Sortering i hodet, for å redusere verking i kroppen

De siste tre ukene har det vært alt for mange dårlige dager. Jeg har en kropp som har låst seg, og så ille som det er nå har det aldri vært. Det er fingre, armer, skuldre, nakke, kjeve og pannen som er verst, og jeg klarer ikke slappe av. Kroppen er i helspenn, så godt som hele døgnet. Det gjør at jeg har hatt kontinuerlig hodepine, og noen dager med migrene. Jeg har måttet legge meg på sofaen på dagen flere dager, men det har heller ikke hjulpet. Jeg klarer ikke å slappe av, og jeg har en indre og ytre uro som jeg ikke har kjent på flere år. I perioder går jeg i tillegg helt tom for energi, og det er kjempe ubehagelig. 

Det har vært en god dag innimellom, og det er bra. De dagene har jeg sørget for å komme meg ut døra, og gjerne hatt avtale med andre. Dessverre har jeg måttet avlyse avtaler, men de det gjelder forstår det, og det er jeg glad for. Jeg skulle igang med yoga da vi var ferdig med ferien. Det har jeg også avlyst flere ganger, da jeg ikke tør å belaste øvre del av kroppen sånn som den er nå. 

Etter ferien har jeg vært to ganger hos psykomotorisk fysioterapeut, og hun sier det er veldig stivt og hun merker at jeg ikke klarer å slappe av. Første gang hadde vi en god prat og noe behandling, vi snakket om hva jeg bør prioritere og øvelser jeg kan gjøre. Om onsdagen snakket vi om at dette går ikke lenger, og nå må jeg gjøre noe. Jeg er på vei dit jeg var for to år siden, og det ønsker jeg ikke. Hun spurte hva jeg kan gjøre for å klare å snu.....Jeg sa jeg hadde tenkt mye på hva som skjer for tiden, og på hvordan formen min har blitt betraktelig dårligere de siste ukene. Jeg sa det sitter i hodet og det går mye på alle tanker som kverner hele døgnet. Det er nok hovedårsaken til at det har gjort kroppen så stiv som den er nå, og at jeg har fibromyalgi gjør ikke situasjonen bedre. Jeg sa jeg har verktøyene til å jobb meg ut av dette. Hun foreslo at jeg i tillegg til å jobbe med det mentale, så kan jeg brukte yogaøvelser som er bra for meg og andre øvelser vi har jobbet med det siste året. I tillegg må jeg ta time out og meditere/ fokusere på pust og kropp, for det har også en gunstig effekt for å lande kroppen. 

Hva er så årsaken til alt dette ?  For meg er det ikke en enkeltstående ting, for når jeg først begynner å la hodet få kverne som nå, dukker alt for mye opp. Det er både gammelt og nytt, små og store ting. Noe lettere å ta ut av hodet, enn annet som er mye vanskeligere. Det jeg tenker mest på for tiden er barnebarna mine. Datter og svigersønn har gått hvert til sitt, og for meg er det greit for de er voksne og gjør som de vil. Det er barnebarna jeg tenker på i denne sammenhengen, og det er forskjellige ting til at dette kverner i hodet på meg, men det ønsker jeg ikke å gå inn på her.

Etter at jeg var hos behandler onsdag i forrige uke hang jeg opp noen ord på kjøleskapet. Bidet av meg hvor jeg har skrevet....Hver dag er en god dag ! henger fortsatt midt i glaningen. Nå skrev jeg følgende på tre forskjellige lapper; 

En indianer sitter og prater med sitt barnebarn. Han sier; 
I alle mennesker bor det to ulver som sloss

Den ene er ond. I den onde finnes bitterhet,
 skrekk, misunnelse, grådighet, sjalusi, 
arroganse, selvmedlidenhet og egoisme. 

Den andre er god. I den gode finnes glede,
 fred, kjærlighet, håp, ydmykhet, velvilje, 
empati, sannhet og tillit.

Hvem vinner ? spør barnebarnet

Den du mater,  svarer bestefaren 
                                                                              

Det som er meg bevist kan jeg gjøre noe med 
det som er meg ubevist kan gjøre noe med meg. 
                                         (Whitemore) 

Andres ord har ikke større virkning 
enn det jeg som mottaker tillater. 
                     (Sokrates) 

Dette var ordene som havnet på kjøleskapet, og som jeg har prøvd å ta med meg noe dager. I tillegg har jeg jobbet med at jeg må slutte å tenke for mye. Det går bra i perioder, men så faller tilbake med å spinne i vei. For tiden har det vært mye som går på.....hvis som atte.......dersom atte, og mange tanker rundt ting som blir reine spekulasjoner, og dette dreier seg om mange forskjellige temaer. 

Fokustanker de siste dagene er........Alt jeg ikke kan få gjort noe med, skal jeg ikke bruke energi på ! Jeg har kun ansvar for meg og mitt ! Jeg kan kun endre på meg, og på hvordan jeg tenker rundt ulike tanker som kverner i hodet ! Klarer jeg å sorter og reduserer tankene, vil det helt sikkert gjøre godt for kroppen, og den intense verkingen jeg har opplevd i det siste. Jeg har vært på hytta siden torsdag, og her prøver jeg å ha fokus på å være ute, lage god mat, lese og strikke. Jeg jobber veldig med det jeg har skrevet i dag, og prøver alt jeg kan å landet alle negative tanker. Det var også en av grunnene til at jeg har skrevet dette i dag, da gjør det meg mer bevist på hvordan jeg har det, og hva jeg trenger å jobbe videre med. 

Da ønsker jeg deg en god mandag og uke start. Håper du har en fin dag og gjør noe som er bra for deg. Om kroppen verker eller hode kverner, så er det bare du som kan gjøre noe for å få det så bra som du kan. Fasiten sitter hos oss selv, og hvor mye energi en velger å bruker på noen en ikke får gjort noe med......er hver og en sitt ansvar.

Tar med to sitater helt til slutt;

Tanken er en forbannelse som hviler over mennesket, 
den slipper aldri taket. 
(Invar Ambjørnsen) 

Livet er hva dine tanker gjør det til. 
Marcus Aurelius 


Kommentarer