Værets innvirkning på helsa

Jeg har alltid vært veldig glad i høsten, kanskje min favoritt årstid. Den klare skarpe luften og fargene som endres i naturen. Det er mange ganger jeg har måttet stoppe og kjøre inn til siden, for å nyte noen flotte trær, tåke eller dis som har ligget over jorder eller vann, og annet som gjør naturen så fantastisk flott. Om høsten blir naturen sitt eget kunstverk, og det er en fryd bare å være i naturen, og se alle flotte farger og endringer som skjer.
Fortsatt er jeg glad i høsten, hodet mitt er ihvertfall det, men kroppen er dessverre ikke det samme. Det er denne årstiden som jeg opplever kanskje aller mest verking i kroppen. Tåka, regn, omskiftning av vær, rått osv....gjør verkingen intens, og det igjen påvirker hele meg. Når kroppen verker, sover jeg dårligere og det går ut over psykisk helse. Når kroppen verker, bruker jeg mye energi på å komme igang, og jeg opplever at deler av kroppen ikke virker, eller virker dårligere. Alt jeg skal gjøre tar mye lenger tid, og jeg må beregne veldig godt tid til det jeg skal. Det er i denne overgangsperioden jeg har slitt mest, for da er det fort gjort å bli værene inne og hjemme, og det er som jeg skrevet mange ganger før......ikke bra for meg. Jeg trenger nye impulser og møte andre mennesker, samtidig som jeg trenger ro og tid for meg selv.
Egentlig så har det vært en lengre periode nå som har vært helt forferdelig, og det er ikke lenge siden jeg nesten var der jeg var på mitt dårligste. Jeg virket ikke, og klarte ikke å forholde meg til noe eller noen. Jeg dro mye på hytta for å være for meg selv, det er der jeg opplever en stillhet og ro som jeg ikke finner andre steder. I perioder trenger jeg disse stundene helt alene, for å skjerme meg for alt av inntrykk jeg tar inn. Jeg værer stemninger og har en tendens til å ta inn alt, og da blir jeg påvirket av det som skjer i mine omgivelser. I det jeg går inn i et rom merker jeg ofte en stemning, uten at noen sier noe. Jeg ta inn mye mer enn det jeg ønsker og jeg opplever at sansene mine er på høygir, og derfor trenger jeg disse stundene for meg selv. Det er nok også grunnen til at jeg ikke lenger sier ja til noe uten at jeg har rettrettmulighet, for jeg må være i form for å være sammen med andre. Legen har sagt at jeg har mye av de symptomene de ser hos høysensitive, og ut ifra hva jeg har lest.....stemmer nok det.
Denne høsten har jeg bestemt meg for at skal bli en god høst. Været kan jeg ikke gjøre noe med, og det som skjer rundt meg kan jeg heller ikke gjøre noe med. Derfor må jeg ha fokus på hva som er mitt og hva som ikke er. Siden jeg har hatt en trøblete periode og var langt ned, begynte jeg å lag fokus setninger. Det går på at jeg skriver en setning eller flere, og henger de lett synlig på kjøleskapet, på den måten ser jeg setningene mange ganger om dagen. Noen setninger kan henge flere uker, mens andre har jeg byttet ut. Disse setningene under, har hengt på kjøleskapet de siste to ukene. 
I tillegg til disse fokussetningen tenker jeg på hva annet som er viktig for å opprettholde formen, og jeg tenker spesielt psykisk. Kroppen og verkingen får jeg ikke gjort så mye med, da må jeg i tilfelle dra til syden. Jeg må prioriter å gjøre det som er bra for meg, enten alene eller sammen med andre. Jeg har den siste halvannen uka vært mer sosial enn på lenge. Det har vært flotte opplevelser, og jeg merker hvor viktig det er for meg å være med sammen med andre. Nok en gang må jeg skriver ordene til Per Fugelli; Mennesket er menneskets helseskilde. Det er bare så vanskelig å følge disse orden, når formen tilsier at jeg ikke orker å prate med folk. Jeg sparker meg bak for å komme meg ut, og har blitt flinkere til å sette grenser. Jeg kjenne på formen, uten å overkjenne, og har blitt bedre på å ta time out eller dra hjem når jeg trenger det.
For å ha det bra i hverdagen, må jeg ha noe meningsfylt å gjøre i tillegg til å møtene med andre mennesker. Jeg har den senere tiden strikket en del, og det syntes jeg gjør godt for psykisk helse. Stadig vekk tester jeg ut nye ting, og det er moro. Jeg lager en del mat, og prøve ut nye retter, eller finner gamle oppskrifter i hefter eller kokebøker. Matlaging har vært en hobby i mange år. Jeg tar også en del bilder av alt mulig, og prøver å komme meg ut på tur. Etter væromslaget er det å komme seg ut av døra, det jeg opplever som mest utfordrende for tiden. Da får det bli nye fokus setninger, så jeg kan jobbe med å unngå å isolere meg. Jeg prøver å ha noen avtaler i uka og noe hyggelig å se frem til, for da kan jeg ha fokus på det. Jeg mener at det å isolere seg ikke er bra for helsa. Det kan fort bli en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Da tenker jeg hvor viktig det er å ha fokus på det som er bra , og som gjør at jeg opprettholder en god balanse i livet mitt. Det igjen er med på å påvirke helsa.
Deilige friske farger nå i høstmørket. 

Da ønsker jeg deg en fin fredag og en god helg. Håper du legger inn noe som er bra for deg og som gir deg en god energi. Har du utfordrende dager, sliter med tanker og mye du ikke har kontroll på, ta med deg disse ordene,

Det finnes bare én vei til lykke, 
og det er å slutte å bekymre seg over forhold 
som det ikke står i vår makt å endre. 
(Epiktet) 


Kommentarer