Finnskogtoppen velværehotell, september 2017

For ca et år siden var første gang jeg leste om Finnskogtoppen, og jeg tenkte med en gang at det så fristende ut. Jeg likte siden deres på FB, og har på grunn av det fått påminnelse om stedet ved jevne mellomrom. I høst hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle på en tur, og valget sto mellom yoga tur til Portugal, yoga weekend i fjellheimen eller et opphold på Finnskogtoppen. Jeg hadde ikke bestemt meg, men rett etter sommerferien begynte tanten min og jeg å snakke om Finnskogtoppen, og begge hadde vurdert det. Tanten min hadde vært der før, og kunne anbefale stedet. Hun ringte samme dag som vi pratet om det, og siden det var nesten fult bestilte hun. 
Endelig kom dagen og vi var klarer for tur og et opphold på Finnskogtoppen. Vi dro rett før kl 12 hjemmefra og var fremme i 15.30 tiden, da hadde vi hatt en god stopp på veien. Finnskogtoppen ligger i nydelige omgivelser, og bare å komme dit var helt fantastisk.

Vi fikk rommene med en gang vi kom frem, så da var det å rigge seg til og ta en tur rundt i bygget. Vi ble også med på omvisningen de har hver dag, for nye gjester. 
Resepsjon 

Fra resepsjonen til tv stua, peisen og spisesalen 
Fantastisk utsikt fra spisesalen 

Tv stua  
 Nydelig utsikt fra den andre stua
Stua på innsiden av resepsjonen

Etter omvisning var det middag, på Finnskogtoppen er lunsjen hovedmåltid. Det er sunn mat og mye vegetar. Jeg spiste så godt som bare vegetar, men tok litt fisk når de serverte det. Jeg reduserte brød, ris og poteter, og spise masse grønnsaker og det smakte helt fantastisk.


Det var alltid frukt, og det var bare å forsyne seg med kaffe og te hele døgnet. Dette er for meg en veldig ekstra service.
I løpet av dagene på Finnskogtoppen følte jeg ikke noe søtsug og jeg syntes det kjentes ut som jeg ble bedre i kroppen min. Jeg har i det siste sagt til flere at jeg merker maten har en større innvirkning på helsen, enn jeg har opplevd tidligere. Denne boken fikk jeg av tanten min, så nå skal jeg test ut spennende oppskrifter.
Første kvelden etter middag var vi stup trøtte begge to, men syntes ikke vi kunne gå å legge oss kl 19.30. Vi tok en tur i bassenget og etter å ha svømt litt og kosa oss i boblekaret, kunne vi gå hvert til vårt for en stille og rolig kveld. Jeg har ikke noen bilder fra bassengområdet, men det var det helt nydelig. Hver morgen kl 08 var det trim i bassenget, det var helt supert og det passer for så godt som alle.  

Jeg var med på tur mandag og tirsdag, turene startet kl 10 og varte i 2 - 2.5 time. Innimellom er det i tillegg lengre turer, det fremkommer i programmet.

Mandagen var vi i området nær Finnskogtoppen  

 Her er vi ved Svenskegrensa 
Tirsdagen kjørte vi først et lite stykke, før vi gikk innover til en Finnegård 







Tilbake der vi parkerte 

Onsdag og torsdag ble vi ikke med på felles tur. Jeg hadde glemt å ta med både fjellstøvler og gummistøvler, og etter tirsdagens tur rant det av både sokker og sko. Vi valgte heller å ruslet litt rundt i nærheten av Finnskogtoppen disse dagene, for det var nydelig å være ute i den friske luften. 






I tillegg til fellesturer var det trening i gymsal, kl 15 var det ulike typer trening som styrke og spinning, jeg var med på det mandag og tirsdag. Kl 16 var det stretch etterfulgt av avspenning, det fikk jeg vært med på tirsdag og onsdag. 

Det var foredrag på kveldene, mandagen var vi på Finnetunet i Svullrya hvor vi fikk gode historier om stedet og om kulturen på Finnskogen. Tilbake på Finnskogtoppen fikk vi servert Motti og flesk, som er en tradisjonsrik husmannskost fra de dype skoger. Det er kraftig kost, klokka var 21.30 så det ble bare en liten smaksprøve, men det smakte veldig godt. Vi var også med på foredrag tirsdag hvor det var glimt fra Finnskogen i film og bilder. Onsdag fikk ikke vi ikke til å være med, men de som hadde vært avgårde og hørt på foredraget sa det hadde vært helt fantastisk. Jeg syntes dette er så spennende , og har blitt så nysgjerrig at jeg har bestemt meg for å lese om Finnekulturen.  
Her er ned til auditoriet og inn til spa avdelingen 

Grunnen til at vi ikke fikk vært med onsdag var at vi hadde spabehandling. Under oppholdet hadde jeg bestilt to ulike behandlinger. Mandagen hadde jeg Finnskogtoppen harmoni, en behandling på 100 min, og onsdag hadde jeg 50 min innpakkings behandling, leire fra Dødehavet. Begge behandlingene var helt nydelige, og det fristet til gjentagelse. Jeg kjøpte med meg noen få ting av det som ble brukt i spa behandlingen, og håper jeg klarer å bruke de hjemme. 
Spa avdelingen 
Masse fristene å kjøpe med hjem 

Dette var litt om hvordan dagene fra søndag til torsdag ble benyttet på fantastiske Finnskogtoppen velværehotell. Jeg skulle gjerne deltatt på ennå mer enn jeg gjorde, men siden jeg ikke orket eller fikk til alt jeg hadde lyst til.....skal jeg tilbake. Det som var veldig deilig var at jeg kunne gjøre akkurat det som falt meg inn. Jeg startet dagen i bassenget, minus torsdag for da trang jeg mer tid for meg selv på morgenen. Det ble tidlige kvelder, og jeg gikk på rommet fra kl 20 til kl 22. Jeg har behov for å skjerme meg etter mange timer sammen med ander og etter alle innrykk. Under oppholdet pratet jeg med manger flotte mennesker på hotellet og ut på tur. Jeg snakket med flere som hadde vært der mange ganger, og de kom med gode tips på hva jeg bør være med på ved en senere anledning. Stemningen var helt fantastisk og folk gikk rundt i badekåper og fritidsklær.  Vi satt lenge ved alle måltidene og det var godt bare å være til. Jeg nøt dagene til fulle, og kjente veldig på det å være tilstede akkurat her og nå.
Finnskogtoppen velværehotell kan anbefales om du tenker det jeg har skrevet kan være noe for deg. Jeg anbefaler deg å gå inn på siden deres, for her står ukes program. I tillegg finner du oversikt over andre aktiviteter som yoga weekend, trenings weekend, Finnekultur, naturdekorasjoner, selvutvikling, foredrag om kosthold og mye mye mer, her er det helt klart noe for enhver smak.

Jeg syntes jeg var heldig som kunne dra sammen med tanten min, og vi kosa oss i hverandres selskap. Denne gangen var vi fire døgn, noe vi syntes passet bra for oss.  Noen velger kortere opphold, mens andre er på Finnskogtoppen mye lenger. Tenk over hva du vil og hva du ønsker rundt et opphold her. Det er så mye å gjøre om du ønsker, eller du kan bli på rommet ditt en hel dag om du vil det. Her er alt etter hva du trenger og har behov for.........Husk et opphold på Finnskogtoppen er helt hva du gjøre det til.


Da ønsker jeg deg en fin dag og en god helg, og husk.......

Den lever best som kan kunsten å slappe av.
(ukjent) 


Link til; 

Kommentarer