Ut av vinterdvale

I forrige uke fikk jeg en opplevelse av å komme meg ut av en vinterdvale. Sola varma og det var helt nydelig å være ute på tur. Jeg har de senere årene blitt mer påvirket av været enn jeg trodde var mulig. Jeg merker ofte en stor endring i kroppslige plager fra november, men i fjor startet det i september. Da kom tåka, regn, vind og ikke minst omskiftning i været, og det var sånn mer eller mindre hele september. Så klart ble det både gode og dårlige dager gjennom hele høsten, og alle gode dager prøvde jeg å komme meg ut på tur. Jeg er så ofte jeg orker og klarer ute i naturen, uansett årstid, på beina, på truger, på ski, lette turer eller lange turer, avhengig av form. Det å være i naturen gjør noe med hele meg.  På turer alene får jeg godt tid til å tenke, og jeg kaller det for terapiturer. Det er når jeg er ute i naturen helt alene jeg ofte får ryddet opp i tanker, og jeg har klart å gjøre en del endringer etter turer hvor jeg har drevet egen terapi.

Da jeg gikk i skauen i forrige uke var det ......nydelig.....vakkert....fantastisk....mektig.... å vær ute på tur. Da stoppet jeg opp og sanset det som var rundt meg, og det gjør noe med meg. Sola skinte, det var et tynn is hinne på snøen, og jeg gikk der ingen andre ikke hadde gått før meg. Sporene jeg så var stort sett etter hare og rev, fuglene kvitra og det ble mektig for det var bare meg og naturen. Jeg opplevde en følelse jeg ikke hadde kjent på lenge. Sansene åpnet seg veldig og for meg blir det alltid mektig, når jeg kjenner denne følelsen.........der og da opplevde jeg at nå skjer det noe positivt. Jeg vet ikke akkurat hva det var som skjedde. Jeg tror det var at jeg fikk en sterk fornemmelse av vår, og jeg tenkte der og da, nå kommer alt til å bli alt mye bedre.

Når verkingen avtar, opplever jeg at det skjer masse positivt. Varme og stabilt vær gjør susen, og da er det kanskje ikke så rart at jeg opplever at jeg våkner opp fra vinterdvale. Da får jeg ofte lyst til å gjøre noe for er meg selv. I forrige uke fikk jeg stripet og klipt håret, og jeg fikk farget bryn  vipper, og fjernet ansikts hår. Det var deilig å få gjort, og jeg følge meg så mye fresere etterpå. Jeg opplevde plutselig at jeg fikk en helt annen glød. Når jeg får opp energien igjen er disse tingene så viktig å gjøre, for om jeg ska ha det bra med meg selv, må jeg føle meg vel.

Det som var litt kjedelig var at jeg ble veldig forkjølet i helgen. Min Kjære hadde holdt på i flere dager, og var dårligere enn jeg var. Vi hostet, hadde vondt i hals og hode, verking i kroppen og feber. Vi var på hytta, men holdt oss stort sett inne, vi roet helt ned og brukte mesteparten av torsdag - søndag til å sove. Mandag hadde jeg fortsatt voldsomme hostekuler, jeg var tett nesen og vondt i halsen, men almentilstand kjentes mye bedre ut. I 6 tiden i går våknet jeg opp til store smerter i brystet, og etter å ha vært hos legen, fikk jeg svar på hva det var. Jeg har klart å hoste på meg ribbensbrist/brudd.  Jeg spurte hva som kom til å skje, legen sa først blir det vondere før det blir bedre, og det er grodd om ca 3 uker. Det betyr at jeg må holde meg i ro.Skiturene og planen for påsken gikk plutselig i vasken, først trillet tårene og jeg var kjempe lei meg, men vi har blitt enig å gjøre det best ut av situasjon. Om vi er heldige blir det nydelig vær på fjellet, og det er hyggelig å sitte i solveggen med en god bok, kose oss og bare nyte livet.

Nå velger jeg å se fremover, og håper på en flott vår og sommer. Jeg satser på at jeg får ordnet opp i de utfordringene jeg har som er somatisk, så jeg kan bli mer stabil når det gjelder energi. Får jeg opp energien til å gjøre det jeg liker har det ofte en positiv ringvirkning, og det gjør at jeg ofte får til ennå mer. Jeg må velge å ha trua på at det er noe positivt i vente. Hva det er og når det skjer, det vet jeg ikke........men det er helt sikker noe, om jeg bare tar tiden til hjelp.


Da ønsker jeg deg en fin dag, og avslutter med disse ordene;

Hvis vi ikke hadde noen vinter, 
ville ikke våren vært så deilig. 
Hvis vi ikke av og til møtte motgang, 
ville gode tider ikke vært så velkomne. 
(Anne Bradstreet) 

Kommentarer

  1. Så godt å lese at energien vender tilbake, skal se du får en vidunderlig vår og sommer! Det kan jo bare gå en vei nå. Jeg setter pris på årstidene, men våren burde følge påsken. SÅ neste uke er det vår for alvor... kanskje. Bare snøen blir borte så blir det nok lange turer i fjellheimen igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Pleier å si at våren er når påsken er over, og det er samme om den er i mars eller april;) Veldig deilig med årstidene vi har, og etter at det har snødd så mye som i vinter gleder jeg meg til en våren på den måten jeg liker våren. Det å se og høre at snøen smelter og at alt våkner til liv, er fantastisk:) Jeg ser også frem til flotte turer i fjellheimen. Ha en fin dag og god påske :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.