En annerledes påske

Forrige innlegg var jeg veldig optimistisk og tenkte at nå går det rett vei, for formen virket mye bedre enn på lenge. Etter at jeg hadde hatt halsbetennelse og voldsomme hostekuler som gjorde at jeg fikk ribbensbrudd/brist tenkte jeg at nå er jeg over det verste. Men så har det blitt en ny runde med forkjølelse, vond hals og nå bihulebetennelse. Hoste og ribbensbrist er virkelig ikke å anbefale. De siste dagene har jeg brukt saltvanns nesespray og eks antall pakker med papirlommetørkle, jeg skjønner ikke at det går an å produsere så mye gørr.
Siden formen ikke har vært bra har ikke dagene blitt som jeg hadde ønsket, men vi har prøvd å gjøre det beste ut i fra form. Det er nydelig ute og det varmer i sola, men det er et kaldt drag som gjør at kroppen min reagerer om jeg er for lenge ute av gangen. Det har blitt mye inne og sofavælting for min del denne påsken.

Da er det ekstra viktig å ha de hyggelig rundt seg, og som vanlig har jeg pyntet til påske. Jeg liker å pynte og gjøre det litt annerledes enn det er til vanlig.   

Vi fant ut at siden vi ikke kom til å være så mye på tur som vi ønsket, så måtte vi ha en del å lese. I påsken er det krim som gjelder, 
 og så  måtte jeg ha Hjemmet.
Jeg tok også med masse forskjellig garn og oppskrifter, for jeg viste ikke hva jeg hadde lyst til å begynne med. I et av heftene, som fulgte med Hjemmet i  jula, hadde jeg sett en hals og lue jeg kunne tenkt meg. Det er mye mer mønster enn jeg noen gang har strikket, men det er gøy å prøve. Dette er Voss hals; 
Det har vært og er nydelig vær i fjellet, og normalt hadde vi vært på lange skiturer, truge turer eller sittet ute hele dagen. Vi har vært på et par flotte skiturer og så har vi gått litt på truger.  


Vi har vært her påsken flere år, men påsken 2012 var første året vi var her etter vi hadde fått muntlig bekreftelse at hyttene var våre. Påsken var sent det året, dette bildet er tatt 30.03 da var det så godt som bart overalt.  
Etter det har vi vært her hver påske. I 2013 var en like fantastisk påske som nå, og da var vi helt alene her på toppen vår. Da var vi ute på ski hver dag, og vi fikk vært på Høgevarde og Gråfjell i fantastisk vær.

28.03.13

Meningen var at datter, svigersønn og barnebarnet skulle vært her det året, men da det rett før påske ble oppdaget at hun hadde fire barn i magen, fikk hun ikke lov til å være så langt fra sykehus. Vi sa det er siste påsken vi blir her alene, etter det har alltid datter med familie vært noen dager sammen med oss i påsken, og vi har hatt besøk av familie og venner. Gutta våre har vært her noen ganger før påske, i påsken har de vært på The Gathering i mange år.
Påsken 2014
Påsken 2015
Påsken 2016
Påsken 2017
I år var vi usikre på om det ble noe besøk eller ei, det var flere det var litt kanskje med, men til slutt trodde jeg ikke noen kom hit. Det var derfor ekstra koselig at gutta våre og to nevøer kom og var her i et par døgn. Vi kosa oss i deres selskap, og så fikk de løfta hodene fra PC og spilt brettspill isteden. De dro hjem i går, men hunden til eldste sønn er igjen sammen med oss. 

Denne påsken var vi enige om at det er opp til oss om vi blir sittende alene eller ta initiative til å være sammen med noen av våre hyggelige hyttenaboer. Vi ble invitert ned til nærmeste nabo en dag, og inviterte noen hit en annen dag. Begge gangene satt vi ute, og skravla og kosa oss. I dag er vi så heldige at vi er invitert til en av hyttenaboene, noe vi gleder oss til. Det å være sammen med så koselige mennesker er viktig, og gjøre noe med formen og humøret. 

Dette er en annerledes påske enn tidligere, mye på grunn av formen min, men det er også andre ting som spiller inn. Humøret har vært veldig variabelt, og det har vært utrolig kjedelig å ikke kunne gå på turer eller vært ute så mye jeg har villet. Men uansett form og humør er jeg fornøyd både med besøk  vi har hatt, og det vi har fått gjort. Fortsatt er det noen dager igjen av påsken, og jeg håper å få utnyttet det på en god måte. Nå er det tid for å ta en tur ut med hunden, før vi gjør oss klar til å gå på besøk. Vi regner med det blir en flott påskeaften i hyggelig selskap. 
Da ønsker jeg deg en fortsatt god påske om du er på jobb, på fjellet, ved sjøen eller koser deg hjemme, alene eller i selskap med andre. Selv om dagene ikke har blitt som du hadde ønsket eller håpet, prøv å nyt dagene som best du kan. 

Avslutter med disse ordene i dag;  

Jeg har stor sans for livets ironi, 
den går som en rød tråd gjennom tilværelsen. 
Alt blir annerledes enn du hadde tenkt deg. 
(Ebba Haslund)


Kommentarer