Rundtur Tempelseter - Ranten - Tempelseter 27.06.17

Det var så nydelig vær i dag, så jeg bråbestemte meg for å ta en fjelltur før jeg skulle reise hjem fra hytta. Jeg bestemte meg for å gå til Ranten, det var ihvertfall utgangpunktet så fikk jeg heller kjenne litt på formen underveis. Jeg parkerte på Tempelseter og fulgte merket løype mot Raudmyra. Det er merket med turistforeningens røde T til Raudmyra, og Eggedal turlag har blåmerket turen til Ranten 

  Ranten er på venstre side, hele veien oppover mot Raudmyra

Her har jeg kommet til krysset ved Raudmyra her er det T mekret videre til Toveseter. Jeg gikk denne veien for det er her blåmerket løype til Ranten går.
Rett etter krysset stoppet jeg for å ta påfyll av drikke og frukt
Plutselig kom denne flokken først mot meg, men de været meg og skrådde vekk fra der jeg sto.

Det å møte disse flotte dyra gjøre alltid turen ekstra fin. De forsvant, og beveget seg i stien opp mot Høgevarde.
Så var det å gå videre mot målet

Her deler løypene seg. Til høyre er mot Toveseter og Gråfjell, den til venstre er til Ranten


Etter det er det bare å følge blåmerker til toppen, jeg fulgte ikke med på merkingen og gikk min egen vei opp. Når jeg var på toppen gikk jeg ut på de fleste av horna og tok som vanlig mange bilder. Det er en fantastisk utsikt fra Ranten, og det høyeste punktet er 1419 moh.
  Mot Høgevarde
Mot Gråfjell
Mot Istjenn og Gamlesetervatnet
 Mot Istjenn og Stenveggvatnet, lagt der fremme er Gaustadtoppen

 I motsatt ende av der jeg kom opp, begynner stein og blåmerket løype som jeg skulle følge ned


Fin sti og bra merket nedover


Tok et bilde av tilbakelagt strekning
 Så bar det videre mot Istjenn
Etterhvert gikk stien mot Fetjenn


Fra Fetjenn var det å gå tilbake til Tempelseter, da mistet jeg nok en gang merket løype og sti.

Jeg går å ser opp, fremover og bakover og tar mange bilder, og plutselig har jeg mistet merket løpe, men for meg gjør det ikke noe. Jeg har vært mye i området og vet stort sett alltid hvor jeg er og hvor jeg skal gå.

Dette ble nok en fin tur i Eggedalsfjellet, jeg var på farten i nesten 3.5 time. Jeg har vært på Ranten flere ganger, men ikke så ofte som de andre toppen i området. Det ble en flott runde som jeg kan anbefale andre. Jeg kommer til å ta turen snart igjen, men da har jeg planer om å gå motsatt vei.


Linker til noen sider;
Sigdal og Eggedal turistservice 


Kommentarer