn på lenge.Min Kjære sa han syntes det var godt å se meg slik. Jeg er helt enig med han, for det er den person jeg ønsker å være. Jeg vil ha energi til å gjøre det jeg liker, jeg vil ha overskudd til å kunne være spontan og jeg elsker å ha det humøret jeg har når jeg er i form.

Jeg vil jobbe med at dagene skal bli gode dager, men da må jeg bruke alt jeg har lært og ha fokus på hvordan jeg tenker. Klarer jeg å få til å tenke at hver dag er en god dag.......Vet jeg at jeg vil få det bedre med meg selv, både psykisk og fysisk.

For meg handler ikke dette om å gå rundt å være lykkelig, vellykket eller hva det måtte være. Men rett og slett om å gjøre det aller beste ut av dagen med de utfordringer eller begrensinger jeg har. Med disse ordene ønsker jeg deg en god dag;

Den beste dagen er 
.......i dag ! 
(ukjent opphav)

GRIP DAGEN ! 


Kommentarer