Felles opplevelser og mange gode minner

Jeg begynte på dette innlegget etter at vi var i Trondheim, for da satt jeg å så på bilder fra sommerferiene tilbake til 2005. Det var det året jeg begynte å legge alle bilder inn på pc. Etter siste innlegg (Er jeg bitter ?) har jeg tenkt mye på hvor viktig det er å ha fokus på felles opplevelser og alle gode minner.

I hele sommer har jeg sett mange flotte bilder på sosiale medier, det er fra ferieturer og opplevelser som andre velger å dele. Det er fra vårt vakre land og fra mange andre steder rundt i verden. Det er bilder fra solsenga, fra storbyer til bilder fra fantastiske fjellturer. Det er så flott å se at folk er på farten og gjør mye forskjellig. Noen er på hotell mens andre velger teltturer, noen velger historiske steder, kunst og kultur, andre aktive ferier og andre velger å slappe av og ikke gjøre så mye. Uansett hva en velger.....tror jeg ikke det spiller noen rolle.......så lenge en trives der en er, om det er alene eller sammen med andre. Jeg tenker det er en viktig del av det å leve........det å få nye minner å ta med seg videre i livet. For min del spiller det ikke noe rolle hva disse opplevelsene er. Jeg kan få positive opplevelser og gode minner av en flott tur her hjemme, være på fjellet, i syden eller å bare være til og kjenne at jeg har det bra. Det er det å nyte dagene og være tilstede i livet akkurat der og da, som gjør at disse minnene blir så gode for min del.
 Sommerferien 2017, Trondheim 
Jeg synes min Kjære og jeg er heldige som stadig får mange flotte opplevelser sammen, og det igjen gir gode minner. Om noen uker har vi vært sammen i 30 år. Det har vært oppturer og nedturer, gode og mindre gode dager, men helt klart mest gode. Jeg syntes vi er heldige som liker mye av de sammen tingene. Da vi var yngre var det fotball, etterhvert ble det mer turer ut i naturen og reiser og opplevelser. Siden vi er født med en måneds mellomrom og har vokst opp ca 2 mil fra hverandre, er det mye annet som også er felles. Vi kan mimre om hvordan ting var og kjenner igjen det den andre sier. Jeg har storesøster og lillebror, han har storebror og to yngre brødre. Han er fra gård og oppvokst på landet, det samme er min mor. Vi var begge opptatt av dyr i oppveksten, opptatt av idrett og vi var begge mye ute i naturen. Jeg opplever at det at vi har så mange felles referansepunkter gjør at vi alltid har noe å prate om, i tillegg til minnene vi har skapt sammen i disse snart 30 årene. Enten bare min Kjære og jeg, eller sammen med barna, barnebarna, familie og venner.
Ålesund, 28.07.15

Jeg har den senere tiden sittet å sortert og prøver å slette bilder, jeg skriver prøver for det er så vanskelig. Det var da jeg begynte å tenke på alle disse flotte stedene vi har vært og hvor mye hyggelig vi har gjort opp igjennom årene. Siden jeg har med meg kameraet så godt som overalt, blir det mange bilder uansett hvor vi er og hva vi gjør. Vi har hatt noen tåketurer hvor vi ikke har sett noe større, det har vært både på ski og på beina, i Eggedal og ander stede i Norge. Vi har hatt turer i fjellet hvor været har vært helt fantastisk, og da har det vært å nyte dagen til det fulle.
Høgronden 2115 moh, 26.07.17
Snøhetta 2286 moh, 25.07.16
Høgevarde 1459 moh, 28.07.16 (her fra turisthytta ca 1400 moh)
Bitihorn 1607 moh, 30.06.17

Vi har vært på Gran Canaria mange ganger, på Kreta, Mallorca og i Tyrkia to ganger, og Lanzarote, Bulgaria, Italia og Thailand en gang. Noen turer alene, mens andre turer sammen med familie og venner. 
Herssonissos, Kreta, 18.06.17

Vi har vært mange turer rundt i vårt vakre land, og vi har vært en del Sverige og Danmark. De fleste turene har vi dratt alene, min Kjære og jeg. Men vi har også vært sammen med familie og venner på disse turene.
 København 02.08.10
 Lofoten 31.07.11 

Minnene dukker opp og jeg mimrer om turer og opplevelser. Min minnebok er bildene mine, og som jeg skrev..... jeg sliter med å slette bilder. Hva jeg skal gjøre med alle bildene jeg har tatt oppigjennom mange år, vet jeg ikke. Jeg har kjøpt fotolerret av noen bilder, og kommer til å gjøre det med flere, noen bilder skal jeg forstørr opp, og noen bilder skal i album (de som ligger i skuffer nå). Siden disse bildene er en del av historien vår, er det viktig at de blir en del av hverdagen, og ikke bare blir liggende. Jeg liker godt å ha bilder så jeg ser de, for det gir mange gode minner om veldig positive opplevelser. 
Ridderspranget 26.07.16

Jeg lever på turer og opplevelser fra jeg begynner å planlegge, når vi fysisk er der og i ettertid. Jeg kan leve på en tur mange ganger gjennom bilder, og mimring med de som har vært på tur sammen med meg. Min Kjære og jeg har de to siste årene et mål om at det er ingen ting vi må..... så vi gjør det som faller oss inn. Etter at vi begynte å tenke på denne måten, klarer vi mer å nyte dagene når vi er på tur. Da vi var i Rondane i sommer hadde vi mange rettrettmuligheter, om det skulle bli behov. Da vi var i Gøteborg i mai, Kreta i juni og Trondheim i juli, tok vi alt på sparket og gjorde akkurat det vi hadde lyst til. Jeg opplever at vi begge er mye mer tilstede, akkurat her og nå, når vi er på turer, og det gir en veldig god følelse.
 Herssonissos 17.06.17 (vår 28 års bryllupsdag) 
For meg betyr det mye å få disse gode felles opplevelsene og alle disse flotte minnene. Det er en måte jeg kan flytte fokus og heller mimre om alt det positive jeg har opplevd, enn å kjenne etter hvordan jeg har det. Det er på de dårlige dagene jeg har mest behov for å sitter å se på bilder og mimre, og da kan være med på at jeg flytter fokus fra negativt til positivt. Kanskje ikke så rart......med så mange bilder av mennesker jeg er glad i, flotte turer og opplevelser.....det må jo bare gjøre noe med humøret.
 Mine Kjære 26.12.12 
Min Kjære, barnebarna og jeg 20.07.17

For meg er det viktig å ha noe å se frem imot. Hva det er.......det kan være alt mulig. Så lenge det er noe positivt, og jeg har rettrettmulighet. Jeg prøver å gjøre en avtale i uka om å møte noen ut over mine nærmeste. Jeg syntes det er viktig siden jeg har pause fra jobb, og er lite sosial for tiden. Det kan være en kaffekopp og en prat, ut på tur eller ut å spise, det er ikke så nøye hva det er. Ut over høsten har jeg flere hyggelige ting å se frem til sammen med andre, og jeg gleder meg til de avtalene som er gjort. I tillegg er det noe min Kjære og jeg har pratet om, så får se om blir noe av. Jeg satt akkurat nå å tenkte at så langt i år har jeg gjort mye positivt, og det er en god blanding av fjellturer, ut på tur i nærmiljøet, sosiale settinger, reiser og opplevelser. Det har vært min Kjære og jeg, og det har vært sammen med mine nære, familie og venner. Om jeg ikke skulle få gjort så mye mer i år, har jeg mange flotte dager og minner å ta med fra dette året.
Besseggen, 01.07.17

Da ønsker jeg deg en god dag, og en fin helg. Jeg håper du klarer å ha fokus på det som er positivt i livet her og nå, og samtidig tenke på gode minner og opplevelser. Jeg tror alle har godt av å fokuser på dette i blant, for det er fort gjort å glemme alt det positive som har vært og som er....i en hektisk hverdag. Bruk helgen til å lag noen gode opplevelser for deg selv, som kan gi deg gode minner 💕

Avslutter med noen ord av Sri Chinmoy;
Hvis du en dag ikke føler begeistring eller inspirasjon,
så prøv å huske en gledelig hendelse i din fortid. 
Gleden fra det du opplevde den gang, vil bære deg videre. 


Kommentarer