Tur til Høgevarde turisthytte 1400 moh, den 24.06.17

Vi hadde bestemt oss for en fjelltur i går, men vi hadde ikke planlagt hvor vi skulle. Vi startet ved parkeringen på Tempelseter, og bestemte oss for å finne ut underveis hvor vi ville gå.
Sola skinte, men det blåste en del på parkeringen, så jeg tok på meg ull pannebånd, ull headover og vindjakke med en gang. Jeg gikk med kortermet ulltrøye, men i sekken hadde jeg også med langermet ulltrøye, fleecejakke og tynne ull hansker. Når vi skal på turer i fjellet har vi alltid med skift og ekstra klær i sekken.
 Vi gikk fra parkeringen oppover hvor det er skiltet røde T.

Vi hadde bestemt oss for å gå til Raudmyra, og finne ut hvor videre når vi kom dit.

Da vi kom oppover, men lenge før Raudmyra, bestemte vi oss for å gå mot høyre og følge blåmerket løype mot Høgevarde, det er Eggedal turlag som har merket løypa. Vi har prøvd å finne den på vei ned før, uten å lykkes. Vi fant ut at det var lurt å gå denne veien nedenfra for det der var det tydelig merket, og da vet vi hvor vi skal gå en annen gang når vi ønsker å gå en runde. Da vi fulgt blåmerket løype fikk vi Ranten bak oss, og vi gikk i retning mot  Norefjell.


Når vi er på tur tar jeg alltid mye bilder, og som som regel snur jeg meg og tar bilder der vi kommer fra.

Vi fulgte blåmerka løype til vi kom til stien som går mot Gamleseter
Det er her jeg har bomma, og ikke sett at jeg må ta til høyre for å følge blåmerket løype. Jeg har sett varden som står litt lenger fremme, og trodd det var dit jeg skulle. Går en videre her havner en mot Gamleseter. Min Kjære satt opp en påle ved steinen som er merket, i håp om at det skal bli lettere å se hvor en skal ta av for å følge blåmerket løype.   

Så bar det videre oppover mot Høgevarde, og etterhvert kom vi på stien som kommer fra Norefjell den er T merket.

Så var vi fremme ved Høgevarde turisthytte ny og gammel

Det blåste surt så vi bestemte oss for å ta lunsj i le ved gamle hytta. Da var det godt å få på seg tørr ulltrøye og fleecjakke, for det var kaldt.
Da vi satt der ble vi enige om å droppe å gå til Høgevarde, siden det blåste så surt. Jeg hadde vært der 12 dager tidligere, og vi satser heller på å få til en tur til Høgevarde i løpet av sommeren.
Da vi skulle gå ned, den vanlig veien, mot Raudmyra, blåste det ennå mer enn på vei opp. Så jeg gikk i langermet ulltrøye, fleecjakke, hals, pannebånd, hansker og vindjakke. Jeg er glad jeg hadde dette å ha på meg, for det var veldig surt og det hadde påvirket hvordan turopplevelsen hadde blitt.

Det bar nedover mot Tempelseter, og etterhvert som vi kom lenger ned blåst det mindre.


Når vi gikk nedover, så oppdaget jeg noe som beveget seg, og ikke så langt fra oss kom fire reinsdyr som krysset stien foran oss.


Vi syntes det er spennende å se disse flotte dyra i sitt rette element, og vi stopper alltid får å se hvor de forsvinner. De løper lett og elegant og det er en fryd å få de på så nært hold. Når vi går på reinsdyr, hender det at vi skremmer de opp, men vi prøver å holde oss i ro og ikke stresse dyra mer enn nødvendig. Min Kjære sto en stund å fulgte de, før de forsvant over en topp.
Etter denne opplevelsen var det en kort tur tilbake til parkeringen.

Det ble nok en flott tur i Eggedalsfjella, vi blir aldri lei av å gå i løyper, på kryss og tvers, til topper eller annet her i området. Vi begynner å bli godt kjent og syntes vi er heldig som har denne muligheten. Det å kjenne på ulikt vær, gjør bare at jeg kjenner at jeg lever.....det så lenge jeg har godt med klær og ikke fryser, er det deilig med en fjelltur uansett vær. Det gir meg så mye og jeg opplever en god energi og er alltid tilfreds når jeg har vært på tur i fjellheimen.

Skal du gå til Høgvarde anbefaler jeg å ha med vindjakke og litt ekstra klær i sekken. Vi har ofte opplevd at det blåser og er surt når vi nærmer oss toppen. Turopplevelsen blir så mye bedre om en har riktige klær, været kan skifte veldig fort i fjellet. Og huske en viktig ting.....har du ikke kledd deg nok....er det ingen skam å snu.

Linker til noen sider;
Ut.no  (Høgevard turisthytte)
Eggedal Tulag
Eggedal Tulag, FB 

Kommentarer