Gøteborg 25 - 28.mai 2017

Vi har de senere årene prøvd å få til en helg tur til Danmark i slutten av april, men i år ventet vi til slutten av mai. Vi byttet ut Danmark med Sverige, og havnet i Gøteborg. Vi har alltid likt oss i Gøteborg, men var der mer tidligere enn vi har vært de siste årene. Vi syntes avstand er grei, det ikke så lang tid å komme seg hjemmefra til Gøteborg. Denne gangen brukte vi lenger tid enn vanlig, for vi ble stående i Horten i drøye 1 1/2 time før vi kom på ferga.Vi var forberede på at det kunne være kø og forsinkelser, men vi skulle ikke rekke noe så det var greit for vår del. Fra Moss til Gøteborg er det 100 - 110 kilometer mesteparten av veien. Vi brukte ca 2 1/2 time, og var fremme på hotellet kl 14.30, det var 2 timer senere enn vi hadde håpet. Denne gangen hadde vi bestilt på Hotell Opera, det lå veldig sentralt og vi syntes det var god service her.

Etter å ha sjekket inn, gikk vi ut for å spise en sen lunsj/ tidlig middag. Vi havnet på The Dubliner på Östra Hamngatan, hvor vi har vært mang ganger før. Her syntes vi det er god atmosfære, bra service og god mat. Det var varmt så det var deilig å sitte ute, og vi ble sittende en stund å se på trafikken. Etter det gikk vi videre, og var innom forskjellige butikker og trasket en del rundt, før vi havnet på The Dubliner på Järntorget. Her satt vi en stund før vi gikk tilbake til hotellet, vi var tilbake i 20 tiden og jeg sovnet da jeg la hodet på puta.

Dagen etter var vi tidlig i farten, og dagen skulle utnyttes siden det var meldt bra vær hele dagen. Vi spiste tidlig frokost, og så var det å få på seg shorts og gode sko. Det var grønt og blomster overalt i hele byen, her er noen bilder fra Bältespännarparken,som ligger ved Kungsportavenyen.

Vi bestemte oss for å gå innom Trädgårdsforeningen, som er en av Europas best bevarte 1800- tallsparker. I parken er det flotte bygninger, og noen koselige spisesteder. Det går an å sitte på krakker som er plassert rundt i parken eller på gresset, som mange gjorde da vi var der. Det er verdt å ta en tur også på grunn av de mange blomstrene, busker og trær som er i parken.

Vi bestemte oss for å gå videre og i første omgang mot Haga
Vi gikk innom Linnèparken, som ligger ved/ i Haga

Ved Linnèparken er trappene opp til Skansen Kronan

På toppen er det fin utsikt, det er mange krakker så fint å sitte her og nyte utsikten og roen som er her.

Da vi skulle ned valgte vi gangveien, den er enklere enn trappene
Så bar det videre til Slottsskogen, Gøteborgernes park fra 1874. Vi har vært her flere ganger, og anbefaler andre å ta turen. Her er det noe for en hver smak, og masse for de små, det er mange forskjellige dyr og flere lekeplasser. Det var mange som hadde med grill og mat, og det var folk overalt, samtidig som det er så stort området at en ikke satt som sild i tønne.
Vi gikk en runde før vi tok lunsj på Ville Belparc som ligger fint til ved den store dammen. De har ferdig påsmurt mat eller en kan bestille varmretter, de hadde et bra utvalg.

Rundt hele dammen er det frodig og grønt, og det er mange forskjellige fugler. Det kom gjess med unger rett i nærheten av der vi satt, og da måtte jeg ta bilder.

Siden været var så bra, og vi hadde med oss sitteunderlag/ teppe ble vi enige om å gå rundt til andre siden av dammen og finne en plass i solen. Vi kjøpte med oss en kurv med jordbær,og dette var bare helt topp.
På andre siden av dammen ses Ville Belparc.
Da vi satt der fikk vi besøk
Vi gikk fra Slottsskogen mot Haga, men en annen vei enn vi gikk til. I Gøteborg er det mage flotte bygninger, og det å kaste blikket opp og se seg rundt gjør at du kan oppdage mange flotte og spennende detaljer.

Vi gikk til Järntorget hvor vi tok noe å drikke og satt å så på trafikken før vi gikk tilbake til hotellet for en strekk. Da vi gikk ut igjen gikk vi innom noen butikker og rundt i forskjellige gater, før vi havnet på en italiensk restaurant hvor vi har vært tidligere. De har veldig god pizza der, men denne dagen var det et kaos uten like, det tok lang tid å få servering, og mange rundt oss klaget på kald mat. Jeg skal teste den ut en gang til, før jeg anbefaler det til andre. Siden det fortsatt var en flott sommerkveld, gikk vi på The Dubliner, hvor vi ble til langt på natt for vår del.....les kl 01.

Siden det ble sen kveld fredag ble det til at vi sto opp sent lørdag, etter vår målestokk. Jeg hadde lyst til å kjøpe en lett sommerkjole, for det var godt og varmt denne dagen også. Vi gikk til Nordstaden som lå rett ved hotellet, og jeg fant til slutt noe jeg likte. Da var det å gå tilbake til hotellet for å skifte, før vi igjen gjorde Gøteborg en hel dag til. Lunsjen ble på Feskekjörka. Vi angret litt på at vi satt oss på en av spisestedene, for det hadde vært like greit  å kjøpe med seg en lunsjtallerken og satt seg ute et sted det var roligere. Det er mye god mat her, om du liker fisk og skalldyr, men uansett er det verdt å ta en besøk hit. Vi spiste på Kajutan, og hadde utsikt utover elva og mot Skansen Kronan

Vi gikk vider mot Haga, og mot andre steder vi har gått før. Det har blitt mange street food steder i Gøteborg, og det står mat vogner mange forskjellige steder rundt i byen. Det er mye å velge mellom, her noen bilder fra Food Truks

Vi tok en liten strekk på hotellet lørdag, før vi igjen gikk ut. Da gikk vi til Trädgårdsforeningen, hvor vi satt oss på Rosenkaféet hvor vi tok noe å drikke. Det er roligere i parkene enn mange andre steder i Gøteborg, og deilig bare å sitte å kikke og se på det som skjer rundt. Vi gikk en runde i parken, før vi fortsatte videre. Det var så varmt så vi stoppet å kjøpte is, og satt oss på en krakk og kikket på trafikken. Så var det igjen å trave rundt før vi satt vi oss på The Dubliner. Vi gikk etterhvert for å pise på en asiatisk restaurant. Maten smakte godt, og det var god plass både ute og inne. Da klokken nærmet seg 22 valgte vi å gå tilbake til hotellet, da hadde vi vært på farten i rundt 10 timer.

I Gøteborg er de noe for enhver. Det er stort og små kjøpsenter, og mage flotte butikker om du vil handle. Det er mange puber og spisestede, det er parker og krakker overalt i byen, så det er bare å kjøpe med seg mat å finne en plass ute. Det er områder hvor det er mange mennesker, og du kan finne områder hvor du nesten er alene. Vi har også tidligere gjort som denne gangen, og travet rundt i timevis i Gøteborg. Det at været var som det var denne helgen gjorde sitt til at det ble mange timer på farten både torsdag, fredag og lørdag. Skal du går rundt i byen så anbefaler jeg gode sko, vi gikk mye på asfalt og brostein og det kjennes i bena. Når du er i Gøteborg, er det mye å se og ta bilder av, og på denne tiden er det veldig flott overalt.

Jeg kan anbefale en tur til Gøteborg, om du ønsker noe annet enn å handle,feste, gå til Haga eller Liseberg. Dette er en by som har veldig mye å by på, og vi finner noe nytt hver gang vi er her.

Her har jeg linket til noen sider;