Mennesket er menneskets helsekilde

Overskriften, mennesket er menneskets helsekilde, har jeg tenkt mye på de siste drøye to årene, og jeg får stadig en påminnelse hvor sanne disse ordene er, for meg. 

Jeg er for tiden ikke i jobb og hva som skjer fremover vet jeg ikke. Det betyr at jeg har lite fast jeg deltar på, og jeg er mye hjemme eller på hytta, alene. Jeg har valgt å være alene i perioder, for det er en måte å skjerme meg fra alt som skjer, og alt som påvirker i negative retninger. Jeg har for tiden en veldig variabel form, og det er både fysisk og psykisk helse, noen dager er gode mens andre er elendige. Siden jeg har pause fra arbeidslivet og ikke har kolleger, blir naturlige møter med hyggelige mennesker borte. Jeg har kun et fast møtepunkt i fritiden hvor jeg ser og prater med andre, og det er yoga. Jeg har dessverre ikke kommet i gang etter ferien, og det er ikke bra.

Noen uker kan det hende jeg kun prater med psykomotorisk fysioterapeut og mine aller nærmeste. Jeg kan prate på telefon og chatte med noen få, men også her skjermer jeg meg. Dette er uker jeg så godt som ikke er ute av døra, og det er da minimalt med møtepunkter med andre. Når jeg skriver disse ordene i dag, syntes jeg det er litt rart med tanke på hvor mye jeg alltid har snakket, og hvor lett jeg alltid har hatt for å prate med andre. 

Nå skal jeg gå tilbake til gårsdagen, som ble en dag jeg ønsker flere av. Jeg hadde avtale og måtte dra hjemmefra ca 10.30. For å få en god start på dagen, må jeg ha god tid så jeg unngår å stresse, for da kan alt skjære seg. Jeg var ute av døra etter planen, og dro på besøkt til en tidligere kollega som jeg ikke har sett på ca fem år. Jeg setter enorm pris på henne, så det var utrolig flott at vi endelig fikk tatt opp kontakten. Vi pratet (kanskje mest jeg) i to og en halv time, og kunne sikkert fortsatt mye lenger, det var kjempekoselig. 

Jeg måtte videre for jeg hadde akutt time hos tannlegen, for jeg hadde knekt av deler av en tann. Det viste seg at jeg måtte ha krone. Tannlegen jeg går til fast var borte, så jeg var hos en annen, men jeg følte meg godt ivaretatt av både Kjersti og Linda. Det er flott å komme til Tannlegene i sparebankgården i Holmestrand, for de er alltid så blide og koselige der. Så selv om jeg hadde bedøvelse, var øm i munn og settingen kanskje ikke var den beste, ble det allikevel bra. Det har å gjøre med at jeg ble sett og møtt på en veldig positiv måte. 

Jeg gikk derifra til Cubus som hadde sluttslag, fant noen klær til barnebarna og hadde en hyggelig prate når jeg betalte. De vet at jeg er mormor til firlinger, og de snakker gjerne om dette, noe som jeg syntes er veldig koselig. Jeg opplever alltid at det er positivt å komme på Cubus i Holmestrand, og jeg velger denne Cubus butikken fremfor de andre i nærområdet vårt. 

Etter Cubus gikk jeg innom Carisma, og bare å komme inn her gjør noe med humøret. Damene er helt fantastiske, alle som en. På Carisma får jeg som regel spørsmål om hvordan det går meg barnebarna, vi skravler om andre ting, og ofte møter jeg kjente. I går var ikke noe unntak, jeg møtte Laila som sa hun trodde hun ikke hadde sett meg på 20 år. Jeg fikk en god klem og det ble latter og prat, jeg smilte og nesten lo for meg selv, når jeg gikk derifra. Jeg opplevde nesten at jeg svevde bortover fortauet. 

Siste ærend var Motepinnen, jeg skulle ha garn og pinner. Her opplever jeg alltid å få gode tips og råd, om jeg spør. I går var ikke noe unntak. Etter å ha gjort ferdig alle ærend, var det å kjøre fra Holmestrand og hjem. Da hadde jeg en veldig god føles av dagen så langt. 

Etter jeg var hos tannlegen, ringte jeg venninna mi for hun hadde ringt. Hun sa hun hadde vært på besøk hos meg, og bare lurte på om jeg var langt unna. Da jeg kom hjem var det til denne overraskelsen. Det var så koselig.....tusen takk Hege 
Jeg måtte slappe av litt og hente meg inn etter mange flotte inntrykk, for jeg merket at jeg var sliten.....men på en bedre måte enn på lenge, og mye bedre enn når jeg er sliten uten å ha gjort noe.   

På kvelden fikk jeg melding av ei venninne med spørsmål om jeg ville være med å gå tur. Vi gikk en times tid, og pratet om løst og fast. Det er så deilig å komme seg ut på tur, og fantastisk og kunne gå å skravle, om en ønsker. 

Jeg tenker med ydmykhet på de flotte menneskene jeg har i livet mitt. Min Kjære, mine barn, mine barnebarn, familie og gode venner. Noe mer kontakt med enn andre, men sånn er det bare. Mange er der, og noen er det bare å ta kontakt med så får vi til å møtes, og andre er litt sånn......skal jeg ta kontakt eller ? 

I går ble det nok en gang tydelig for meg hvor viktig sosiale settinger og møte med ander mennesker er. Det å prate om løst og fast, eller gå i dybden eller det å bli sett, møtt og verdsatt.....er så viktig. Jeg tenker det å møte andre, smile, si hei, slå av en liten prat eller bare se en annen person, kan bety mye for mennesker du møter på din vei. Noen har ikke pratet med andre hele dagen, eller kanskje ikke på flere dager. Hadde vi gått i fjellet hadde vi sagt hei, når vi møtes i byen....skal vi så godt som ikke se hverandre. Det er triste med tanke på at...........

Mennesket er menneskets helsekilde
(Per Fugelli) 

Da ønsker jeg deg en god dag, håper du har mennesker i livet ditt som vil deg vel og setter pris på deg for den du er. 


Avslutter med dagens sitat på Siterte sitater

Hvor skjønn en vanlig dag kan bli
 når vennlighet berører den




Kommentarer